ترامپ: هریس رییس جمهور شود اسرائیل رفتنی است

    کد خبر :1091157
ترامپ هریس اسرائیل

اولین مناظره میان دونالد ترامپ و کامالا هریس ساعت ۲۱ به وقت شرق آمریکا در فیلادلفیا، پنسیلوانیا شروع شد. این مناظره درست هشت هفته قبل از برگزاری انتخابات انجام شد.

جنگ غزه و وضعیت فلسطین و اسرائیل در این مناظره جایگاه خاصی داشت. هم ترامپ و هم هریس از طرفداران سرسخت اسرائیل هستند اما لحن دو نامزد در مورد این رژیم و جنگ غزه متفاوت بود. هریس به حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل تاکید کرد و قول داد درخواست‌ها برای تحریم تسلیحاتی این رژیم را نادیده بگیرد. هریس همچنین گفت: از تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس در غزه که منجر به آزادی اسرای اسرائیلی در این منطقه می‌شود، حمایت می‌کند.

هریس گفت: اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد اما نحوه انجام این دفاع مهم است؛ اکنون فلسطینی‌های زیادی کشته شده‌اند؛ این جنگ باید پایان یابد.

در مقابل ترامپ به سرکوب و ایجاد مزاحمت برای فلسطینی‌ها در آمریکا پرداخت و هریس را متهم کرد اگر به کاخ سفید راه یابد، اسرائیل باید برود. او همچنین مدعی شد بایدن تحریم‌‎های ایران را برداشت و باعث حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ شد.

از سوی دیگر چندین رسانه آمریکایی گزارش داده اند که لونا لومر – که خود را اسلام هراس مغرور توصیف می کند – همراه با ترامپ و تیمش برای شرکت در مناظره به فیلادلفیا پرواز کرده است. لومر که از طرفداران سرسخت اسرائیل است، سابقه ترویج تئوری های توطئه درباره مسلمانان و مهاجران را دارد.

مسائل اقتصادی هم جای خاصی در این مناظره داشت به طوریکه تکیه بیشتر ترامپ روی مشکلات اقتصادی در دوران بایدن بود. ترامپ در این مناظره تاکید کرد تعرفه واردات از کشورهای خارجی را افزایش خواهد داد. او مهاجران را مقصر مشکلات کشور دانست.

الجزیره نوشت: در بخش دیگری از این مناظره، ترامپ بار دیگر مدعی شد «مهاجران را دیده که در اسپرینگ فیلد ایات اوهایو حیوانات خانگی مردم را خورده‌اند.» این ادعا درحالی مطرح شده که شهردار این منطقه این موضوع را دروغ دانسته است.

کامالا هریس هم گفت: بیایید در مورد آنچه که دونالد ترامپ برای به جا گذاشت صحبت کنیم. دونالد ترامپ بدترین بیکاری از زمان رکود بزرگ را برای ما به ارمغان آورد. دونالد ترامپ بدترین اپیدمی بهداشت عمومی در یک قرن را برای ما به جا گذاشت. دونالد ترامپ بدترین حمله به دموکراسی ما از زمان جنگ داخلی را برای ما انجام داد.

هریس در موضوع چین هم به ترامپ حمله کرد و بر آنچه قراردادهای دوست داشتنی ترامپ با رییس جمهور چین خواند، تاخت. ترامپ هم در هر فرصتی که می‌یافت به مهاجران حمله می‎‌کرد و با پیش کشیدن پیشینه مهاجر بودن هریس، پدر او را کمونیست نامید.

سقط جنین نیز یکی دیگر از مباحث چالشی مطرح شده در مناظره امشب بود. هریس ترامپ را متهم کرد که از حق سقط جنین دفاع نکرده است. ترامپ بارها از تصمیم چند قاضی دادگاه فدرال -که برخی را خود منصوب کرده – در مورد لغو قانون فدرال سقط جنین حمایت کرده است. با این حال او در این مناظره گفت: منع ملی سقط جنین را امضا نمی‌کنم.

در بخش دیگری از اولین مناظره دو نامزد دمکرات و جمهوریخواه؛ هریس پای پرونده‌های ترامپ را وسط کشید و گفت: کسی که به دلیل جرایم امنیت ملی، جرایم اقتصادی، مداخله در انتخابات تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مسئول تجاوز جنسی شناخته شده، در مورد آمار بالای جرم و جنایت در دولت بایدن صحبت می‌کند.

ترامپ هم در پاسخ همه پرونده‌های جنایی علیه خودش را بازی سیاسی خواند. او دمکرات‌ها را در موضوع تلاش برای ترور خودش مقصر قلمداد کرد.

موضوع حمله هواداران ترامپ به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ بخش دیگری از حملات هریس به ترامپ بود. با این حال رییس جمهور سابق در جواب گفت: من به هواداران خودم گفته بودم به صورت صلح آمیز و آرام به سوی کنگره بروند. بااین حال برخی از آنها وارد محوطه شدند اما سیستم قضایی با آنها بسیار بد برخورد کرد.

ترامپ بار دیگر مدعی شد در انتخابات ۲۰۲۰ از بایدن شکست نخورده است.

هریس در قسمت دیگری از این مناظره ترامپ را متهم کرد اگر به کاخ سفید برسد، قضیه اوکراین را به طور کامل به روسیه خواهد باخت. اما ترامپ گفت برای پایان دادن به جنگ اوکراین به هر دو طرف فشار وارد خواهد کرد. او گفت: فقدان رهبری جهانی در دولت بایدن باعث شد روسیه به اوکراین حمله کند.

هریس به موضوع حملات ترامپ به نژادش نیز پرداخت و او را به نژادپرستی متهم کرد. (پیشینه نژادی هریس به آفریقا و هند بازمی‌گردد)

افغانستان نیز موضوع دیگری بود که در این مناظره به آن پرداخته شد. ترامپ با حمله به هریس و دولت بایدن آنها را به مسئول درغلطیدن افغانستان به کنترل طالبان دانست و گفت: این افراد بدترین عقب نشینی و به نظر من شرم آورترین لحظه در تاریخ کشور ما را انجام دادند.

به گزارش شفقنا؛ کامالا هریس هم بدون پذیرفتن مسئولیت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ از آن دفاع کرد و گفت: حضور ما در افغانستان روزانه ۳۰۰ میلیون دلار خرج روی دست مالیات دهندگان آمریکایی می‌گذاشت. در عوض، او ترامپ را به دلیل دستیابی به یک توافق ضعیف و وحشتناک با طالبان محکوم کرد، در حالی که در آن زمان نتوانست از دولت افغانستان به طور کامل حمایت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید