بازگشت ترافیک های طولانی در عوارضی ها؛ چرا باجه ها عوارض را نقد دریافت می کنند؟

    کد خبر :741565

اخذ عوارض به صورت نقدی و یا الکترونیک این روز‌ها تبدیل به یک موضوع مهم در تمامی آزاد راه‌های کشور شده است به طوری که بخش عمده‌ای از مردم دوباره شاهد ایجاد صف‌های طولانی در عوارضی‌ها برای پرداخت عوارض به صورت نقدی هستند که زمینه ساز گلایه و شکایت آن‌ها شده است.

یکی از آزاد راه‌های که بیش از این اخذ عوارضش الکترونیک بود و باعث تردد روان در تمامی روز‌ها از جمله ایام تعطیل بود قطعه اول آزاد راه تهران- شمال بود.

این مسیر آزادراهی جزو محور‌های دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد،اجرای این قطعه از آزاد راه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث می‌شود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این آزاد راه در ۶ اسفند سال گذشته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری رسید ودر آن زمان نرخ عوارض این آزاد راه را در روز‌های تعطیل ۲۵ هزار تومان و در ایام تعطیل و پرتردد ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

مردم عوارض آنلاین پرداخت نمی کنند

چندی پیش اعلام شد که مسافران عوارض را به صورت الکترونیک پرداخت نمی‌کنند و همین باعث وارد شدن خسارت‌های بسیار زیاد به پیمانکاران و سرمایه گذاران در این بخش شده است همین موضوع باعث شد که دستگاه‌های عمرانی به فکر تغییر عوارض از الکترونیکی به نقدی بیافتند چراکه آمار‌ها هم نشان دهنده آن است که بسیاری از مسافران عوارض را به صورت الکترونیک پرداخت نمی‌کنند.

تاکنون آزاد راه‌های تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین، تهران–قم عوراض آن‌ها به صورت الکترونیک دریافت می‌شد، اما به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران و عدم بازگشت سرمایه‌ها باعث شده که سرمایه گذاران درخواست کنند که عوراض به صورت الکترونیک دریافت شود.

مشاهدات و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم تمایلی به دریافت عوارض به صورت الکترونیک ندارند و همچنین سخت بودن پرداخت این عوارض به صورت الکترونیک و عدم اطلاع بسیاری از مسافران مبنی بر نحوه پرداخت عوارض به صورت الکترونیک باعث شده که مردم جریمه شدن را به پرداخت الکترونیک ترجیح دهند.

در همین راستا یکی از مسافران که شنبه یک شهریورماه در ساعت ۲۴ شب از ترافیک سنگین در عوارضی آزاد راه تهران –شمال ورودی تهران شکایت داشت در گفت و گو با باشگاهخبرنگاران جوان، گفت: در هفته‌های گذشته اخذ عوارض از این مسیر الکترونیک بود اما با افزایش حجم مسافر این روند نقدی شده است.

به گفته بسیاری از مسئولان مردم تمایلی به پرداخت عوارض به صورت الکترونیک ندارند و از سوی دیگر از زمان الکترونیک شدن عوارض جریمه برای عدم پرداخت عوارض انجام نشده است و پلیس راهوار هم در این بخش تاکنون در برخی از آزاد راه‌ها دوربین‌های خود را برای شناسایی پلاک‌ها تجهیز نکرده است.

۷۰ درصد عوارض مسافران پرداخت نشده است!

در این زمینه جلال بهرامی معاون آزاد راه‌های شرکت ساخت، درباره دریافت عوارض به صورت نقدی به جای الکترونیکی گفت: بیش از ۷۰ درصد از عوارض مسافران در آزاد راه تهران –شمال بازنگشته است.

بهرامی با اشاره به اینکه که در منطقه یک آزادراه تهران-شمال اخذ عوارض به صورت الکترونیکی بوده است، گفت: بسیاری از مسافران متاسفانه در این منطقه عوارض را پرداخت نمی‌کنند و همین باعث تغییر رویه در این بخش شده است.

او ادامه داد: به همین دلیل برای بازگشت سرمایه پیمانکاران تصمیم گرفته شد که در روز‌های که ترافیک وجود دارد عوارض به صورت الکترونیکی و در سایر روز‌ها عوارض به صورت نقدی دریافت می‌شود.

معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که کل درآمد منطقه یک آزاد راه تهران-شمال برای قطعه دو هزینه شود و همین دلیل بازگشت سرمایه در این پروژه از طریق عوارض انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در قطعه اول آزادراه تهران-شمال راه‌های قانونی و حقوقی همچنین حضور پلیس برای دریافت عوارض به صورت کامل انجام نشده است، ادامه داد: برای همکاری در دریافت عوارض تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور منعقد می‌شود تا عوارض در این بخش به صورت کامل از مسافران دریافت شود.

اعمال جریمه برای مسافرانی که عوارض نداده اند

بهرامی با بیان اینکه هنوز بخش عمده‌ای از مسافران در دریافت عوارض همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند، افزود: تا کنون ما قصد نداشتیم که فضای جریمه و ابزار‌های فشار برای دریافت عوارض ایجاد شود، ولی متاسفانه بخش عمده‌ای از مسافران عوارض را پرداخت نمی‌کنند.

معاون شرکت ساخت تصریح کرد: یک سال و ۶ ماه از راه‌اندازی عوارض به صورت الکترونیکی می‌گذرد، اما تاکنون بخش زیادی از مسافران عوارض را پرداخت نکرده اند و بنابراین با حضور پلیس راهور به زودی فضای جریمه را در این آزاد راه‌ها فراهم خواهیم کرد.

جریمه ۴۰ هزار تومانی برای نپرداختن عوارض

او ادامه داد: جریمه ۴۰ هزار تومانی برای بسیاری از مسافران زیاد بود بنابراین تاکنون قصد نداشتیم این موضوع را اجرایی کنیم، اما هم اکنون برای بازگشت سرمایه پیمانکاران این اقدام را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

بهرامی تاکید کرد: اخذ عوارض به صورت الکترونیکی به هیچ عنوان جمع نمی‌شود و حتی توسعه هم داده خواهد شد، اما سعی خواهیم کرد با دریافت عوارض از مسافران بازگشت سرمایه آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

عدم پرداخت عوارض توسط مسافران باز هم زمینه ساز بازگشت ترافیک‌های طولانی در ورودی شهر‌ها شده است بنابراین بهتر است با فرهنگ سازی درست در این بخش شاهد افزایش عوارضی‌های الکترونیک باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید