تحولی بزرگ در دنیای هوانوردی؛ هواپیمای BYA-1 با آلایندگی صفر و هزینه نگهداری پایین

بازتاب– در مسیر دستیابی به آیندهای سبز و پایدار، شرکت فرانسوی Beyond Aero از رونمایی نخستین جت سبک هیدروژنی-الکتریکی جهان خبر داد. هواپیمای BYA-1، که با بهرهگیری از فناوری پیشرفته پیل سوختی طراحی شده، نه تنها به طور کامل آلایندگی را از بین میبرد، بلکه هزینههای نگهداری و عملیات آن نیز به طرز چشمگیری کاهش یافته است. این دستاورد بزرگ، پیشرفت چشمگیری در صنعت هوانوردی محسوب میشود و به گفتهی این شرکت، اولین تحویل این جت به مشتریان تا سال ۲۰۳۰ انجام خواهد گرفت. این فناوری نوین میتواند مسیر جدیدی برای پروازهای سبز و پایدار ایجاد کند و چشمانداز آینده هوانوردی را دگرگون سازد.
جت سبک، بدون باتری و کاملاً برقی
هواپیمای BYA-1 به عنوان اولین جت سبک طراحیشده برای پیشرانش هیدروژنی، از یک معماری کاملاً جدید بهره میبرد که برای استفاده از هیدروژن گازی بهینهسازی شده است. این هواپیما از سیستم پیل سوختی بدون نیاز به باتری استفاده میکند و دو موتور الکتریکی آن با سیستمهای تأمین توان مستقل کار میکنند، که علاوه بر افزایش ایمنی، احتمال خرابی را نیز کاهش میدهد.
شرکت Beyond Aero اخیراً ظرفیت پیل سوختی این هواپیما را به ۲.۴ مگاوات افزایش داده است و ادعا میکند که طراحی آن استانداردهای ایمنی صنعت هوانوردی را فراتر میبرد.
قابلیتهای چشمگیر BYA-1
برد پروازی: ۸۰۰ مایل دریایی (حدود ۱۴۸۰ کیلومتر)
ظرفیت: ۶ مسافر
موقعیت مخازن هیدروژن: مخازن ۷۰۰ بار بالای جعبه بال (wing box) قرار گرفتهاند تا ایمنی بیشتری را در برابر ضربات فراهم کنند.
سامانه پیشران: مجهز به فنهای الکتریکی مجرادار (EDF) برای افزایش راندمان و کاهش صدا.
کاهش چشمگیر هزینههای عملیاتی
به گفته شرکت Beyond Aero، پیشرانه BYA-1 دارای ۹۰٪ قطعات متحرک کمتری نسبت به موتورهای سنتی جت است. این طراحی نیاز به توربینهای با دمای بالا را حذف کرده و یک سیستم تعویض ماژولار موتور را معرفی میکند که فرآیند تعمیر و نگهداری را سادهتر میسازد.
نتیجه؟ «کاهش ۵۵ درصدی هزینههای عملیاتی کاهش ۶۵ درصدی هزینه سوخت نسبت به سوختهای پایدار هوانوردی (SAF) در سال ۲۰۲۵ کاهش ۱۷ درصدی هزینهها نسبت به سوخت جت A-1 در سال ۲۰۳۰»
این پیشرفتها باعث شده است که BYA-1 گزینهای ایدهآل برای اپراتورهای هوانوردی و مشتریان شرکتی باشد که به دنبال کاهش ردپای کربنی خود هستند.
آیا هیدروژن آینده هوانوردی است؟
Beyond Aero تنها شرکتی نیست که روی فناوری هیدروژنی حساب باز کرده است. Universal Hydrogen، یک شرکت آمریکایی، اخیراً آزمایش موفقیتآمیز یک پیل سوختی ۱ مگاواتی با هیدروژن مایع را به پایان رسانده است. همچنین، ایرباس در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد قبل از سال ۲۰۳۰ موتورهای هیدروژنی را روی ایرباس A380 آزمایش کند.
با این حال، چالشهایی مانند تأمین پایدار هیدروژن سبز و ذخیرهسازی در دماهای بسیار پایین (زیر ۲۵۳- درجه سانتیگراد) همچنان موانع مهمی هستند. در حالی که هیدروژن برتریهایی نسبت به سیستمهای الکتریکی باتریمحور دارد، به دلیل این چالشها، انتظار میرود که سوختهای پایدار هوانوردی (SAF) همچنان نقشی کلیدی در آینده نزدیک ایفا کنند.
هواپیمای BYA-1 با ترکیب نوآوری در فناوری پیل سوختی، کاهش هزینههای عملیاتی، و افزایش ایمنی، نوید یک انقلاب سبز در صنعت هوانوردی را میدهد. اگر Beyond Aero بتواند برنامههای خود را مطابق با زمانبندی اعلامشده پیش ببرد، این جت میتواند به یک نقطه عطف مهم در مسیر هوانوردی پایدار و بدون آلایندگی تبدیل شود. تا سال ۲۰۳۰، آسمانها ممکن است نهتنها پاکتر، بلکه بهرهورتر و کمهزینهتر از همیشه باشند!