تبدیل فرودگاه امام خمینی به بندرخشک
یک مقام مسئول در وزارت راه گفت:به وزارت نفت پیشنهاد دادهایم تا بنزین هواپیما در فرودگاه امام خمینی(ره) با ۵ درصد تخفیف به ایرلاین های خارجی عرضه شود.
حسین تاجیک درباره جزئیات ساخت شهر لجستیکی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: قرار است این شهر لجستیکی، به عنوان هاب فعالیتهای اقتصادی و انبار تولیدات شرکتهای برتر دنیا برای فروش در منطقه غرب آسیا، آسیای میانه و همسایگان ایران تبدیل شود.
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی(ره)، ایران را کشوری با ظرفیت بالا به دلیل برخورداری از ۸۰ میلیون نفر جمعیت داخلی و ۳۲۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای اطراف دانست و اظهار داشت: چنین جمعیتی، یک بازار بکر و جذاب برای تولیدکنندگان مهم دنیا محسوب می شود که بر همین اساس، ایده ایجاد شهر لجستیکی را در منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) کلید زده ایم.
تاجیک در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مطالعاتی برای ایجاد چنین شهری وجود دارد یا خیر؟، تصریح کرد: در بخشی از قراردادی که میان شرکت شهر فرودگاهی امام با شرکت ADI منعقد شد، مقرر شده تا این شرکت نحوه تبدیل شدن جمعیت اطراف ایران به بازار دائمی و قابل اتکا را بررسی کند؛ بنابراین این طرح، یک ایده خام که صرفا اندیشه ناپخته وجود ۴۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران را بازار خوبی می داند، نیست؛ بلکه قرار است بازارپذیری این جمعیت نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در این باره که آیا زیرساخت های حمل و نقلی کشورهای همسایه و منطقه، امکان پذیرش پروازهای باری ایران را دارند یا خیر؟ گفت: قطعا وقتی قرار است این کشورها از حرکت جامعه جهانی به سمت توسعه و پیشرفت عقب نمانند، مجبورند که زیرساخت های خود را توسعه دهند؛ از سوی دیگر، وجود همسایگان توسعه یافته، کشور ما را توانمندتر خواهد کرد.
معاون مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یکی دیگر از برنامه های ایجاد شهر لجستیکی را جدا از توسعه جابجایی بار در این فرودگاه، توسعه توریسم سلامت عنوان و خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر به دلیل ارزان بودن نسبت به اروپا و همچنین بالا بودن کیفیت خدمات پزشکی در آن، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری سلامت کشورهایی چون عراق، عمان، آذربایجان، پاکستان و ترکمنستان واقع شده است؛ اما این میزان ورود گردشگران سلامت به کشور در هیچ کجا مدیریت و ساماندهی یکپارچه نمی شوند؛ بر همین اساس قرار است شهر لجستیکی منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی(ره)، مدیریت توریسم سلامت را با توجه به وجود هتل بسیار مناسب در این فرودگاه، بر عهده بگیرد.
تاجیک یکی دیگر از برنامه های شهر لجستیکی فرودگاه امام خمینی(ره) را ایجاد منطقه تعمیر، چک و اورهال هواپیماهای ایرلاین های منطقه ذکر و تأکید کرد: با توجه به وجود مهندسان پرواز و همگام با کلاس جهانی در ایران، امکان ایجاد چنین هاب تعمیر هواپیما برای ایرلاین های خارجی وجود دارد؛ بنابراین می توانیم با ایجاد انبار قطعات هواپیما در این منطقه آزاد، شرکت های هواپیمایی همسایه و منطقه به جای انتقال موتور هواپیماهای زمینگیر خود به اروپا با هزینه ای بسیار گزاف، با اندک هزینه آن را به تهران و فرودگاه امام منتقل می کنند تا از خدمات اور هال هواپیما در شهر فرودگاهی بهره مند شوند.
وی، ایران و منطقه غرب آسیا به خصوص برخی کشورهای عربی را بزرگترین مصرف کنندگان قطعات الکترونیک اعم از دوربین، موبایل، لپ تاپ و تبلت خواند و گفت: بسیاری از شرکت های معتبر تولیدکننده قطعات و لوازم الکترونیکی، در حال حاضر دوبی را به عنوان هاب انبار قطعات یدکی و اصلی خود برگزیده اند؛ اما قرار است ما با تأسیس شهر لجستیک در منطقه آزاد فرودگاه امام، آن را به تهران منتقل کرده و تأمین کننده قطعات الکترونیک مصرف کنندگان غرب آسیا و آسیای میانه باشیم. به خصوص اینکه شرکتهای پست بین المللی در دنیا که ایرلاین اختصاصی برای جابه جایی کالا در اختیار دارند، اعلام آمادگی کرده تا در این زمینه با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی همکاری کنند.
این مقام مسئول در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به بالا بودن قیمت سوخت هواپیما در ایران، امکان رقابت با فرودگاه دبی وجود دارد یا خیر؟ گفت: بازار منطقه ای ما آنقدر گسترده و تشنه کالاهای جدید است که نه تنها رقابت با اماراتی ها را توجیه پذیر می کند، بلکه حتی رقابت درونی میان چند فرودگاه را نیز دارای توجیه اقتصادی خواهد کرد. به عنوان نمونه امارات متحده عربی که با دارا بودن فرودگاه دوبی با جابه جایی سالانه ۸۰ میلیون نفر مسافر و ۲ و نیم میلیون تن بار، به یکی از پرترددترین مناطق جهان تبدیل شده، در حال ساخت فرودگاه دیگری در ۷۰ کیلومتری فرودگاه فعلی دبی در بندر جبل علی است که ظرفیت پذیرش مسافر آن سالانه ۱۵۰ میلیون نفر و ظرفیت جابه جایی بار آن نیز سالانه ۱۰ میلیون تن خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین مقامات این کشور در حال ساخت فرودگاه بسیار بزرگ دیگری در ابوظبی با سرمایه گذاری ۴ میلیارد یورویی هستند. بنابراین هر گونه سرمایه گذاری هدفمند در حوزه هوایی، سودده خواهد بود.
به گفته تاجیک، همچنین در خصوص قیمت سوخت نیز به وزارت نفت پیشنهاد داده ایم تا بنزین هواپیما در فرودگاه امام خمینی(ره) با ۵ درصد تخفیف به ایرلاین های خارجی عرضه شود تا فرودگاه امام به عنوان پایگاه اصلی سوخت گیری پروازهای عبوری ایران تبدیل شده و درآمد خوبی نصیب کشور شود.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره وجود فرودگاه پیام در استان البرز و حدودا ۶۰ کیلومتری فرودگاه امام که به عنوان فرودگاه تخصصی باری و کارگو مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: قرار نیست شهر لجستیکی منطقه آزاد فرودگاه امام به عنوان رقیب فرودگاه پیام تبدیل شود؛ بلکه قرار است آن بخش از ظرفیت خالی فرودگاه امام در خصوص جابه جایی بار بین المللی را تقویت و پُر کند. بنابراین فرودگاه پیام به فعالیت خود در زمینه جابه جایی بار در مسیرهای قبلی اش ادامه خواهد داد.
وی افزود: شهر لجستیکی فرودگاه امام، صرف به جابه جایی هوایی بار و کالا نخواهد پرداخت؛ بلکه یک بندر خشک خواهد بود که انتقال بار از طریق جاده و ریل را نیز با توجه به قرار گرفتنش در مسیر شبکه ریلی و آزادراهی شمال ـ جنوب، مدیریت میکند.
به گفته تاجیک، جابه جایی هر ۱۰۰ هزار تن بار در فرودگاه، معادل یک میلیون نفر مسافر ارزش افزوده برای کشور ایجاد می کند.
شرکت آمریکایی ADI یک شرکت بین المللی توزیع کننده بار و کالا است که در ۲۰۰ منطقه دنیا نمایندگی دارد. گستره فعالیت توزیعی این شرکت، شرق آسیا، خاورمیانه، استرالیا، اروپا، آمریکای شمالی و بخش هایی از آفریقاست. با این حال در وب سایت رسمی این شرکت علی رغم انعقاد قرارداد اخیر میان آنها با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نامی از ایران برده نشده است. ولی از میان همسایگان ما کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و همچنین همسایگان ما در منطقه قفقاز از مشتریان ADI هستند؛ اما نام عراق، پاکستان و افغانستان در میان آنها دیده نمی شود.
این در حالی است که قرارداد طراحی جامع شهر بار (لجستیک) شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور نمایندگان و مدیران شهر فرودگاهی، شرکت ADI به عنوان مجری و شرکت ناکو به عنوان مشاور مادر شنبه ششم خرداد در تهران امضا شد.