تایید رای‌دهی با کارت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری

  • سیاسی
  • شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۱۴
    کد خبر :1071038
کارت ملی انتخابات ریاست‌جمهوری

براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، احراز هویت در انتخابات پیش‌رو علاوه بر شناسنامه با کارت ملی هم انجام خواهد شد.

بر اساس طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی که در شورای نگهبان تأیید شد، احراز هویت در انتخابات پیش‌رو علاوه بر شناسنامه با کارت ملی هم انجام خواهد شد.

اینکه مصوبه تعطیلی شنبه‌ها با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی انطباق دارد یا خیر، مجلس یازدهم در روزهای پایانی خود مصوبات زیادی داشت که شورای نگهبان بسیاری از این مصوبات را بررسی و درباره آن اعلام نظر کرد؛ مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان است و به محض اتمام بررسی، نظر شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.

زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی شده است که از ۵ روز اول حتماً استفاده خواهیم کرد و در تلاش هستیم تا از ۵ روز دوم استفاده نکنیم.

طبیعتاً بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت:

چون این موضوع در لایحه برنامه هفتم آمده بود، در شورای نگهبان در این باره ابهام و اشکالی نداشتیم، اما لایحه برنامه هفتم بخاطر برخی از مواد دیگر با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و در جلسه اخیر مجمع برخی از این موارد حل و فصل شده و برخی همچنان باقیست و طبیعتاً به محض ابلاغ این لایحه، از ابتدای سال لازم‌الاجرا خواهد شد.

معیارهای شورای نگهبان معیارهایی است که در قانون اساسی آمده است. همچنین مصوبه شورای نگهبان در خصوص تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر هم در ثبت‌نام و هم در بررسی صلاحیت ها مبنای عمل خواهد بود. ما در همه دوره‌ها تنوع سلایق را داشتیم و رییس جمهور منتخب با رای و اراده و انتخاب مردم همواره از میان جریانات سیاسی مختلف وجود است و ان‌شاءالله در دوره پیش رو نیز به همین صورت خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید