تأثیر سنین ۳ تا ۵ سالگی در شکلگیری شخصیت

با توجه به اهمیت شکلگیری شخصیت و رفتار انسان در دوران کودکی، میتوان گفت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به دلیل وظایف اساسیاش، یکی از نهادهای کلیدی کشور محسوب میشود.
حمیدرضا شیخالاسلام، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در گردهمایی کارشناسان پیشدبستانی خوزستان در شوشتر اظهار کرد: متأسفانه بیشتر برنامهها و فعالیتهای مربوط به کودکان در دوره پیشدبستانی دوم متمرکز شدهاند، در حالی که سنین ۳ تا ۵ سالگی نیز در شکلگیری شخصیت نقش مهمی دارند و نباید از آن غفلت کرد. بنابراین نیاز به برنامهریزی دقیق و علمی برای این گروه سنی احساس میشود.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت آموزش در توسعه کشورها، بیان کرد: کشورهایی که در حوزه آموزش دقیق و موفق عمل میکنند، در توسعهیافتگی نیز پیشرو هستند. همچنین داشتن اطلاعات و آمار دقیق، اولین گام در مدیریت صحیح آموزش است و برنامهریزی علمی باید بر پایه این اطلاعات صورت گیرد.
شیخالاسلام افزود: مثلث تفکر شامل احساس، حافظه و ادراک است و تلاش برای تقویت آن میتواند به کاهش آسیبهای اجتماعی در آینده کمک کند. وی همچنین بر اهمیت توجه به اقتضائات بومی در آموزش تأکید کرد و اظهار داشت که مربیان باید بر اساس شرایط محلی آموزش ببینند و توانمند شوند، به ویژه در مناطق دو زبانه.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به اهمیت بازی در دوره اوان کودکی اشاره کرد و گفت: آموزش و تربیت در این دوره باید مبتنی بر بازی باشد.
وی افزود که با توجه به اینکه شخصیت و رفتار انسان تا حد زیادی تحت تأثیر تربیت در کودکی است، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با رسالتهای خود یک سازمان راهبردی در کشور است و برنامهریزی دقیق برای دوره ۳ تا ۵ سالگی ضروری است.
به گزارش ایسنا، شیخالاسلام در پایان اعلام کرد که چارت استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ابلاغ شده و رؤسای استانی این سازمان به زودی معرفی خواهند شد.