بی‌ ام‌ و i Hydrogen Next مفهومی رونمایی شد

  • خودرو
  • چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۹:۵۲
    کد خبر :606487

بی‌ام‌و با همکاری تویوتا مدلی هیدروژنی به نام i Hydrogen Next را رونمایی کرد که تا سال ۲۰۲۲ نسخه‌ی تولیدی آن وارد بازار خواهد شد.

بی‌ام‌و به‌طور رسمی برنامه‌ی خود برای تولید خودروهای پیل سوختی را با معرفی نسخه‌ی هیدروژنی X5 تأیید کرد. این خودرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت امسال به‌عنوان یک مدل مفهومی تحت نام i Hydrogen Next رونمایی شد. این خودرو قرار است از سال ۲۰۲۲ به‌صورت محدود وارد خط تولید شود. بی‌ام‌و در توسعه‌ی i Hydrogen Next با تویوتا نیز همکاری کرده است و این سری در سال ۲۰۲۵ به‌طور گسترده وارد بازار می‌شود. با وجود این برنامه‌ریزی‌ها خودروساز آلمانی اعلام کرده که زمان دقیق ورود به بازار این مدل‌ها بستگی به شرایط بازار نیز دارد.

در حال حاضر کشور چین برای توسعه‌ی بازار خودروهای پیل سوختی علاقه‌ی زیادی نشان داده است. چین برنامه دارد تا تعداد زیادی خودروهای پیل سوختی فاقد آلایندگی را در بخش حمل‌و‌نقل شخصی و عمومی به کار بگیرد. منابع رسمی در بی‌ام‌و گفته‌اند که برنامه‌ی این خودروساز برای توسعه‌ی خودروهای هیدروژنی تنها محدود به بازار چین نیست بلکه بی‌ام‌و به بازارهای دیگری نظیر اروپا و آمریکای شمالی نیز نظر دارد. خودروهای هیدروژنی هزینه‌ی تولید بالایی دارند اما در مقایسه با خودروهای تمام برقی مقبولیت بیشتری پیدا کرده‌اند. دلیل این مقبولیت بیشتر زمان سوخت‌گیری کم‌تر این خودروها در مقایسه با زمان شارژ شدن باتری در خودروهای تمام برقی است. از این نظر زمان شارژ کردن مخزن هیدروژن در خودروهای پیل سوختی با زمانی‌که در پمپ بنزین برای بنزین زدن به خودروهای عادی صرف می‌شود فرقی ندارد.

از سویی تنها چیزی که در فرایند‌ی تبدیل هیدروژن و اکسیژن به نیروی الکتریکی تولید می‌شود آب است و به همین خاطر این خودروها هیچ ضرری برای محیط زیست ندارند. هنوز جزئیاتی از مشخصات فنی بی‌ام‌و i Hydrogen Next به بیرون درز نکرده اما بخش تحقیق و توسعه‌ی بی‌ام‌و مدتی بود که در مونیخ نسخه‌ای پیل سوختی از بی‌ام‌و سری ۵ گرن توریزمو را آزمایش می‌کرد. بی‌ام‌و برای توسعه‌ی این خودرو از سال ۲۰۱۵ با تویوتا همکاری دارد.

بی‌ام‌و در یک کارگاه فنی در سال ۲۰۱۵ سری ۵ گرن توریزمو پیل سوختی را رونمایی کرده بود. این خودرو از یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی در کنار جعبه‌دنده ی دو سرعته استفاده می‌کرد. موتور الکتریکی نیز در عقب خودرو نصب شده و ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت داشت. به‌گفته‌ی سازنده عملکرد حرکتی این مدل قابل مقایسه با بی‌ام‌و 520d است.

بی‌ام‌و برای آنکه قابلیت نصب سیستم پیل سوختی جدید خود را نشان دهد، در سال ۲۰۱۵ آن را روی نسخه‌ی پروتوتایپ بی‌ام‌و i8 نیز نصب کرد. این مدل از پیل سوختی مشابهی در کنار موتور برقی قوی‌تری به قدرت ۲۴۲ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. شایعاتی مبنی بر احتمال تلفیق فناوری پلاگین هیبرید با پیل سوختی توسط بی‌ام‌و وجود دارد و اگر صحت داشته باشند، همانند کاری خواهد بود که مرسدس بنز نیز در مدل ‌GLC Fuel Cell انجام داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید