بیش از 90 درصد تبلیغات حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند
معاون کل وزارت بهداشت گفت: تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهوارهای تبلیغ می شوند تقلبی است و از شبکه های غیر رسمی و قاچاق وارد میشوند.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانه ها و فضای مجازی با اشاره به اینکه، قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیر قانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه های عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم می باشند، طبق قانون ممنوع است.
وی در ادامه افزود: بیش از ۹۹ درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند در حالیکه طبق آیین نامه بند ب ماده ۳سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند، آیا شما تبلیغی پیدا می کنید که شماره مجوزش را ذکر کنند.
معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاع رسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات می شود چرا که مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجسته ای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و … صرفا برای برای جلب مشتری صورت می گیرد.
حریرچی با تاکید بر اینکه، تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانههای رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیر رسمی خصوصا شبکه های ماهوارهای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.
وی خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند تقلبی است و از شبکههای غیر رسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شدهاند، و مصرف آنها ممنوع است.
به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه می دهند و انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان میتواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد آنها باشد.
معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط تلفنی با برنامه زنده شبکه رادیویی گفتوگو گفت: سازمان نظام پزشکی که مسؤولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.