بی‌اعتنایی غیرانتفاعی ها به نرخ مصوب شهریه‌ مدارس/ تحصیل دانش‌آموزان چقدر گران شد؟

    کد خبر :1099141
شهریه مدارس غیرانتفاعی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهریه مدارس غیردولتی در شهر تهران با روند صعودی در برخی مدارس بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته و کمترین حالت به ۳۰میلیون در ترم رسیده است.

بر اساس نرخ مصوب وزارت آموزش و پرورش شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بین ۱۰ تا ۸۰ میلیون تومان متغیر است، که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

درحالی که حداقل شهریه مدارس ۱۰میلیون تومان اعلام شده، آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که پایین‌ترین نرخ برای شهریه مدارس غیردولتی در شهر تهران ۳۰میلیون و در شهرستان‌ها حدود ۲۰میلیون تومان است.

طبق آمار هزینه اجاره یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذاری در تعیین شهریه مدارس است، از آنجایی که مدارس غیر دولتی بیشتر در مناطق بالای شهر قرار دارند، هزینه‌های اجاره در این مناطق بین ۲۰ تا ۴۰درصد افزایش یافته که به طور مستقیم بر مبلغ شهریه‌ها تاثیر می‌گذارد.

درحالی که تبعیض شدید در میزان دستمزد معلمان مدارس غیرانتفاعی وجود دارد، برخی معلمان با افزایش حقوق ۵۰درصدی و عده دیگری با افزایش دستمزد ۱۵درصدی رو به رو شده‌اند، به طوی که درآمد یک معلم مدرسه غیر انتفاعی می‌تواند نهایتا ماهی ۱۵میلیون تومان و معلم دیگری بیش از ۵۰میلیون تومان باشد. با این حال افزایش دستمزدها در این بخش بین ۱۵تا ۵۰درصد اعلام شده است.

به طور کلی، در کمترین حالت و براساس نرخ‌های رسمی اعلام شده افزایش هزینه‌ها باعث شده تا شهریه‌های مدارس غیردولتی به میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ قبل افزایش یابد و در برخی مدارس این رقم به مرزهای بیش از ۱۰۰درصد هم رسیده است.

یکی از موارد دیگری که روی افزایش هزینه‌های مدارس غیردولتی تاثیر گذاشته، هزینه‌های نگهداری و تأمین تجهیزات مدارس است. این افزایش به دلایلی مانند تورم، نوسانات قیمت مواد و خدمات، و نیاز به به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی و امکانات به‌ویژه در مدارس بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر رخ داده است. طبق گزارش‌ها، در برخی موارد هزینه تأمین تجهیزات تا ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر شده است. این هزینه‌ها شامل تجهیز کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، فناوری‌های آموزشی مانند کامپیوترها و تخته‌های هوشمند است.

هزینه‌های فوق برنامه مدارس غیرانتفاعی یکی دیگر از هزینه‌هایی است که به صورت درصدی از شهریه اصلی مدرسه محاسبه می‌شود و می‌تواند بین ۳۰ تا ۳۸ درصد شهریه ثابت مدرسه باشد. کلاس‌های فوق برنامه شامل برنامه‌های آموزشی تکمیلی، فعالیت‌های ورزشی، هنری و سایر فعالیت‌های خارج از برنامه درسی هستند که برای والدین هزینه‌های جداگانه‌ای ایجاد می‌کنند.

گفتنی است، شکایت از هزینه‌های سرسام آور مدارس غیردولتی به قدری افزایش یافته که وزارت آموزش و پروش با ورود به این موضوع اعلام کرد که مدارسی که شهریه‌های اضافه‌تر از نرخ مصوب دریافت کرده‌اند، باید معادل آن را به خانواده‌ها بازگردانند.

چندثانیه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید