بوی تکنولوژی در ماه مدرسه

این روزها تکنولوژی نقش بسیار پررنگی در زندگی افراد ایفا میکند؛ نفوذ ابزارهای دیجیتال به امور روزمره بهقدری جدی است که میتوان آنها را جزئی جداییناپذیر از زندگی معرفی کرد.
به گزارش بازتاب به نقل از تعادل، در سالهای اخیر، تکنولوژیهای جدید، قسمتی از زندگی روزمره بسیاری از کودکان نیز شده است. مدرسههای بسیاری در امریکا در تلاش هستند تا نهایت استفاده را از این تکنولوژیها در کلاس درس داشته باشند. در این مدارس طراحی بازیهای ویدیویی، مقالهنویسی، تولید فایلهای صوتی و تصویری و… ازجمله برنامههایی است که با بهرهگیری از تکنولوژی اجرا میشود. در واقع، تکنولوژی جدید به ابداع روشهای جدید یادگیری منجر شده است. طبق گزارشهای به دست آمده، علاوه بر مواردی که تکنولوژی برای ابداع روشهای جدید آموزشی بهکار گرفته میشود، والدین نیز در آغاز سال تحصیلی جدید، برای امور مربوط به خرید از فناوریهای اینترنتی استفاده میکنند. براساس تازهترین گزارش «دیلویت»، والدین قبل از بازگشایی مدارس، از کامپیوترهای خانگی، تلفنهای همراه هوشمند و تبلت برای مقاصد مختلفی در جهت تسهیل خرید استفاده میکنند. طبق بررسیهای صورت گرفته ازسوی این موسسه بزرگ حسابرسی، حدود ۵۷درصد از خریداران وسایل مورد نیاز مدرسه، از کامپیوترهای خانگی برای خرید خود استفاده میکنند. در این میان، ۷۶درصد این افراد، در جستوجوی یافتن سایت خردهفروشی مناسبی هستند که کالاهای موردنیاز آنها را ارائه دهد. حدود ۶۴درصد نیز صرفا برای دستیابی به اطلاعات قیمت ابزار موردنیاز مدرسه، سراغ کامپیوتر رفته و در سایتهای مختلف جستوجو میکنند. ۶۰درصد از خریداران وسایل مدرسه نیز بهصورت آنلاین با استفاده از کامپیوترهای خانگی، وسایل موردنیاز مدرسه را خریداری میکنند. بیش از نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند نیز، اعلام کردهاند از کامپیوترهای خود برای بررسی تخفیفها، کوپنها و حراجهای مختلف استفاده میکنند. حدود ۴۸درصد از افراد نیز بیشترین دلیل استفاده از کامپیوتر را جهت مقایسه محصولات مشابه آنلاین اعلام کردهاند. باتوجه به اینکه در بسیاری از گزارشها اعلام شده که کاربران تلفنهای همراه هوشمند را اکثرا نوجوانان و جوانان امریکایی تشکیل میدهند، طبیعی به نظر میرسد که بیشترین خریداران وسایل موردنیاز مدرسه را والدینی تشکیل دهند که از کامپیوترهای خانگی استفاده میکنند. درصد استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در میان این گروه به ۴۹درصد میرسد. گاهی، افراد از بنهای تخفیف، کوپنها و حراجها، از طریق ارسال پیامک مطلع میشوند و در صورت دسترسی به تلفن همراه هوشمند، راحتتر میتوانند سایتهای مرتبط به این بن و کوپنها را بررسی کنند. بنابراین در میان خریداران وسایل مدرسه که از تلفن همراه هوشمند برای خرید استفاده میکنند، بیشترین کاربری مربوط به بررسی بنهای تخفیف، کوپنها و… است. همچنین، ۶۱درصد نیز اعلام کردهاند که با استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، اطلاعات قیمت کالاهای موردنظر خود را دریافت میکنند. در میان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند، حدود ۵۸درصد نیز اعلام کردهاند که با تلفنهای همراه خود به جستوجوی سایتهای خردهفروشی میپردازند. ۴۵درصد نیز از طریق تلفن همراه هوشمند وسایل موردنیاز مدرسه را بهصورت آنلاین خریداری میکنند و ۴۴درصد نیز از برنامههای خرید مخصوص تلفنهای همراه استفاده میکنند.
در بسیاری از گزارشها اعلام شده که تبلت در مقایسه با تلفنهای همراه هوشمند و کامپیوترها، کاربران بسیاری ندارد. آنطور که آمارهای به دست آمده نیز نشان میدهد، تنها حدود ۲۲درصد از والدینی که درصدد خرید وسایل مدرسه هستند، از تبلت استفاده میکنند. در این میان نیز، بیشترین جمعیت را افرادی تشکیل میدهند که با استفاده از تبلت یا به سایتهای خردهفروشی دسترسی پیدا میکنند یا اطلاعات قیمت محصولات موردنیاز خود را بررسی میکنند. طبق نتایج نظرسنجی، ۴۵درصد افراد نیز از طریق تبلتهای خود، کیفیت و قیمت محصولات مشابه آنلاین را مقایسه و ۴۴درصد بنهای تخفیف، کوپنها و… را بررسی میکنند. در این میان حدود ۴۳درصد نیز وسایل موردنیاز خود را از طریق تبلت بهصورت آنلاین خریداری میکنند.
با وجود اینکه اکثر خرید وسایل مورد نیاز مدارس در فروشگاهها و بهصورت حضوری انجام میشود، اما آمار نشان میدهد که فناوری نیز در خرید نقش مهمی ایفا میکند. همانطور که اشاره شد، تکنولوژی علاوه بر حضور در کلاسهای درسی کودکان، با تسهیل شرایط خرید، مشکلهای بسیاری را از سر راه والدین در آغاز سال تحصیلی برداشته است. در شرایط اقتصادی امروز، بسیار تلاش شده است که تغییراتی در تعریف بازار صورت بگیرد. در واقع در توضیحات اصلاح شده بازار، قید فیزیکی بودن از خریدها برداشته شده و مکانهای مجازی به رسمیت شناخته میشوند. این موضوع میتواند در شرایط اقتصادی امروز، منجر به کاهش هزینهها شود. بهعلاوه در این نوع خرید، بهدلیل خرید مستقیم کالا و خدمات از فروشنده، قیمت نهایی محصولات نیز کاهش مییابد.