بنزین های توزیعی کاتالیست را از بین نمیبرد
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اظهار داشت: ناخالصیهای موجود در بنزین توزیعی سطح کشور آنقدر شدید نیست که کاتالیست ها را از بین ببرد.
محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در خصوص نتایج حدود جدید معاینه فنی در بهبود آلودگی هوای تهران گفت: در شهر تهران روزانه 5 هزار دستگاه خودرو برگه معاینه فنی دریافت میکنند پیش از اجرای این حدود مجاز معاینه فنی تنها 20 درصد از مراجعات به مراکز معاینه فنی به خاطر آلودگی و آلایندگی خودروهایشان مردود میشدند اما با اجرای این حدود جدید معاینه فنی مردودیها به خاطر آلودگی و آلایندگی خودروها به حدود 40 درصد افزایشیافته است، این به معنای رد شدن 2 برابری خودروها در مراکز معاینه فنی است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به این نکته که مراجعه به مراکز معاینه فنی معمولاً یکبار در سال انجام میگیرد خاطرنشان کرد: در اکثر موارد این تنها مورد مراجعه به ماههای پایانی سال بازمیگردد به همین دلیل هنوز بسیاری از خودروها با حدود مجاز قبلی در حال تردد هستند.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم که این آمار ارائهشده تنها مربوط به تهران است و همین محدوده پایین نشان از اثرگذاری این حدود جدید دارد.
رستگاری در خصوص ایراداتی که به نبود بنزین استاندارد برای کارکرد درست کاتالیست وارد میشود، تصریح کرد: ممکن است بنزین توزیعشده در دورههایی دارای ایرادات و ناخالصیهایی باشد اما این اختلافات آنقدر شدید نیست که کاتالیست ها را از بین ببرد و این بهانه نمیتواند مستمسکی برای شانه خالی کردن از مسئولیتها باشد.
وی ادامه داد: برخی به دنبال این هستند که با پناه گرفتن پشت دستگاههای دیگر از وظایف قانونی خود در خصوص هوای پاک شانه خالی کنند اما باید بدانند که سازمان محیط زیست بهطورجدی به دنبال اجرای قانون هوای پاک است.