بلیت مترو؛ یک مصوبه و دو تفسیر
چند روزی میشود که نرخ کرایه حمل ونقل عمومی ۲۰درصد افزایش یافته و محاسبه نرخها به صحبت این روزهای مردم بدل شده، اما در این میان آنچه که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، اعمال محدودیت زمانی برای مسافران مترو است؛ بگونهای که از این پس مسافران مترو با هر بلیت تنها میتوانند دو ساعت از مترو استفاده کنند که این تصمیم محل مناقشهای را ایجاد کرده است.
روابط عمومی شرکت بهره برداری تهران و حومه در مواجهه با سوالات و انتقادات در مورد محدود شدن زمان استفاده از مترو اعلام کرد که اعتبار بلیت و نحوه استفاده مسافران از سامانههای حمل و نقل عمومی در سرتاسر جهان دارای قوانین خاصی است و از آنجایی که خطوط مترو نیز بخشی از سامانه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران است و میبایست حداکثر زمان و مسافت شروع و پایان سفرها در مترو تعریف شده و بر اساس آن میزان هزینه استفاده از این سامانه بطور عادلانه کنترل و پرداخت شود، این محدودیتها در دیگر وسایل حمل و نقل عمومی همانند استفاده از سامانه اتوبوسرانی درون شهری و برون شهری و تاکسیرانی، اعمال میشده است.
در حال حاضر طولانیترین مسیرهای مورد بهرهبرداری در خطوط متروی تهران و حومه مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و با توجه به آنالیزهای انجام شده، حداکثر زمان سفر شهروندان از طریق مترو کمتر از دو ساعت است؛ به طور مثال مسافران ایستگاه گلشهر در ۴۵ متری گلشهر کرج واقع در خط پنج، تا ایستگاه قائم در اتوبان ارتش در شمال شرقی تهران که در خط سه واقع شده، در بازه زمانی حداکثر ۱۱۰ دقیقه در سامانه مترو خواهند بود و پس از آن از ایستگاههای مترو خارج خواهند شد.
در پاسخ مترو به سوالات و انتقادات آمده است که با احتساب این زمانها در سفرهای شهری زیرزمینی با یک بلیت، یک مسافر چند ساعت میتواند از مترو استفاده کند؟ اعتبار دو ساعت برای شهروندان و مسافران مترو زمان مناسبی است و هیچگونه بار مالی برای مسافران ندارد. اگر مسافری بیش از دو ساعت در خطوط مترو سفر داشته باشد، از مسافر تقاضا خواهد شد مجدداً بلیت تهیه کند و در صورت بروز تأخیرهای طولانی، گروههای کنترل بلیت شرکت بهرهبرداری مترو در جریان تأخیر به وجود آمده خواهند بود و این موضوع را در زمان کنترل اتفاقی بلیت مسافران مد نظر قرار خواهند داد. همچنین تمامی تصمیمات اتخاذ شده هیچ گونه کسب درآمدی برای شرکت بهرهبرداری متروی تهران ندارد.
پیروز حناچی – شهردار تهران نیز در واکنش به اعمال محدودیت زمانی حضور شهروندان در متروی تهران اظهار کرد: قطعاً فردی که از شمالیترین نقطه تهران به سمت جنوبیترین نقطه آن با مترو عزیمت میکند، با کسی که تنها دو ایستگاه را با مترو میرود، باید محاسباتشان متفاوت باشد. قطعاً دو ایستگاه با ۱۰ ایستگاه متفاوت خواهد بود.
در مصوبه شورا محدودیت زمانی ذکر نشده است
به گزارش ایسنا، پاسخ مترو و واکنش شهردار در حالیست که غلامحسین آرام – معاون عمرانی فرماندار تهران – در واکنش به خبر اعمال محدودیت دو ساعته برای حضور شهروندان در مترو تهران و خرید مجدد بلیت، گفت: برای مترو همانند سال گذشته محاسبه بلیت شهروندان بر اساس مسافت خواهد بود و در مصوبه چیزی به عنوان محدودیت زمان ندیدهایم.
وی با تاکید بر اینکه تنها آنچه که در مصوبه شورا آمده و مورد تأیید هیأت تطبیق قرار گرفته است، ملاک عمل محاسبه نرخ بلیط مترو خواهد بود، اظهار کرد: من در مصوبه چیزی با عنوان «محدودیت زمانی» ندیدم و تصور میکنم چنین مسئلهای به اشتباه عنوان شده است و صحیح نباشد، به هر ترتیب فرمانداری تنها آنچه که در مصوبه وجود داشته باشد را میپذیرد.
این محدودیت در شورای شهر تهران مصوب شده است
در حالی معاون فرماندار بر تعیین مسافت بعنوان معیار احتساب بلیت اشاره دارد که محمدعلی کرونی – دبیر کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران– با تأیید این بند در متن مصوبه شورا که توسط فرمانداری نیز تأیید شده است، گفت: تبصره ایجاد محدودیت زمانی در متن مصوبه شورا بوده است. هرچند که این تبصره به پیشنهاد شهرداری و برای ساماندهی دستفروشان در داخل مترو بوده است.
وی با بیان اینکه میانگین سفر مسافران در مترو هیچ وقت بیشتر از ۲ ساعت نمیشود، گفت: مسافران واقعی با هر مبدا و مقصدی که از مترو استفاده کنند، هیچگاه سفرشان بیشتر از دو ساعت نمیشود و عمده این تبصره مربوط به دستفروشانی است که با یک بلیت در روز، کل خطوط را سفر میکنند و به نظر میرسد این پیشنهاد قابل تقدیر و ارزشمند است.
کرونی در واکنش به سخنان آرام مبنی بر اینکه این تصمیم در مصوبه شورای شهر تهران نبوده است، گفت: تبصره دوم پیوست شماره ۶ دقیقاً به این موضوع اشاره شده است و فرمانداری نیز این مصوبه را تأیید کرده است و اگر ایرادی در مصوبه بود به جای تأیید میبایست همان زمان اعتراض میکردند.