بزرگترین فرودگاه جزیره مصنوعی جهان برای 80 میلیون مسافر ساخته می شود
بازتاب– چین در حال پیشبرد یک پروژه عظیم زیرساختی است که قرار است به ساخت بزرگترین فرودگاه جزیره مصنوعی جهان منجر شود. این فرودگاه که در شهر بندری دالیان در شمال شرق چین قرار دارد، قرار است تا سال ۲۰۳۵ تکمیل شود و ظرفیت جابجایی ۸۰ میلیون مسافر در سال را داشته باشد.
جزئیات پروژه و ابعاد فرودگاه
فرودگاه جدید دالیان جینژووان (Dalian Jinzhouwan International Airport) به مساحت ۲۰ کیلومتر مربع (معادل ۷.۷۲ مایل مربع) ساخته خواهد شد که آن را به بزرگترین فرودگاه جزیره مصنوعی جهان تبدیل میکند. این فرودگاه از نظر مساحت از فرودگاههای بینالمللی هنگکنگ (۱۲.۴۸ کیلومتر مربع) و کِنسای ژاپن (۱۰.۵ کیلومتر مربع) که هر دو بر روی جزایر مصنوعی قرار دارند، بزرگتر خواهد بود.
هزینه و زمان تکمیل
هزینه برآورد شده برای ساخت این فرودگاه بالغ بر ۴.۳ میلیارد دلار آمریکا است و طبق برنامهریزیها، قرار است تا سال ۲۰۳۵ آماده بهرهبرداری شود. این پروژه جزء برنامههای بزرگ چین برای گسترش و تقویت زیرساختهای حملونقل هوایی و اقتصادی در مناطق استراتژیک این کشور است.
ظرفیت و ویژگیهای فنی
فرودگاه جدید دالیان دارای چهار باند پروازی و یک ترمینال به مساحت ۹۰۰,۰۰۰ متر مربع (۹.۶۹ میلیون فوت مربع) خواهد بود. این فرودگاه در فاز اول قادر به پذیرش ۴۳ میلیون مسافر در سال خواهد بود، اما در بلندمدت ظرفیت آن به ۸۰ میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت. همچنین، ظرفیت حملونقل کالا در این فرودگاه به یک میلیون تن در سال خواهد رسید.
موقعیت جغرافیایی و اقتصادی دالیان
دالیان، شهری ساحلی با جمعیت بیش از ۶ میلیون نفر، در شمال تنگه بوهی قرار دارد و به عنوان یک مرکز اقتصادی کلیدی در چین شناخته میشود. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، به عنوان یک هاب تجاری و صنعتی با روابط قوی اقتصادی با کشورهای ژاپن و کره جنوبی مطرح است. دالیان دارای صنعت پالایش نفت قوی، خدمات حملونقل دریایی فعال و گردشگری ساحلی روبهرشد است. انتظار میرود فرودگاه جدید این شهر را به یک مرکز حملونقل هوایی بزرگ تبدیل کند و ارتباطات هوایی آن را با سایر نقاط چین و جهان تسهیل نماید.
نگرانیها و چالشها
با وجود مزایای فراوان، این پروژه با برخی چالشها و نگرانیها نیز همراه است. یکی از نگرانیهای اصلی، آسیبپذیری فرودگاه به دلیل قرار گرفتن بر روی یک جزیره مصنوعی است. این فرودگاه به وسیله یک پل به خشکی متصل خواهد بود و در نتیجه در برابر بلایای طبیعی مانند طوفانها، زلزلهها یا حتی تصادفات انسانی مانند برخورد کشتیها با پل، آسیبپذیر است. این مسئله میتواند منجر به قطع ارتباط فرودگاه با خشکی و اختلال در عملیات آن شود.
علاوه بر این، فرودگاه فعلی دالیان، ژوشوزی (Zhoushuizi), که در دوران اشغال ژاپن ساخته شده، به دلیل ظرفیت محدود خود دیگر نمیتواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد این منطقه باشد. این فرودگاه که در یک دره و در محاصره کوهها واقع شده، مشکلاتی در زمینه ناوبری هواپیماها، به ویژه در شرایط جوی نامساعد، ایجاد میکند و خطرات بالقوهای برای ایمنی پروازها دارد.
پیشرفتهای اخیر
بر اساس گزارشها، در ماه اوت سال جاری، عملیات درمان بنیاد برای یک منطقه ۷۷,۰۰۰ مترمربعی از زمینهای بازیافتی در نزدیکی محل ساخت فرودگاه تکمیل شد. این عملیات که یکی از مراحل کلیدی در آمادهسازی زمین برای ساخت است، به ویژه در مناطقی که خاک نرم یا ناپایدار دارند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تأثیرات اقتصادی و آینده پروژه
این پروژه نه تنها باعث افزایش ظرفیت حملونقل هوایی در دالیان میشود، بلکه تأثیرات قابل توجهی بر رشد اقتصادی این منطقه خواهد داشت. دالیان که پیش از این به عنوان یک مرکز اقتصادی و تجاری در شمال چین شناخته میشود، با این فرودگاه به عنوان یک هاب حملونقل هوایی منطقهای در نظر گرفته خواهد شد و انتظار میرود این امر به رونق بیشتر گردشگری، تجارت و لجستیک در این شهر منجر شود.
علاوه بر پروژه دالیان، چین در حال ساخت ۲۲ فرودگاه جدید دیگر در سراسر کشور است که مجموعاً ۱۹.۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری دارند. این نشاندهنده عزم راسخ چین برای تقویت زیرساختهای حملونقل هوایی خود و افزایش رقابتپذیری جهانی در این حوزه است.
با تکمیل فرودگاه دالیان جینژووان، چین به گام بزرگی در تقویت زیرساختهای حملونقل هوایی خود برخواهد داشت و دالیان به یکی از مراکز اصلی حملونقل و تجارت در منطقه تبدیل خواهد شد. با این حال، همچنان چالشها و نگرانیهایی در مورد آسیبپذیری جزیره مصنوعی در برابر بلایای طبیعی و سایر خطرات وجود دارد که نیازمند تدابیر دقیق و مهندسی پیشرفته برای کاهش این ریسکها خواهد بود.