برنامهریزی برای افزایش 48 میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه
![برنامهریزی برای افزایش 48 میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2019/12/برنامهریزی-برای-افزایش-48-میلیارد-دلاری-صادرات-به-کشورهای-همسایه.jpg)
قائممقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با بیان اینکه از ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات به کشورها ی همسایه برخورداریم، گفت: هدف ما افزایش صادرات به این کشورها تا دو سال آینده به میزان ۴۸ میلیارد دلار است.
حسین مدرس خیابانی در گفتوگو با فارس، در رابطه با برنامههای توسعه صادراتی گفت: برنامه ما در وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت افزایش حجم صادرات کشور است که برای رسیدن به این هدف چند برنامه طراحی شده است.
* میزان واردات ۱۵ کشور همسایه ۱۲۰۰ میلیارد دلار است
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه برای توسعه صادرات اولویت ما توسعه روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه است، افزود: در حال حاضر ۱۵ کشور همسایه ایران، ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که با بررسیهای انجام شده ایران پتانسیل صادرات صد میلیارد دلاری به این کشورها را دارد.
* فقط ۲۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه صادر میکنیم
قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۲۴ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داریم، بیان داشت: هدف گذاری ما افزایش صادرات به کشورهای همسایه به میزان ۴۸ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ است و بر این اساس میخواهیم حجم صادرات ما تا دو سال آینده به ۱۵ کشور همسایه دو برابر افزایش یابد.
* بدون برنامهریزی با توجه به تحریمها میزان صادرات فعلی را هم از دست میدادیم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این هدف گذاری دست یافتنی است، بیان داشت: با توجه به مشکلات مختلف ناشی از تحریمها مانند مشکلات بانکی، مشکلات حمل ونقل، مشکلات حمل و نقل کشتیرانی و روابط بینالملل با کشورهای مختلف دنیا اگر چنین اقداماتی را انجام نمیدادیم، همین میزان صادرات فعلی را هم نداشتیم.
* تفاهمنامه ایران و اوراسیا منجر به توسعه صادرات میشود
مدرسخیابانی در ادامه به امضای تفاهم نامه ایران و اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: انعقاد این تفاهم نامه هم یکی از برنامههای ما برای توسعه صادرات است و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته این تفاهم نامه منجر به توسعه روابط تجاری ما با ۵ کشور عضو این اتحادیه خواهد شد.
* برنامهریزی برای توسعه صادرات به شرق آسیا و آفریقا
معاون وزیر صنعت با اشاره به برنامههای مذکور گفت: البته این بدان معنا نیست که ما فقط به توسعه تجارت در کشورهای همسایه فکر میکیم و از توسعه صادرات به دیگر نقاط غافل شدهایم، بلکه از دیگر برنامههای ما توسعه صادرات به کشورهای شرق آسیا، آسیای میانه و حتی آفریقا است.
وی افزود: اما بر اساس تکلیف شورای عالی صادرات و دولت تمرکز توسعه تجارت بر ۱۵ کشور همسایه است.
مدرسخیابانی اظهار داشت: بر این اساس اعزام رایزن بازرگانی، اولویت اعزام هیأت تجاری، برگزاری نمایشگاه، انعقاد تفاهمنامه و تعرفه ترجیحی و توافقنامه استاندارد از جمله اقدامات ما برای توسعه همکاری تجاری با کشورهای همسایه است.
قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات همه دستگاهها باید کمک کنند و این کار تنها توسط یک سازمان امکان پذیر نیست،گفت: باید از ظرفیتهای استانی و مرزی استفاده کرد که در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران برنامه توسعه صادرات استانی را تهیه کرده و بر اساس آن ظرفیتهای صادراتی هر استان شناسایی شده تا اقدامات لازم برای توسعه آن انجام شود.
وی با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه صادرات تنوع سازی کالایی است، افزود: تعدد بنگاههای کوچک صادراتی زیاد است و این امر منجر به تعدد صادرکنندگان کوچک شده است. در حالی که در امر صادرات باید به صادرات از طریق بنگاههای بزرگ و هلدینگهای تجاری توجه بیشتری شود.
مدرسخیابانی به دلیل عدم یکپارچگی در امر صادرات وعدم وجود تشکل قوی و تعدد صادرکنندگان کوچک کالاهای صادراتی ارزانتر صادر میشود.
وی با اشاره به تعدد واردکنندگان بیان داشت: تعدد واردکنندگان هم سبب افزایش قیمت میشود، زیرا به جای آنکه چند وارد کننده اقدام به خرید بازار هدف کنند، تعداد زیادی برای خرید به بازار هدف هجوم میآورند و همین موضوع باعث گران شدن کالا در بازار میشود و کالای مورد نظر با قیمت بالاتری خریداری و در نهایت با قیمت بیشتری به کشور وارد میشود.