بررسی پیامکی نارضایتی مردم از خدمات مراکز بهداشتی
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر به مراکز بهداشتی مراجعه میکنند که تلاش می کنیم از میزان رضایتمندی مردم از خدمات این مراکز مطلع شویم.
محمد شریعتی، اظهار داشت: ثبت تلفن همراه افراد تحت پوشش خدمات بهداشتی در دانشگاههای علوم پزشکی متفاوت است به عنوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی توانسته مشخصات تلفن همراه بیش از ۹۵ از افراد تحت پوشش خود را در سامانه سیب ثبت کند. البته به طور میانگین، تلفن همراه بیش از ۸۰ درصد از افراد تحت پوشش خدمات بهداشتی در سامانه سیب ثبت شده است.
وی تصریح کرد: پس از مراجعه افراد و دریافت خدمت از مراکز بهداشتی و درمانی، پیامکی از سوی وزارت بهداشت با سر شماره ۱۰۰۰۳۵ برای آنها ارسال میشود و در این پیامک از فرد گیرنده خدمت، نظرسنجی میشود که اگر از خدمت دریافت شده رضایت دارید عدد ۱، اگر نارضی هستید عدد ۲ و اگر خدمتی دریافت نکرده اید، عدد ۳ را به همین شماره ارسال کنید. اگر فرد گیرنده خدمت از خدمت ارائه شده رضایت داشته باشد، برای فرد پیامک تشکر ارسال میشود، اگر عدد ۲ یا ۳ را ارسال کند، پیامکی به فرد ارسال میشود که به زودی همکاران ما با شما تماس میگیرند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه اضافه کرد: در فاصله زمانی بسیار کوتاه، کارشناسان با افراد ناراضی از خدمت یا افرادی که خدمتی دریافت نکرده اند، تماس میگیرند که البته این فاصله زمانی و درصد نارضایتیهای بررسی شده در سامانه ثبت و رصد میشود و دانشگاهها، ۹۹ درصد از نارضایتیهای خود از خدمات سامانه سیب را بررسی کرده اند.
به گزارش مهر، شریعتی خاطرنشان کرد: اگر در طول بررسی نارضایتی افراد از خدمات، نیاز به آموزش مردم باشد، این آموزشها ارائه میشود. برای مثال، فرد گیرنده خدمت عنوان میکند که از یک پزشک به دلیل عدم تجویز یک دارو یا آمپول نارضایتی دارم و در این موارد، کارشناسان ما برای فرد توضیح میدهند که تشخیص و تجویز یک دارو یا آمپول بر عهده پزشک است و در وزارت بهداشت رصد میکنیم که درصد ثبت تلفن همراه افراد تحت پوشش دانشگاهها، کامل باشد، پیامکهای نظرسنجی برای مردم به طور کامل ارسال شود و درصد رضایت از هر دانشگاه، شبکه بهداشت، هر واحد و هر فرد ارائه کننده خدمت، چه میزان است و بر اساس آن به دانشگاهها بازخورد میدهیم تا نقاط ضعف را برطرف کنند.
وی با بیان اینکه درصد پاسخگویی مردم به پیامک نظرسنجی از خدمت مراکز بهداشتی، درصد نارضایتی، رضایت و علل نارضایتی به دقت در سامانه سیب مشخص و قابل مشاهده است، افزود: بیش از ۹۷ درصد از افرادی که به پیامک نظرسنجی وزارت بهداشت در دریافت خدمت، پاسخ داده اند از خدمت ارائه شده، رضایت داشته اند و تنها حدود ۲.۹ پاسخ دهندگان ناراضی بودند، البته میدانیم سخاوتمندی، لطف و بزرگواری مردم است که چنین رضایتی از خدمت ارائه شده دارند.