برجام جان دوبارهای به صنعت خودرو بخشید
سعید مدنی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در صنعت خودرو اظهار کرد: عمده موفقیت دولت یازدهم در بخش خودرو به اقدامات پس از برجام برمیگردد و میتوان گفت برجام جان دوبارهای به صنعت خودرو بخشید.
وی با بیان اینکه پس از برجام طلسم صنعت خودرو شکست و این صنعت به روزهای قبل از تحریم برگشت، گفت: بلافاصله پس از امضای برجام شرکای قدیمی و سنتی خودروسازی ایران از جمله فرانسویها به ایران بازگشتند و همکاری خود را با خودروسازان ایرانی شروع کردند.
مدنی با تاکید بر اینکه شرکای سنتی شرکتهای خودروسازی با فضای کسبوکار ایران آشنا بودند و زودتر اقدام به بازگشت به بازار کشورمان کردند، ادامه داد: برخلاف شرکتهای تازه تاسیس، همکاران قدیمی شرکتهای خودروسازی کشورمان از فضای سرمایهگذاری در ایران اطمینان داشتند و به سرعت برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کردند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حتی شرکتهایی که منافعی درآمریکا داشتند برای فعالیت در صنعت خودرو کشورمان اعلام آمادگی کردند، گفت: از بین برندهای معتبر خودروسازی در دنیا تنها شرکت «نیسان» وارد مذاکره با ایران نشد.
مدنی با بیان اینکه قبل از تحریمها یعنی در سال 1390 میزان تولید سالانه خودرو در کشورمان بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود، ادامه داد: پس از تحریمهای مستقیم علیه صنعت خودرو کشورمان، با افت شدید تولید خودرو مواجه شدیم و شرکتهای تولیدکننده کمتر از ظرفیت خود کار کردند و بسیاری از فرصتهای شغلی در این صنعت از بین رفت.
مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه پس از برجام، ورق برگشت و صنعت خودرو به روزهای قبل از شروع تحریمها نزدیک شد، ادامه داد: سال گذشته صنعت خودرو توانست سهم 5/ 2 درصدی از نرخ
وی با بیان اینکه پس از برجام طلسم صنعت خودرو شکست و این صنعت به روزهای قبل از تحریم برگشت، گفت: بلافاصله پس از امضای برجام شرکای قدیمی و سنتی خودروسازی ایران از جمله فرانسویها به ایران بازگشتند و همکاری خود را با خودروسازان ایرانی شروع کردند.
مدنی با تاکید بر اینکه شرکای سنتی شرکتهای خودروسازی با فضای کسبوکار ایران آشنا بودند و زودتر اقدام به بازگشت به بازار کشورمان کردند، ادامه داد: برخلاف شرکتهای تازه تاسیس، همکاران قدیمی شرکتهای خودروسازی کشورمان از فضای سرمایهگذاری در ایران اطمینان داشتند و به سرعت برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کردند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حتی شرکتهایی که منافعی درآمریکا داشتند برای فعالیت در صنعت خودرو کشورمان اعلام آمادگی کردند، گفت: از بین برندهای معتبر خودروسازی در دنیا تنها شرکت «نیسان» وارد مذاکره با ایران نشد.
مدنی با بیان اینکه قبل از تحریمها یعنی در سال 1390 میزان تولید سالانه خودرو در کشورمان بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود، ادامه داد: پس از تحریمهای مستقیم علیه صنعت خودرو کشورمان، با افت شدید تولید خودرو مواجه شدیم و شرکتهای تولیدکننده کمتر از ظرفیت خود کار کردند و بسیاری از فرصتهای شغلی در این صنعت از بین رفت.
مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه پس از برجام، ورق برگشت و صنعت خودرو به روزهای قبل از شروع تحریمها نزدیک شد، ادامه داد: سال گذشته صنعت خودرو توانست سهم 5/ 2 درصدی از نرخ رشد اقتصادی داشته باشد و میزان تولید افزایش یافت و این بخش از صنعت کشورمان به رونق نسبی رسید. وی با تاکید بر اینکه اگر میزان تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه برسد این صنعت میتواند سهم 5 درصدی در تولید ناخالص ملی را از آن خود کند، گفت: صنعت خودرو سهم 20 درصدی از ارزش کل صنایع کشورمان دارد و 15 درصد از کل اقتصاد کشورمان هم سهم صنایع محسوب میشود. مدنی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو درسال 1394، اظهار کرد: بهدلیل تحریمهای سالهای گذشته و تحریمهای خاص حوزه خودرو در سال 1394 این بخش از صنعت کشورمان دچار سکته شد، اما بلافاصله پس از برجام شاهد اقدامات موثر برای بهبود اوضاع صنعت خودروسازی بودیم. البته بخشی از مشکلات خودرو به مشکلات داخلی شرکتهای خودرویی در دولت قبل بازمیگشت از جمله اینکه شرکت سایپا برای سهام خرید نقدینگی خود را از دست داد و با بحران اقتصادی مواجه شد.
وی افزود: در سال 1394 هنوز چند روزی از امضای تفاهمنامه برجام نگذشته بود که با هجوم تقاضای شرکتهای خارجی برای همکاری و مشارکت در این حوزه مواجه شدیم و این روند ادامه داشت تا اینکه امروز با شرکتهایی از جمله سیتروئن، پژو، فولکسواگن، هیواندی و حتی بنز وارد مذاکرات نهایی و عقد قرارداد شدیم. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بهطور قطع اولین پیامد مثبت گسترش صنایع تولیدی از جمله خودروسازیها افزایش تولید و افزایش اشتغالزایی است که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
اقتصادی داشته باشد و میزان تولید افزایش یافت و این بخش از صنعت کشورمان به رونق نسبی رسید. وی با تاکید بر اینکه اگر میزان تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه برسد این صنعت میتواند سهم 5 درصدی در تولید ناخالص ملی را از آن خود کند، گفت: صنعت خودرو سهم 20 درصدی از ارزش کل صنایع کشورمان دارد و 15 درصد از کل اقتصاد کشورمان هم سهم صنایع محسوب میشود. مدنی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو درسال 1394، اظهار کرد: بهدلیل تحریمهای سالهای گذشته و تحریمهای خاص حوزه خودرو در سال 1394 این بخش از صنعت کشورمان دچار سکته شد، اما بلافاصله پس از برجام شاهد اقدامات موثر برای بهبود اوضاع صنعت خودروسازی بودیم. البته بخشی از مشکلات خودرو به مشکلات داخلی شرکتهای خودرویی در دولت قبل بازمیگشت از جمله اینکه شرکت سایپا برای سهام خرید نقدینگی خود را از دست داد و با بحران اقتصادی مواجه شد.
وی افزود: در سال 1394 هنوز چند روزی از امضای تفاهمنامه برجام نگذشته بود که با هجوم تقاضای شرکتهای خارجی برای همکاری و مشارکت در این حوزه مواجه شدیم و این روند ادامه داشت تا اینکه امروز با شرکتهایی از جمله سیتروئن، پژو، فولکسواگن، هیواندی و حتی بنز وارد مذاکرات نهایی و عقد قرارداد شدیم. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بهطور قطع اولین پیامد مثبت گسترش صنایع تولیدی از جمله خودروسازیها افزایش تولید و افزایش اشتغالزایی است که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.