برای واردات لوازم آرایشی ارز داریم، برای خودرو نه!

    کد خبر :1075543
واردات لوازم آرایشی ارز

بانک مرکزی در حالی با واردات عطر و بالک لوازم آرایشی و بهداشتی با ارز حاصل از صادرات موافقت کرده و به آن ۵۰ میلیون دلار هم اختصاص داده که عدم اختصاص ارز کافی برای واردات خودرو و واردات لاک پشتی آن سبب چند برابرشدن قیمت خودروهای وارداتی شده، همچنین این نهاد همچنان با واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات مخالفت می کند و مانع تسریع واردات خودرو به کشور شده است.

هفته گذشته جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. یکی از مهم ترین مواردی که در این جلسه مطرح و پیگیری شد بحث آزادسازی واردات عطر و بالک فرآورده های آرایشی و مشکلات ایجاد شده در ثبت سفارش این کالاها بود.

اما نکته قابل توجه در این باره چگونگی تخصیص ارز است که دو روش برای آن پیش بینی شده است، براین اساس مقرر شده است که بانک مرکزی ۵۰ میلیون دلار برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی و عطر اختصاص دهد و همچنین امکان واردات این کالاها با ارز حاصل از صادرات نیز ممکن شده است.

در شرایطی که مسیر تخصیص ارز برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تسهیل شده است، این سوال پیش می آید که چرا بانک مرکزی با تخصیص قطره چکانی ارز، باعث واردات کند خودرو به کشور شده و چرا با واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات و حتی با پیشنهاداتی که از سوی مجلس یازدهم مبنی بر استفاده از ارز اشخاص و ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود داشت، مخالفت کرده است؛ اما این مورد برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی ممکن شده است.

به راستی مشکل فرزین، رئیس بانک مرکزی با واردات خودرو به کشور چیست که واردات خودروهای نو به کندی انجام می شود و واردات خودروهای کارکرده هم به دلایلی از جمله کمبود ارز و عدم تخصیص آن اصلا به مرحله ابلاغ نرسیده است.

اختصاص ۵۰ میلیون دلار برای واردات بالک لوازم آرایشی

بانک مرکزی در حالی برای واردات لوازم آرایشی ارز اختصاص داده است که فعالان این صنف می گویند ما به دنبال واردات با ارز دولتی نیستیم، گذشته از این چطور بانک مرکزی که در برابر نیازهای داخلی و اختصاص ارز بیشتر برای واردات بیشتر خودرو مقاومت می کرد، به یکباره ۵۰ میلیون دلار برای واردات لوازم آرایشی اختصاص می دهد؟ مگر غیر از این بود که کشور با کمبود ارز مواجه و امکان تخصیص ارز نیست، چطور ارز برای واردات لوازم آرایشی به سرعت جور شد؟

با ۵۰ میلیون دلار و با سقف قیمتی ۲۰ هزار دلاری که برای خودروهای وارداتی مقرر شده است، می توان ۲۵۰۰ دستگاه خودرو وارد کرد، ۲۵۰۰ دستگاه در مقایسه با آمار کل واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ تعداد کمی نیست، به گفته رضوانی فر، رئیس کل گمرک در سال گذشته حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۲۲۳ میلیون دلار وارد کشور شده است.

مخالفت با واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات

سوال بعدی از رئیس کل بانک مرکزی این است که پیشنهاد واردات خودرو با ارز اشخاص و ایرانیان مقیم خارج از کشور بماند، چرا واردات خودرو با درآمد حاصل از ارز صادرات اجرایی نشد و چرا واردات لوازم آرایشی و بهداشتی و عطر با ارز حاصل از صادرات ممکن است و مشکلی ندارد، اما این روش برای واردات خودرو قفل است؟

سال گذشته پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم خبر داده بود که واردات خودرو و قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شده است، اما بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد.

حالا باید رئیس بانک مرکزی پاسخ دهد که چرا در شرایطی که بازار خودرو در وضعیت دشواری بوده و دولت با واردات خودرو به دنبال بهبود اوضاع بوده از اختصاص ارز کافی خودداری و با تامین منابع ارزی واردات خودرو با روش های دیگر نیز مخالفت کرده است؟

اقتصادآنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید