بخشی از طاق پُل تاریخی بابل فرو ریخت
تردد مکرر خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل، که در سالهای اخیر به یک معضل جدی تبدیل شده، دوباره به تخریب بخشی از طاق این پل ۳۰۰ ساله منجر شد.
پل تاریخی محمدحسن خان بابل، که به عنوان نماد تاریخی این شهر شناخته میشود، در چند سال گذشته شاهد تردد خودروهای سنگین از زیر خود بوده است. این موضوع سبب شده که بخشهایی از این پل کهن آسیب ببیند. در جدیدترین حادثه، برخورد یکی از این خودروها با طاق پل، باعث تخریب بخشی از آن شده است.
آسیبهای غیرقانونی به پل تاریخی
به گزارش ایرنا، عبور غیرقانونی خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان، باعث آسیب به چشمههای طاق و تخریب بخشهایی از آن شده است. این پل که پیشتر به عنوان یک اثر تاریخی از ترافیک شهری آزاد شده بود، اکنون با تردد خودروهای سنگین، در معرض فروپاشی قرار گرفته است.
پل افشاری محمدحسن خان که در اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از ترافیک شهری آزاد شد، قرار بود به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران میزبانی کند. اما تردد روزانه صدها خودرو سنگین از زیر پل، باعث افزایش فشار بر سازه آن و در نهایت خطر ریزش شده است.
تاریخچه و ویژگیهای پل محمدحسن خان
این پل ۳۰۰ ساله، که در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، با طول ۱۴۰ متر و عرض ۶ متر، دارای شش چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است. ارتفاع پل از بستر رودخانه ۱۱ متر است و به سبک پلهای دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است. یکی از ویژگیهای مهم این پل، استفاده از سفیده تخممرغ و ساروج در ساخت آن است.
تخریب و نگرانیهای شهروندان بابل
شهروندان بابل که نگران وضعیت این بنای تاریخی هستند، در روزهای اخیر اقدام به ضبط فیلم و عکس از تردد خودروهای سنگین در فضای مجازی کردهاند تا مسئولان را به اقدام فوری ترغیب کنند. این نگرانیها به ویژه پس از آنکه بخشی از طاق پل فروریخت، شدت گرفته است.
قاسم اسحاقی ملکشاه، یکی از دوستداران میراث فرهنگی، گفت: “در هفته گذشته، بخش قابل توجهی از طاق پل فرو ریخت و در تماسی که با مسئولان شهری داشتم، هیچ اقدام موثری برای جلوگیری از این تخریبها انجام نشد. حتی پس از نصب موانع بتنی برای جلوگیری از عبور خودروهای سنگین، رانندگان این موانع را کنار زدند و تردد ادامه یافت.”
آسیبهای جدی به پل تاریخی
اسحاقی هشدار داد که ضربههایی که خودروهای سنگین به طاق پل وارد میکنند، این بنای تاریخی را به آستانه فروپاشی رسانده است. وی افزود: “در شرایط کنونی، این پل در معرض خطر جدی است و اگر اقدام فوری صورت نگیرد، چیزی از آن باقی نخواهد ماند.”
توقف تردد خودروهای سنگین و بیتوجهی به تابلوها
علیرغم نصب تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت عبور خودروهای سنگین، رانندگان به راحتی از زیر پل عبور میکنند. این بیتوجهی به قوانین، باعث شده تا پل تاریخی همچنان در معرض آسیب قرار داشته باشد.
پیشینه تاریخی و فرهنگی پل محمدحسن خان
این پل که در گذشته راه ارتباطی بین شهر بابل و مناطق جنوبی آن مانند بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب بود، در تاریخچه خود بارها تعمیر و بازسازی شده است. در دوره پهلوی اول نیز ترمیمهایی در آن انجام شد. این پل، که برای مدت طولانی تنها مسیر ارتباطی بابل با آمل، تهران و روستاهای جنوب شهرستان بود، در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد و از آن زمان به عنوان یک اثر تاریخی مورد توجه قرار گرفت.
در نهایت، تردد خودروهای سنگین از زیر این پل که به عنوان یکی از آثار باستانی مهم کشور شناخته میشود، همچنان ادامه دارد و نگرانیها درباره تخریب بیشتر آن روز به روز افزایش مییابد.