رییس اداره آب و فاضلاب شاهرود با اشاره به رسیدن حجم مخازن تامین آب به پنج‌هزار مترمکعب و وضعیت قرمز، گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب برای عبور از بحران کم‌آبی و پیک مصرف ضروری است.

علیرضا مطهری‌نژاد روز سه‌شنبه با بیان اینکه پنج تا ۱۰ درصد از حجم مخازن ذخیره آب در شاهرود باقی‌مانده، افزود: حجم مخازن این شهرستان ۵۰ هزار مترمکعب است که گرمای شدید، مصرف بی‌رویه آب و استفاده مداوم از سیستم‌های سرمایشی به افت سطح آب در مخازن منجر شده است.

سیدحمید موسوی روز سه‌شنبه اظهار کرد: امروز در ساعاتی از غروب و شب صداهای ناشی از رزمایش پدافندی یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در محدوده پایگاه دریایی ارتش در آستارا شنیده خواهد شد.

وی میزان آب ذخیره شده در مخازن را پنج‌هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی آب تولیدی در شاهرود به طور کامل مصرف شده و به ذخیره‌سازی نمی‌رسد؛ به همین دلیل در زمان اوج مصرف ۹۰ لیتر برثانیه کمبود آب داریم.

وی افزود: برای گذر از این بحران اقدام‌های مقطعی انجام شده اما برای رفع مشکل به صورت میان‌مدت باید طرح انتقال آب از کالپوش به شاهرود اجرایی شود.

رییس آبفای شاهرود درباره راهکارهای رفع مشکل کم‌آبی در بلندمدت هم بیان کرد: اجرای طرح‌های ملی انتقال آب از استان‌های همجوار باید پیگیری شود.

سازمان هواشناسی اعلام‌کرد: امروز (سه‌شنبه) در برخی نقاط واقع در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات اردبیل، گلستان و خراسان شمالی و فردا (چهارشنبه) در برخی نقاط ساحلی دریای خزر و خراسان شمالی، رگبار باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: استان سمنان جزو پنج استان‌ خشک کشور است و در سال‌های اخیر نیز رتبه یک را در بین پنج استان خشک کشور به خود اختصاص داده است.

مطهری‌نژاد با بیان اینکه منابع آبی شاهرود از چاه‌های عمیق تامین می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر سطح آب در این چاه‌ها نیز با افت شدید مواجه است.

وی با بیان اینکه در مسکن مهر کوثر و فدک و شاهرود زیرساخت لازم برای تأمین آب ایجاد نشده است، گفت: تمهیدات لازم برای ۷۰ هزار واحد مسکن در بلوار خاوران شاهرود نیز باید اندیشیده شود.

رییس آبفای شاهرود با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کاهش دمای هوا در روزهای پایانی هفته، اعلام کرد: شهروندان نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب برای عبور از این بحران همکاری کنند.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.