بازی های رایانه ای برای پیشبرد اهداف آموزشی وتربیتی پتانسیل دارند
دبیر رسانه و فضای مجازی سی وهفتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان تاکید کرد که بازی های رایانه ای به عنوان یک رسانه دیجتالی پتانسیل بالایی برای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی دارند.
شاپور جهانجونیا در مورد اهداف برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش گفت: یکی ازمهمترین اهداف جشنواره فرهنگی وهنری شناسایی، شکوفایی وهدایت استعدادهای دانش آموزان است.
وی همچنین درباره علت گنجانده شدن بخش رسانه وفضای مجازی در این جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف حوزه رسانه وفضای مجازی که یکی از بخش های جشنواره فرهنگی و هنری به شمار می رود آموزش مهارت های سواد رسانه ای، سواد بازی و سواد دیجیتالی برای دانش آموزان است.
دبیر رسانه و فضای مجازی سی وهفتمین جشنواره فرهنگی وهنری دانش آموزان سراسر کشور ادامه داد: سواد رسانه ای یک مهارت ضروری دردنیای امروزی به شمار می رود و مهارتی است قابل یادگیری که به توانایی دسترسی، تجزیه، تحلیل و ایجاد انواع پیام های رسانه ای اشاره دارد و برای حرکت در محیط رسانه ای پیچیده امروز، باید قادر به درک بهتر پیام های رسانه ای باشیم.
وی افزود: امروزه بازی های رایانه ای بیش از سینما، تلویزیون، ادبیات و ورزش، پیشرو عرصه فرهنگ در نسل جوان به شمار می رود و دانش آموزان می توانند از طریق بازی های رایانه ای، سواد دیجیتالی کسب کنند.
جهانجونیا تصریح کرد: بازی های رایانه ای پتانسیل بالایی برای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی دارند دربازی های رایانه ای، کاربران به دلایل غیرآموزشی جذب بازی می شوند ولی درحین بازی از طریق عملیات فکری مهارت های یادگیری را فرا می گیرند.
وی در مورد اینکه تا چه حدی جشنواره فرهنگی و هنری می تواند ابعاد تربیتی سند تحول بنیادین در زمینه تربیت دانش آموزان محقق کند گفت: یکی از ابعاد مورد توجه در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش، نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت است و چون قابلیت ها و ظرفیت های رسانه به گونه ای است که می تواند هم فرصت و هم تهدید درامرتعلیم وتربیت باشد از همین رو تدوین برنامه ای منسجم برای آموزش سوادرسانه ای به منظور بهره مندی از فرصت های رسانه درتعلیم وتربیت یک ضرورت است.
به گزارش مهر،دبیر رسانه وفضای مجازی سی و هفتمین جشنواره فرهنگی وهنری دانش آموزان سراسر کشور یادآور شد: سعی ما برآن است که در آموزش سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی به دانش آموزان تأکید کنیم که درتولید محتوا در فضای مجازی ، موضوع امید و نشاط اجتماعی به عنوان نیاز فرهنگی کشور مورد توجه خاص قرار گیرد.