بازتاب بررسی کرد؛ تهیه و تزریق واکسن کرونا در کشورهای همسایه چگونه پیش می رود؟

    کد خبر :771246

در روز و هفته های اخیر تب و تاب تهیه و تزریق واکسن کرونا در نقاط مختلف جهان افزایش یافته است. اکثر دولت های جهان در تکاپو هستند تا با تهیه و یا تولید واکسن کرونا شهروندانشان را از شر این ویروس منحوس نجات دهند؛ رویه ای که برای همه کشورها با شرایط یکسان پیش نمی رود و با نوسان همراه است.

به گزارش «بازتاب»، در حالی که در ایران دعواهای سیاسی برای تولید و یا خرید واکسن کرونا به راه افتاده و اختلاف نظرهایی در این باره دیده می شود، بررسی ها نشان می دهد که در کشورهای همسایه شرایطی نسبتاً مطلوب تر وجود دارد و بسیاری از کشورهای همسایه در خرید واکسن کرونا و تزریق آن به یک ثبات در تصمیم گیری و اجرا دست یافته اند.

ترکیه پیشتاز کشورهای جهان در واکسیناسیون کرونایی

ترکیه استفاده از واکسن کرونای ساخت چین را آغاز کرد. پیش‌تر فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه با اعلام اینکه نخستین محموله از «کروناواک»، واکسن کرونای ساخت شرکت چینی «سینوواک بیوتک» ۱۱ دسامبر به ترکیه وارد شده است، شروع واکسیوناسیون را مشروط به تأیید واکسن چینی در آزمایشگا‌های ترکیه دانسته بود.

به گفته فخرالدین کوجا، با اقدامات و برنامه‌های ترکیه، این کشور در میان نخستین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت که در این مرحله اولیه واکسیناسیون کرونا را آغاز خواهد کرد.
او به این موضوع اشاره کرده بود که در ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه، ۵۰ میلیون دوز واکسن خریداری‌شده از شرکت چینی وارد ترکیه خواهد شد. به علاوه وزرات بهداشت ترکیه، یک میلیون دوز از واکسن تولیدی مشترک شرکت‌ آلمانی بیون‌تک و شرکت آمریکایی فایزر را خریداری کرده است و این میزان به زودی وارد ترکیه خواهد شد. کوجا همچنین از آغاز مذاکرات برای خرید ۲۵ میلیون دوز دیگر از این واکسن خبر داد.

به‌گفته وزیر بهداشت ترکیه، واکسیناسیون افراد در برابر ویروس کووید 19 در چهار مرحله انجام خواهد شد. در مرحله نخست کارکنان بخش بهداشتی، افراد بالای ۶۵ سال و ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان و سایر مراکز مراقبت واکسینه خواهند شد. در مرحله دوم کارکنان ضروری و افراد بالای ۵۰ سال که دست‌کم از یک بیماری مزمن رنج می‌برند و در مرحله سوم افراد کمتر از ۵۰ سال دارای دست‌کم یک بیماری مزمن، و سایر کارکنان واکسینه خواهند شد. سایر افراد نیز در مرحله نهایی واکسینه می‌شوند.

همچنین به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه واکسن چینی در ترکیه به صورت رایگان تجویز خواهد شد و سایر واکسن‌ها در داروخانه‌ها به فروش خواهد رسید.

 

واکسن آلمانی-آمریکایی انتخاب عراقی ها

عراق نیز در مرحله نخست واکسن آلمانی-آمریکایی را انتخاب کرده است و به گفته «سیف البدر»، سخنگوی وزارت بهداشت و محیط زیست عراق ۱.۵ میلیون دوز از این واکسن را خریداری کرده است. پیش‌تر «ریاض عبدالامیر الحلفی» مدیرکل بخش بهداشت عمومی وزارت بهداشت و محیط زیست عراق گفته بود واکسن در ماه مارس سال 2021 به عراق خواهد رسید؛ اما «حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق چندی پیش گفت که مذاکره با شرکت داروسازی آمریکایی فایزر برای نزدیک کردن تاریخ واردات واکسن در جریان است.

بنا بر گفته حسن التمیمی، کمیته‌های فنی وزارت بهداشت عراق از طریق سفارتخانه‌های این کشور مذاکرات لازم برای خرید مقادیر لازم واکسن را بر عهده خواهند داشت؛ به گفته او وزارت بهداشت عراق امکان تامین منابع مالی و پشتیبانی در این زمینه را دارد.

وی همچنین از آمادگی شرکت دیگری برای در زمینه واکسن کرونا خبر داده و گفته است که شرکت سوئدی-بریتانیایی «آسترا زنیکا» نیز آمادگی برای تحویل واکسن در طول یک یا دو ماه را اعلام کرده است. وزارت بهداشت عراق در پی تأمین واکسن مورد نیاز برای بیش از ۲۰ درصد جمعیت خود است؛ بنابر اعلام دولت عراق، این مقدار واکسن به صورت رایگان توزیع خواهد شد.
سازمان بهداشت جهانی روز 30 اکتبر اعلام کرده بود که دولت عراق ۱۷۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا اختصاص داده است. این سازمان در بیانیه خود گفته بود که عراق به ابتکار «کواکس» (COVAX) پیوسته است تا جزء اولین کشورهای استفاده کننده از واکسن کرونا باشد.

کواکس ابتکاری جهانی با هدف کار با تولیدکنندگان واکسن‌ها به منظور توانایی کشورهای مختلف جهان برای دستیابی به واکسن‌های امن و موثر به محض صدور مجوز و تایید آن‌ها است.

 

عربستان؛ نخستین کشور خریدار واکسن کرونا

عربستان نیز از چند روز قبل، واکسیناسیون علیه کرونا را آغاز کرده است. عربستان نخستین کشور منطقه بود که واکسن ساخت مشترک دو شرکت فایزر و بیون‌تک را دریافت کرد؛ وزارت بهداشت عربستان هفته گذشته مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده بود.

توفیق الربیعه، وزیر بهداشت این کشور از مردم درخواست کرده که از طریق یک اپلیکیشن برای دریافت واکسن ثبت‌ نام کنند. در 24 ساعت نخست راه‌اندازی این اپلیکیشن، 150 هزار نفر از شهروندان سعودی در این اپلیکیشن نام خود را ثبت کرده‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت عربستان، تا کنون 360 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، 6 هزار نفر جان باخته‌اند.

واکسن کرونا

 

امارات دومین کشور عربی دریافت کننده واکسن کرونا

امارات هم در روزهای اخیر برای واکسن کرونای چینی پروانه ورود و مصرف صادر کرده است. این واکسن تا ۸۶ درصد کارآیی نشان داده و برای نگهداری به سرمای خیلی زیاد نیاز ندارد.
به گفته منابع چینی این امر نشان‌دهنده اعتماد مراجع بهداشتی امارات به امنیت و کارایی این واکسن است.

مقام‌های اداره بهداشت امارات اعلام کرده‌اند که این واکسن، بیماری کووید ۱۹ از نوع متوسط و سخت را به خوبی پیشگیری می‌کند.

در قطر هم واکسیناسیون کرونا در روزهای آتی آغاز خواهد شد. وزارت بهداشت قطر مجوز استفاده از واکسن شرکت‌های بیون‌تک و فایزر را صادر کرده است؛ وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که واکسن مورد نیاز برای تمام مردم فراهم خواهد شد.

عبداللطیف الحال، رئیس گروه استراتژیک ملی مبارزه با ویروس کرونای قطر گفته است در ماه جاری بزرگترین عملیات واکسیناسیون در قطر آغاز شده و در طول سال 2021 ادامه خواهد یافت. عایشه الانصاری، مدیر کنترل دارو و داروخانه وابسته به وزارت بهداشت قطر نیز اعلام کرد که افراد بالای 16 سال در این کشور واکسینه خواهند شد.

بحرین نیز هفته گذشته برای استفاده از واکسن مشترک شرکت های آمریکایی «فایزر» و آلمانی «بیونتک» مجوز صادر کرده بود؛ به علاوه این کشور چند روز پیش برای واکسن تولیدی شرکت چینی «سینوفارم» مجوز استفاده صادر کرده است.

واکسیناسوین در بحرین آغاز شده و بنابر اعلام خبرگزاری رسمی این کشور، شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه این کشور، اولین نفری بوده است که واکسن به او تزریق شده است.

افغانستان در انتظار کمک های بین المللی

در افغانستان، «اکمل سمسور»، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان با اعلام اینکه تا هفت ماه دیگر اولین محموله واکسن کرونا وارد این کشور خواهد شد، از مردم خواسته است که تا آن زمان تدابیر بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. این محموله که برای 3 درصد جمعیت افغانستان در نظر گرفته است، به گروه‌های آسیب‌پذیر تعلق خواهد گرفت.

به گفته او، افغانستان از دو مرجع واکسن کرونا دریافت خواهد کرد: ائتلاف بین‌المللی واکسن کرونا بانک جهانی. به گفته او ائتلاف بین المللی واکسن کرونا متعهد شده است طی دو سال آینده برای ۲۰ درصد از جمعیت این کشور در شش مرحله واکسن کرونا تهیه کند.

همچنین پاکستان 150 میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا اختصاص داده است. این بودجه برای خرید واکسن و واکسیناسیون کارکنان و کادر پزشکی و افراد بالای 65 سال در مرحله اول هزینه خواهد شد. طی چند روز گذشته تعداد زیادی از داوطلبان از سراسر پاکستان به بیمارستان‌های آموزشی و تحقیقاتی مراجعه و خواستار انجام آزمایشات بالینی و تست واکسن کرونا شده‌اند. شمار جان‌باختگان کرونا در پاکستان به 8166 نفر رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید