این علائم از طلاق عاطفی خبر می دهند

    کد خبر :1097956
طلاق عاطفی موضوعی است که بسیاری از زندگی های زناشویی را تا مرز طلاق پیش برده است. با توجه به اهمیت این مسئله و تاثیری که میتواند نه تنها بر روی زوجین بلکه بر روی فرزندان در یک محیط داشته باشد بگذارد.
علائم مد نظر در روانشناسی طلاق عاطفی

طلاق عاطفی نشانه های بسیاری دارد که شناخت این نشانه ها میتواند به درک بهتر زوجین برای حفظ زندگی زناشویی کمک کند. در ادامه 10 تا از نشانه های طلاق عاطفی در زوجین را باهم بررسی میکنیم:

  1. نبود احساسات و لطافت میان زوجین

اولین نشانه در موضوع طلاق عاطفی نبود احساسات و لطافت میان زوجین است. توجه داشته باشید که صمیمیت عاطفی سنگ بنای اصلی یک رابطه سالم و دو طرفه است. در زوجی که از لحاظ عاطفی تصمیم به طلاق گرفته اند، نبود صمیمیت مشهود است.

  1. بی تفاوتی و بی توجهی

پس از بی تفاوتی به مرور زمان بی توجهی و بی اعتنایی میان زوجین شکل میگیرد.این بی‌تفاوتی ممکن است به صورت عدم علاقه به حل تعارض، اجتناب کردن از بحث‌های مهم یا بی‌توجهی به نظرات یا انتخاب‌های یکدیگر باشد.

  1. استقلال زوجین

از علائم بارز و اشکار در موضوع طلاق عاطفی است تلاش زوجین برای مستقل شدن از همدیگر است. زوجین هنگامی که تصمیم به طلاق عاطفی گرفته اند ممکن است دیگر به دنبال حمایت عاطفی یا همراهی از طرف شریک خود نباشند و برای برآورده کردن این نیازها به دوستان، خانواده یا حتی غریبه ها تکیه کنند.

  1. افراط و تفریط در رابطه

به خاطر داشته باشید که هر رابطه سالمی دارای تعارض است، زوج هایی که از لحاظ عاطفی طلاق گرفته اند تمایل دارند یکی از دو حالت افراطی را نشان دهند: یا دعوای مداوم بر سر مسائل بی اهمیت یا اجتناب کامل از درگیری. در حالت اول، ناامیدی‌های حل‌نشده ممکن است به چرخه‌ای بی‌امان از بحث‌ها منجر شود و محیطی سمی ایجاد کند. در مورد دوم، هر دو طرف از بحث کردن درباره مسائل خود به طور کلی اجتناب میکنند و سکوت را بر رویارویی ترجیح میدهند. اجتناب از تعارض می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک یا هر دو شریک از نظر عاطفی خسته و علاقه ای برای حل مشکلات اساسی ندارند.

  1. فقدان رابطه جنسی

با وقوع نشانه های طلاق عاطفی، ارتباط جنسی بین زوجین کاهش می یابد. این مسئله فقط به صمیمیت جنسی اشاره نمی کند، بلکه به کارهای محبت امیز کوچکتر مانند در آغوش گرفتن، گرفتن دست یا حتی تماس چشمی نیز اشاره دارد. فقدان تماس فیزیکی و جنسی نشان دهنده یک عقب نشینی عاطفی عمیق تر و شکاف گسترده تر در رابطه است.

  1. دوری زوجین به لحاظ احساسی

مسئله دیگری که در طلاق عاطفی دیده میشود جدایی زوجین به لحاظ روحی است. به عبارتی زوج هایی که از لحاظ عاطفی طلاق گرفته اند ممکن است باهم زیر یک سقف زندگی کنند، زوجین دیگر درگیر فعالیت‌های مشترک نمی‌شوند، برنامه‌های آینده را با هم نمی‌سازند، یا روی تجربیات مشترک متمرکز نمیشوند.

  1. خیانت عاطفی

خیانت عاطفی یا جنسی هفتمین مورد از نشانه های طلاق خاموش یا جدایی عاطفی است. هنگامی که نیازهای عاطفی دیگر در یک رابطه برآورده نمی شود، یکی یا هر دو نفر ممکن است به دنبال رضایت عاطفی در جای دیگری پیش فرد دیگری باشند. خیانت جنسی به زوجین در رابطه عاطفی حتی اگر باهم زندگی نکنند بسیار اسیب بزند و در بیشتر موقع به سمت جدایی کشیده خواهد شد.

بررسی روش های درمانی طلاق عاطفی

مشاوره طلاق و مشاوره پیش از طلاق از موثرترین راه های درمان طلاق عاطفی است. به خاطر داشته باشید که هنگامی که رابطه میان شما و همسرتان با کاسته شدن از احساساتتان مواجه است روش موثر و بسیار کارامد که میتواند هم در بلند مدت و در کوتاه مدت شما را کمک نماید مشاوره طلاق و مشاوره پیش از طلاق است.

در جلسات مشاوره روانشناس با هرکدام به صورت فردی و در صورت نیاز مشترک گفتگو خواهد کرد و با ریشه یابی کردن علل اصلی به شما در بازسازی رابطه تان کمک خواهد کرد. در این مسیر فراموش نکنید که کمک گرفتن از متخصص بهتر از عمه درمانگری است و به جای انکه از دوست و اشنا کمک بگیرید درباره مسائل زناشویی میان خود و همسرتان با متخصص صحبت کنید.

طلاق عاطفی در روانشناسی: شناخت جدایی خاموش

طلاق عاطفی بین زوج ها اغلب از طیفی از مسائل اساسی ناشی می شود که در طول زمان انباشته می شوند و ارتباط عاطفی و صمیمیت در رابطه را از بین می برند. با اینکه هر رابطه منحصر به فرد است، با این حال چندین دلیل رایج وجود دارد که به طلاق عاطفی در رابطه منجر میشود. درک این دلایل می تواند به شناسایی و رفع مشکلات قبل از اینکه منجر به از هم گسیختگی کامل در رابطه کمک کند. ارتباط موثر ستون فقرات یک رابطه سالم است.

بی‌توجهی عاطفی می‌تواند باعث کناره‌گیری شریک‌ها شود و از جستجوی رضایت عاطفی از یکدیگر دست بردارند. جدایی خاموش یا همان طلاق عاطفی به مانند جر و بحث های همیشگلی لزوما با صدای بلند یا علائم بسیار مشخص همراه نیست بلکه همانطور که از نام آن مشخص است بسیار تدریجی و به مرور زمان ایجاد میشود.

در پایان در مورد طلاق عاطفی بدانید که…

چنانچه در متن این مقاله اشاره کردیم زندگی زناشویی همواره با چالش هایی مواجه خواهد شد که جلوگیری از انها اجتناب ناپذیر است. سردی میان زوجین که اغلب به طلاق عاطفی منجر میشود در صورتی که دیر شناسایی گردد میتواند عواقبی مانند طلاق و جدایی را به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که نشانه های طلاق عاطفی در رابطه زناشویی نباید با مسائلی مانند افسردگی و یا وجود مشکلات جنسی اشتباه گرفته شود و به همین دلیل پیشنهاد میکنیم تا حتما با متخصصین حوزه زوج درمانی و طلاق برای بررسی دقیق و تفکیک مشکلات زناشویی کمک بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید