اینترنت بدون فیتلر ماهواره‌ای در ایران؛ واقعیت یا شایعه؟

    کد خبر :1090583
استارلینک در ایران

انتشار خبر و تصاویر فراگیری استفاده از اینترنت ماهواره‌ای، بدون فیلتر و سرعت بالای استارلینک در کشور مخصوصا در تهران موضوع جدید و چالش برانگیز روز شبکه‌های اجتماعی شده است.

استارلینک پروژه‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس انجام میشود و هدف آن مهیا سازی اینترنت در تمام کره زمین و حتی فضا است. این شرکت با استفاده از تعداد زیادی ماهواره که در اطراف زمین قرار میگیرند قصد دارد تمامی زمین را به اینترنت متصل نماید.

حالا با خبر فراگیری این اینترنت ماهواره‌ای و رسیدن تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های گیرنده آن در کشور، استفاده از این اینترنت و نحوه دسترسی و هزینه‌های استفاده از آن به موضوع چالش برانگیز شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

دست‌های پشت پرده یا پروژه سیاسی؟

درحالی که چند روز گذشته اشخاص و اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی در خصوص فراگیری این اینترنت ماهواره‌ای اظهارنظرات مختلفی داشته‌اند و فیلم و عکس‌های مختلفی از تجهیزات آن را در صفحات خود به اشتراک گذاشته‌اند، برخی این موج رسانه‌ای را یک «پروژه رسانه‌ای- سیاسی» قلمداد کرده‌اند.

برخی از موافقان تحلیل پروژه «رسانه‌ای-سیاسی» استارلینک معتقدند که پشت‌پرده انتشار گسترده مطالب و تصاویر مربوط به اینترنت ماهواره‌ای جریان مخالف اینترنت آزاد هستند که با پررنگ ساختن واقعیت موجود سعی دارند تا برای مقامات مربوطه حساسیت ایجاد کرده و هزینه‌های استفاده از آنرا برای کاربران بالا ببرند.

از سوی دیگر برخی معتقدند که اتفاقا جریان پشت پرده این موضوع حامیان دولتی اینترنت آزاد هستند که به نوعی سعی در آماده‌سازی جامعه دارند و با این کار میخواهند ضمن هشدار به تصمیم‌گیران این حوزه جانشین خارجی اینترنت آزاد را پررنگ کنند.

اینترنت ماهواره‌ای واقعیتی غیرقابل انکار

درحالی که عده‌ای همچنان به دنبال دست‌های پشت پرده پروژه رسانه‌ای استارلینک هستند به نظر می‌رسد این موضوع واقعیتی مبتنی بر تکنولوژی روز و غیرقابل انکار است. سرعت پیشرفت‌های تکنولوژی هر روز بیشتر شده و امکان محدودیت‌های دولتی برای دسترسی به اینترنت و رسانه‌ها با ابزار‌های مختلف هر روز کمتر می‌شود.

در این فضا اشتباه استراتژیک دولت ها، چشم بستن بر روی واقعیت‌های موجود و ایجاد محدودیت‌های بی ضابطه، خوش خیالی و امید به توان مقابله با سرعت پیشرفت‌های تکنولوژی است. به همین دلیل، به جای تلاش برای محدودسازی این فناوری‌ها، بهتر است سیاست‌گذاران به دنبال راه‌حل‌هایی برای هماهنگ شدن با تغییرات جهانی باشند و فرصت‌های جدیدی که این فناوری‌ها ایجاد می‌کنند را شناسایی و بهره‌برداری کنند.

تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید