ایران جای عربستان را در اتحادیه جهانی پاریس گرفت

    کد خبر :57517

 

از صنایع دستی و مواد غذایی گرفته تا تجهیزات نفتی و تکنولوژیک، به طور پیوسته نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود که حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیریت آنها را برعهده دارد.

او می‌گوید: «ما همه چیز را وابسته به نمایشگاه می‌دانیم. صنعت، بدون نمایشگاه معنا ندارد. در دنیا هیچ ابزاری برای بازاریابی بهتر از شرکت در نمایشگاه نیست.» اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درباره درک فعالان اقتصادی ایرانی از اهمیت نمایشگاه‌ها می‌گوید: «به همین دلیل هر نمایشگاهی که بخصوص در تهران برگزار می‌شود، مشکل ظرفیت داریم و خیلی از واحدها ممکن است نتوانند در نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، هیچ نمایشگاهی نبوده که به مشکل نخوریم. هر 10 روز یکبار نمایشگاه جدیدی افتتاح می‌شود و به همین دلیل مشکل ظرفیت مکانی داریم و دنبال این هستیم که در تهران حداقل 4 سایت نمایشگاهی راه‌اندازی کنیم.» چند روز پیش، ایران توانسته کرسی خاورمیانه و شمال آفریقا را در «یوفی»، اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی، از آنِ خود کند و جای عربستان را بگیرد. اسفهبدی در این باره می‌گوید: «من چند روز پیش به‌عنوان مسئول منطقه‌ای یوفی در خاورمیانه و شمال آفریقا انتخاب شدم. این افتخار بزرگی برای کشور است. همین‌طور به‌عنوان عضو هیأت مدیره انجمن جهانی نمایشگاهی در پاریس انتخاب شدیم. در سراسر دنیا رأی‌گیری انجام شد و ما با رأی بسیار خوبی انتخاب شدیم. امیدوار هستیم که با این اتفاق، بتوانیم تحرک بیشتری را در صنعت نمایشگاهی ایجاد کنیم. طی سه سال گذشته، همین صندلی را در پاریس عربستان در اختیار داشت. تا آبان ماه، هنوز آنها حضور دارند و بعد از آن، ایران با رأی بالا به جای عربستان روی این کرسی جهانی می‌نشیند.»
برجام در صنعت نمایشگاهی ایران چه تأثیری داشته است؟

«حضور خارجی‌ها حتی چند ماه قبل از رسیدن به توافق هسته‌ای، روز به روز بیشتر می‌شد. متأسفانه نمایشگاه‌هایی هم بود که خارجی‌ها در آن از داخلی‌ها بیشتر حضور داشتند، که البته ما دل‌مان نمی‌خواهد این‌طور باشد. نمونه‌اش نمایشگاه کشاورزی و صنایع غذایی که ما هجمه حضور واحدهای خارجی را از سراسر دنیا داشتیم.» اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چنین درباره استقبال فعالان اقتصادی خارجی از نمایشگاه‌های ایران توضیح می‌دهد. او با تأکید بر تحولات بعد از توافق هسته‌ای می‌گوید:«نمایشگاهی را نداریم که اصلاً شرکت خارجی در آن حضور نداشته باشد. وضعیت کنونی، اصلاً قابل مقایسه با پیش از برجام نیست. علاوه‌بر اینکه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید را وارد می‌کنند، درآمد حاصل از آن هم بسیار قابل توجه است.» نمایشگاه‌ها، تنها محل عرضه کالاهای تجاری نیستند و در کنار آن‌ها، شغل و درآمد ارزی نیز برای کشور خلق می‌شود که بزودی آمار آنها منتشر خواهد شد. اسفهبدی می‌گوید: «در آخرین نمایشگاهی که برگزار کردیم، 190 شرکت داخلی و 90 شرکت خارجی حضور داشتند. هتل‌های اطراف نمایشگاه که از قبل انقلاب برای همین کار ساخته شده بودند، بسرعت ظرفیت‌شان پر می‌شود و خیلی‌ها مجبور می‌شوند به هتل آپارتمان‌ها مراجعه کنند. »

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، از مشاهدات خود برای فعالیت مشترک فعالان اقتصادی ایران با کانادایی‌ها، اسپانیایی‌ها و ایتالیایی‌ها، چنین روایت می‌کند:«تمام همت ما بر این است که فعالان اقتصادی خارجی در ایران مشارکت کنند و تکنولوژی بیاورند. مثلاً در نمایشگاه آسانسور با کانادایی‌ها، قرارداد بسته شد. ایرانی‌ها با کانادایی‌ها، با همکاری هم کار می‌کنند، محصول در ایران تولید و حتی صادر می‌شود. سه مورد را خودم دیدم که در همین نمایشگاه با هم قرارداد بستند. با اسپانیا قرارداد بستند و به‌عنوان شریک هم فعالیت می‌کنند و صادر می‌کنند. در مورد ایتالیایی‌ها هم همین همکاری مشترک را خودم دیده‌ام. هدف نهایی ما از حضور فعالان اقتصادی خارجی در نمایشگاه هایمان همین است که آنها با ایرانی‌ها وصل شوند و اشتغال و صادرات توسط نیروهای داخلی ایجاد شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید