ایجاد باشگاه کارآفرینان نوجوان
مدیرکل دفتر فنی وحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از آموزش 7 هزار مربی کارآفرینی خبر داد و گفت: در حوزه باشگاه کارآفرینان نوجوان پیش رفتهایم و این طرح در خراسان رضوی، مازندران و اصفهان در حال اجراست.
سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر فنی وحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «آیا مدارس، کارآفرین تربیت میکنند» درباره این سوال که آیا میتوان برای ۵ تا ۷ هزار معلم کارآفرینی تفاهمنامهای با وزارت کار داشت، اظهار کرد: بر اساس بیانیه و ماموریت سند تحول همچنین با استناد به فصل ۸ این سند، باید این سوال اینطور مطرح کنیم که آیا دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی و غیردولتی در تربیت کارآفرین با آموزش و پرورش همکاری داشتند یا خیر؟
وی ادامه داد: این به ما کمک می کند که دریابیم امروزه آموزش و پرورش در دهه ۷۰ جلوتر از نظام آموزش وارد کارآفرینی به عنوان یک رویکرد شده است.
آذرکیش اضافه کرد: مجموعه ای از عوامل در تربیت کارآفرین موثر است ما با تفاهم نامه دانشکده کارآفرینی که در سال ۹۲ امضا شد به بحث کارآفرینی اشاره کردیم و این طرح را در چند استان به مرحله اجرا رساندیم.
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش درباره تولید محتوای آموزش ۷ هزار مربی کارآفرین از سوی وزارت کار گفت: پیش نویس این تفاهم نامه آماده است ما در حوزه باشگاه کارآفرینان نوجوان پیش رفته ایم و مشخصا از هر وضیعت آموزش نیروی انسانی استقبال می کنیم. این طرح در خراسان رضوی، مازندران و اصفهان در حال اجراست.
آذرکیش گفت: پیش نویس برنامه جامع کارآفرینی آماده شده و این بخشی از این موضوع است. توسعه و آموزش مربیان از طریق مرکز نیروی انسانی و سازمان پژوهش است اما ما هم آن را تسریع می دهیم و در قالب برنامه جامع آن را اجرا می کنیم.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش نیز در این برنامه با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وظیفه آموزش و پرورش تربیت شهروند کارآفرین و نوآور است گفت: تربیت کارآفرین و ارتقای فرهنگ یک فرایند زمان بر است و در یک نظام تربیتی محقق نمی شود این کار توسط یک ارگان صورت نمی گیرد چراکه زیربنای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که در دوره های ابتدایی و متوسطه بیشتر شکل می گیرد.
بهمنی افزود: اگر کتاب و برنامه درسی زیرساخت تربیت شود کارآفرینی را محقق می سازد. دفتر توسعه کارآفرینی سیاست های مربوط به اکوسیستم را دارد و توانمندسازی نیروی انسانی در این حوزه شکل می گیرد. فعالیت های این نهاد را که در حوزه کارآفرینی دیدم باشگاه کارآفرینی را بررسی کردم که ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را با هر کیفیتی آموزش می دهد اما ما حدود ۱۵ میلیون دانش آموز داریم که ۲ هزارم درصد می شود.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش اضافه کرد: در عمر ۱۴ ساله یک نهاد کارآفرینی این آمار و شاخص جذابی نیست. پارادایم آموزش به سمت یادگیری رفته است اگر این کار را برای معلمان کارآفرینی انجام می دادیم خوب بود.
وی ادامه داد: سند گام دوم راه هایی را برای حل این مساله ها باز کرده است اما در ۴۰ سال گذشته آموزش وپرورش خواسته و ناخواسته سیبل شده و مطالبات را به آموزش و پرورش ربط دادیم.
بهمنی افزود: ما در آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری از برنامه درسی تا مدرسه را داریم اکنون طرح بوم طرح ویژه مدارس ابلاغ شده که ۲ساعت از مدرسه برای فعالیت های میان رشته ای آزاد شده است.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد فرهنگیان رویکرد ارزشی تربیتی است گفت: نظام برنامه ریزی درسی یک نظام پویا به روز است و صرفا روی کتاب توجه نکردیم اگر این کتاب را با کتاب کارآفرینی سال ۷۹ مقایسه ای داشته باشیم آن را مفید می بینیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به رویکردهای تحولی سازمان و عناوین کتب توجه کنیم گفت: ما در سازمان پژوهش رویکرد را تغییر دادیم و بسته بادگیری را تدوین کردیم. رکن اصلی این بسته پوشه کار هنرجویان است که معیار نمره دهی می شود. اکنون بین ۵ تا ۷ هزار معلم این کتاب را درس می دهند.
بهمنی گفت: درباره معلم محور بودن باید گفت که اصل ریشه مشکلات زیرساخت های پژوهشی، داده ورزی، مدیریت منابع، فضا و تجهیزات است استانداردهای برنامه درسی متکی به یک فرد نیست بلکه به صورت تیمی تولید می شود در حال حاضر ۶۱۷ عنوان تولید محتوا کردیم و بیش از ۱۷۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش گفت: برای برطرف کردن چالش های زیرساختی مشارکت ها را توسعه دهیم همچنین شرکای اجتماعی باید پای کار بیایند برای استاندارد فضا و نرم ها نیز باید ارگان ها پای کار باشند.
وی ادامه داد: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزه های تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم تا در برنامه درسی از ابتدایی افراد نوآورانه و کارآفرینانه تربیت کنیم.
بهمنی با بیان اینکه در نظام برنامه ریزی متمرکز کار میکنیم گفت که باید به سمت کاهش تمرکز برویم. وی ادامه داد: شایستگی های غیرفنی و مهارت های نرم را در کتاب های درسی با عناوین مختلف دیگر داریم.
رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار نیز در این برنامه با بیان اینکه باید بپرسیم آیا اصولا مکانیک و جوشکار ماهر وجود دارد گفت: سال هاست این فرایند و سوال ادامه دارد و کسی نیست که بگوید لباسی تن این پادشاه نیست.
وی ادامه داد: نکته مهمی است که می توانیم از دانش آموز وارد شده به دوره دبستان که تا پایان دوره یازدهم درس می خواند هرچیزی بسازیم اما این افراد توانمندی مهارتی ندارند من منظورم نظام آموزشی اکنون نیست ما از ابتدا سنگ بنا را اشتباه گذاشتیم.
سرهنگی افزود: این هزینه سالانه در کشور می شود و به نظر وقت دانش آموزان در سر کلاس تلف می شود پدر مادرهایی که برایشان مهم است اجازه نمی دهند بچه ها به مدرسه بروند این موضوع خیلی تلخ است.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار با اشاره به اینکه اگر در مدارس مهارت زندگی به بچه ها یاد می دادیم دلم نمی سوخت افزود: ما در مدارس چیزی به دانش آموزان یاد نمی دهیم باید یادگیری آنان در کلاس درس مهارت های ساده و پیچیده مانند کارآفرینی باشد اما این موضوع محال است.
وی تصریح کرد: برای آموزش ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز که آقای بهمنی گفت آموزش و پرورش خیلی موافق نیست درصورتی که این درصد پایلوت است اما باید تفاهم نامه آن با معاونت متوسطه امضا شود.
سرهنگی در پاسخ به اینکه برای آموزش ۷ هزار معلم چه کاری می توانید انجام دهید گفت: ما ۵ هزار معلم کارآفرین و تسهیل گر را آموزش می دهیم این آموزش از نظر محتوا خواهد بود چراکه توان این کار را داریم اما یک تفاهم نامه این موضوع را شکل می دهد.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار افزود: این کتاب نسبت به کتاب قبلی جهش بزرگی داشته و گام بزرگی بوده است. در کارآفرینی ما قائل به معنای ارزشیابی به معنی نمره نیستیم ارزشیابی باید حتما حذف شود.
سرهنگی کارآفرین را فرد نوآوری دانست که کسب و کار متفاوت انجام می دهد و ارزش آفرین است. وی معتقد است کشور این افراد را کم دارد.
وی در ادامه افزود: در کلاس های کارآفرینی و مهارت محور باید رفتار دانش آموز تغییر کتد اینجا معلم محور نیست سبک کلاس دانش محور و معلم تسهیل گر است.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار گفت: براساس تئوری های یادگیری باید ببینیم دانش آموز آن چیزی که اسمش مهارت است را از کجا یاد گرفته است. یادگیری مبتنی بر تجربه است. چرخه ای که باید کامل شود یک چتر نظری است که دانش آموز نوآوری را بفهمد که از کجا شکل می گیرد.
سرهنگی افزود: عده ای می گویند نوآوری از تحلیل بیرون می آید اما واقعا اینطور نیست نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید. همانطور که از کتب دینی و بینش انسان بااخلاق نتوانستیم بیرون بیاوریم از دل کتاب کارآفرینی هم با این سبک کارآفرین بیرون نمی آید.
وی افزود: وقتی می گوییم کارگاه نوآوری و کارآفرینی می خواهیم رفتار کارآفرینانه ایجاد کنیم ِدا شروع کتاب از پایه ۱۱ خیلی دیر است این موضوع باید از دوره ابتدایی باشد.
به گزارش فارس، سرهنگی به فهرست و پودمان های کتاب اشاره کرد و گفت: کارآفرین و نواور ۵ مهارت دارد او مهارت پرسشگری، مهارت مشاهده گری، آزمایشگاه گری، شبکه سازی و تفکر ترکیبی دارد.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار اضافه کرد: باشگاه نوآورانه در ۵ استان راه اندازی شده است و برای پیش بردن نوآوری و خلاقیت با به انجام رساندن تفاهم نامه ۵ هزار مربی را در قالب بندی اضافه می کنیم.
محمود کریمی مولف کتب درسی کارآفرینی و کارشناس کسب و کار هم با بیان اینکه باید این سوال مشخص شود هنرآموز، هنرجو، خانواده و مسولان مدرسه باید مسئول کارآفرینی باشند گفت: این سوال هم مطرح است که آیا مدارس باید فرصت را برای کارآفرینی فراهم کنند یا بچه ها با کارآفرینی آماده می شوند در این صورت ماجرا متفاوت می شود.
وی ادامه داد: اگر اکنون آموزش و پرورش را در مجموعه کاردانش و فنی و حرفه ای با ۵ سال خود مقایسه کنیم، عالی است که ظرف ۳ سال ۳۷۰ هزار جلد از این کتاب چاپ شده و به مدارس رفته است.
کریمی افزود: درباره تولد این کتاب می گویم دفتر تالیف شمشیرزن یک دست بود در سال اول خواستیم معلمان این محتوا را بازنگری کنند و این کتاب کتابی باشد که معلمان تالیف کردند.
مولف کتب درسی کارآفرینی و کارشناس کسب و کار گفت: این کتاب موضوع حفط کردنی ندارد عنوان کتاب کارآفرینی و نوآوری است و درباره هردو موضوع حرف می زند.
کریمی افزود: مساله مهم در چارچوب کلاس کنونی است قرار براین بود اگر تمام ارگان ها با آموزش و پرورش به رفاقت می رسیدند در دو نوبت از هفته از شبکه آموزش در چارچوب برنامه زنده تعامل بین تیم تالیف و آنانی که دچار مساله شدند پخش شود.
وی بزرگترین ارزشیابی را این دانست که دانش آموزان آخر کلاس حالشان خوب باشد.
کریمی به برخی از مطالب موجود در این کتاب اشاره کرد و گفت: محل اعتراض از طرف معلمان را داشتیم که بچه ها چه چیزی را بخوانند و امتحان دهند. کافی است معلم کارآفرین باشد تا این کتاب چاپ نشود.
باید هنرآموز و هنرجو وسط این میدان باشند اگر قرار است تفاهمی درباره آموزش مربی مدرس این کتاب صورت گیرد.