اگر صداوسیما مستند «زمستان یورت» را پخش کند، متهم به سیاه‌نمایی می‌شود

    کد خبر :273840

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: «زمستان یورت» پشت صحنه حقایق و مشکلاتی را که کارگران معدن یورت در سال‌های اخیر با آن روبرو بودند، به خوبی به تصویر کشیده است، اما اگر آن را صداوسیما پخش کند، متهم به سیاه‌نمایی می‌شود.

محمدحسین نیرومند، مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بعد از تماشای مستند «زمستان یورت» در سخنانی گفت: مستند «زمستان یورت» کیفیت هنری خوبی ندارد، اما جسارت بالایی در کارگردان و کار دیده می‌شود.

وی افزود: امروز مهم‌ترین ویژگی جشنواره عمار، تهیه و تولید با جسارت مستندهایی همچون «زمستان یورت» است. این کارگردانان جوان دغدغه‌مند هستند و خود را نسبت به حوادث جامعه، متعهد می‌دانند. به همین دلیل کارهایی تولید کرده‌اند که امروز کمتر شاهد تولید همانند آنها هستیم. کارگردان مستند «زمستان یورت» بسیار جوان به نظر می‌رسد، اما توانسته کاری تاثیرگذار تولید کند که بارها ارزش دیدن دارد.

نیرومند خاطرنشان کرد: علت خام‌دستانه بودن کیفیت این مستند به این دلیل است که فیلمساز به تنهایی کار را پیش برده و یک تیم قدرتمند همراه او نبوده که بتواند بخش‌های فنی کار از جمله نورپردازی و تصویربرداری را به خوبی انجام بدهد. البته با توجه به اینکه هدف کارگردان و امکاناتی که در اختیار داشته همین مقدار بوده که ما در «زمستان یورت» مشاهده می‌کنیم به نظرم توانسته در تولید چنین مستندی موفق عمل کند.

وی اضافه کرد: قبل از تماشای این مستند از طریق صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی در جریان حادثه معدن یورت قرار گرفته بودم. اما کارگردان «زمستان یورت» پشت صحنه حقایق و مشکلاتی را که کارگران معدن یورت در این سال‌ها با آن روبرو بودند، به خوبی به تصویر کشیده است.

این هنرمند کاریکاتوریست یادآور شد: مخاطب با دیدن این مستند، وضعیت امروز «معدن یورت» را نگاه نمی‌کند، بلکه گذشته این معدن و افرادی که ماه‌ها و سال‌ها قبل این حادثه را پیش‌بینی می‌کردند، تماشا می‌کند. اما متاسفانه تا زمان روی دادن این واقعه گوش شنوایی برای شنیدن و عمل کردن به تذکرات وجود نداشته است.

نیرومند در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: امروز مستندسازی ما محافظه‌کارانه است. مستندساز وقتی کاری را تولید می‌کند به دنبال پخش آن است. اما عملکرد محافظه‌کارانه در پخش این قبیل آثار موجب می‌شود هر فیلمسازی رغبت نکند به سمت ساخت چنین کارهایی حرکت کند.

وی اظهار کرد: جریان‌های انقلابی و افرادی که به گفتمان انقلاب اسلامی باور دارند باید نسبت به مطرح کردن و پرداختن به این قبیل مسائل اقدام کنند. سیستمی باید برای حمایت از این افراد وجود داشته باشد.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: واقعیت این است که نظام فرهنگی ما تمایلی به پشتیبانی رسانه‌ای از چنین موضوعاتی ندارد. این موضوع نیز به ساختارهای غلطی که ما در رسانه‌های مختلف خود ایجاد کردیم، برمی‌گردد. در حال حاضر صداوسیما جرات نمی‌کند چنین کارهایی را پخش کند. زیرا متهم به سیاه‌نمایی می‌شود.

نیرومند افزود: صداوسیما به دلیل اینکه رسانه ملی است از ورود به یک سری از مباحث پرهیز می‌کند. از طرف دیگر هم سیستم جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اصولاً چنین کارهایی را باور ندارند و موضوعات این آثار اصلا برای آنها مهم نیست.

وی در همین باره ادامه داد: در نتیجه ما با مشکلات اساسی روبرو هستیم و آن، این است که چنین آثاری امکان ارائه و انتشار پیدا نمی‌کنند. البته جشنواره عمار سعی خود را می‌کند که تا اندازه توان خود این کار را انجام بدهد. اما این قبیل مستندها باید در گستره ملی زمینه انتشار پیدا کنند.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: فیلمسازان و مستندسازانی که قصد دارند وارد عرصه تولید آثار مستند با موضوعات اجتماعی شوند، اول باید برادری خود را ثابت کنند و نشان بدهند که دغدغه‌مند بوده و به دنبال جلوگیری گسترش این مشکلات هستند تا نظام، آسیب نبیند. این مسائل برای نظامی که داعیه عدالت دارد، بسیار بد است.

نیرومند اضافه کرد: سیستم‌های فرهنگی ما باید بپذیرند فیلمسازانی که چنین باوری دارند، زمانی که مستندی چون «زمستان یورت» را تولید می‌کنند، اگر نقد دارند و بحثی را مطرح می‌کنند از سر دلسوزی است و باید امکان نمایش این آثار برای آنها فراهم شود.

وی یادآور شد: تفاوت آنچنانی بین مستندهایی که در داخل تولید می‌شود با آثاری که در رسانه‌های معاند ساخته می‌شود، وجود ندارد؛ اما زمانی که فیلمساز به دنبال این است که اثر خود را با زیرنویس فارسی در خارج از کشور نمایش بدهد به این معنی است که کارگردان قصد دارد ضمن سیاه‌نمایی برای خود چهره‌سازی هم انجام بدهد. زیرا مستندساز انقلابی لزومی ندارد مشکلات جامعه خود را در خارج از مرزهای کشورش مطرح کند.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد: در وضعیت فعلی که عنوان سال حمایت از کالای ایرانی است و از طرفی کارگران و تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند، رسانه از جمله مستندسازان و سینماگران می‌توانند با تولید و پخش آثاری همچون مستند «زمستان یورت» از آنها حمایت کند.

نیرومند اظهار کرد: واقعیت این است، آن فردی که مدیریت کلان فرهنگی کشور را در بخش‌های مختلف برعهده دارد باور ندارد که رسانه، تبلیغات و فرهنگسازی می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه اقتصاد کشور را حل کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، مجموعه آثاری که در حوزه حمایت از تولید کالای داخلی ساخته می‌شود توسط بچه‌های جشنواره عمار و بسیج سازمان صدا‌وسیما تولید شده است. تلخی این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که متوجه شویم رسانه ملی هیچ تولیدی در این حوزه ندارد، اما یک دفتر کوچک در مقایسه با گستره عظیم صداوسیما فعالیت‌های بهتری دارد.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پایان گفت: اشکال اصلی وضعیت امروز، باورمندی است. زیرا امروزه نه در صداوسیما و نه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی به بحث حمایت از تولید ملی اعتقاد ندارند؛ زیرا اگر این اعتقاد وجود داشت شاهد روی دادن چنین اتفاق‌هایی نبودیم.

مستند «زمستان یورت» که به کارگردانی میلاد میرزاباقری تولید شده و به حادثه ریزش معدن یورت و وضعیت کارگران آن می‌پردازد. علاقه‌مندان برای تهیه «زمستان یورت»، می‌توانند به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید