اولین کشتی تفریحی جهان با نیروی هیدروژن که توان تولید ۶۰۰۰ کیلووات برق را دارد

    کد خبر :1138301
کشتی کروز ۵۴هزار تُنی

بازتابشرکت‌های کشتی‌سازی فینکانتیری (Fincantieri) و خط کروز وایکینگ (Viking) از ساخت نخستین کشتی کروز جهان با سوخت هیدروژنی خبر دادند. این کشتی ۵۴ هزار تُنی که «وایکینگ لیبرا» (Viking Libra) نام دارد، با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های سوخت پاک، گام بلندی در مسیر حمل‌ونقل دریایی بدون آلایندگی برداشته است.این کشتی با وزن ناخالص ۵۴٬۳۰۰ تُن و طول ۲۳۹ متر، ظرفیت میزبانی از ۹۹۸ مسافر در ۴۹۹ اتاق را دارد و طبق برنامه، در اواخر سال ۲۰۲۶ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

تولید ۶۰۰۰ کیلووات برق با سلول سوختی هیدروژنی

کشتی مورد نظر که هم‌اکنون در کشتی‌سازی فینکانتیری در شهر آنکونا، ایتالیا در دست ساخت است، به سامانه‌ی سلول سوختی پلیمری الکترولیت ممبران (PEM) مجهز خواهد شد. این سامانه توان تولید ۶ مگاوات برق را دارد و علاوه بر نیروی پیشرانه، برق مورد نیاز تمامی تأسیسات داخلی و ۴۹۹ اتاق این کشتی را نیز تأمین می‌کند.

 آلایندگی صفر؛ دسترسی به مناطق حساس محیط‌زیستی

با طراحی ویژه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی، «وایکینگ لیبرا» قابلیت حرکت و فعالیت در شرایط کاملاً بدون آلایندگی را خواهد داشت. این ویژگی، امکان دسترسی به مناطق حساس و حفاظت‌شده‌ی محیط‌زیستی را برای آن فراهم می‌کند.

ذخیره‌سازی هیدروژن درون کشتی با سامانه‌ای نوآورانه

یکی از نقاط قوت این پروژه، استفاده از سامانه‌ی کاملاً جدید ذخیره‌سازی هیدروژن است که به صورت کانتینری طراحی شده. این فناوری امکان بارگیری و ذخیره مستقیم هیدروژن روی کشتی را فراهم کرده و گام مهمی در کاهش محدودیت‌های زنجیره تأمین سوخت هیدروژنی محسوب می‌شود.

چشم‌انداز آینده؛ گسترش ناوگان سبز وایکینگ

شرکت وایکینگ علاوه بر کشتی لیبرا، ساخت دومین کشتی اقیانوسی با فناوری مشابه به نام وایکینگ آستریا (Viking Astrea) را نیز آغاز کرده که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۶ تحویل شود. همچنین، توافق‌نامه‌ای برای ساخت دو کشتی دیگر تا سال ۲۰۳۱ میان وایکینگ و فینکانتیری به امضا رسیده که شامل گزینه ساخت دو کشتی اضافی نیز هست.

رهبران صنعت چه می‌گویند؟

پیروبِرتو فولجیرو، مدیرعامل فینکانتیری، در مورد این پروژه گفت:

«ما با عرضه کشتی وایکینگ لیبرا، نه‌تنها نخستین کروز هیدروژنی جهان را معرفی می‌کنیم، بلکه تعهد خود را به آینده‌ای پایدار برای حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهیم.»

تورستین هاگن، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل وایکینگ نیز افزود:

«تصمیم ما برای سرمایه‌گذاری در فناوری هیدروژن، یک انتخاب اصولی برای آینده‌ای بدون آلایندگی است. مشتاقانه در انتظار ورود این کشتی به ناوگان‌مان در سال ۲۰۲۶ هستیم.»

جهان در مسیر هیدروژنی

توسعه کشتی‌هایی چون «وایکینگ لیبرا» در کنار پیشرفت‌های اخیر در ساخت خودروها و حتی ربات‌های مجهز به سلول سوختی، نشان‌دهنده‌ی حرکت جدی جهان به سوی استفاده از هیدروژن به‌عنوان انرژی پاک و جایگزین سوخت‌های فسیلی است. این پروژه می‌تواند نقطه عطفی در تلاش‌های جهانی برای کاهش کربن و نجات سیاره زمین باشد.

منبع interestingengineering

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید