اولین ایستگاه قطار چاپ سه‌بعدی جهان در ژاپن تنها در شش ساعت ساخته می‌شود

    کد خبر :1133195
اولین ایستگاه قطار چاپ سه بعدی

بازتابژاپن، پیشگام در فناوری و نوآوری، بار دیگر مرزهای مهندسی را جابه‌جا می‌کند. شرکت راه‌آهن غرب ژاپن (JR West) قصد دارد اولین ایستگاه قطار ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی را در این کشور احداث کند. این ایستگاه در استان واکایاما و در منطقه‌ای بدون سرنشین ساخته خواهد شد و تنها در شش ساعت آماده بهره‌برداری خواهد بود.

تحولی در ساخت ایستگاه‌های قطار

در کشور ژاپن، ایستگاه‌های قطار از پناهگاه‌های کوچک روستایی گرفته تا هاب‌های شهری عظیم متنوع هستند. برخی ایستگاه‌ها طراحی‌های مدرن دارند، در حالی که برخی دیگر به بناهای تاریخی با معماری چشمگیر تبدیل شده‌اند. در میان این تنوع، JR West اکنون از پروژه‌ای رونمایی کرده که نخستین نمونه از یک ایستگاه قطار ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی در ژاپن خواهد بود.

این ایستگاه جدید که هاتسوشیما نام دارد، به خط کیسه در منطقه آریتا، استان واکایاما اضافه خواهد شد. سازه‌ی این ایستگاه یک طبقه و از جنس بتن خواهد بود که ۲.۶ متر ارتفاع، ۶.۳ متر عرض و ۲.۱ متر عمق دارد. هدف از اجرای این پروژه، ایجاد راه‌حلی کارآمد و سریع برای نوسازی ایستگاه‌های قدیمی است که بازسازی آن‌ها دشوار و زمان‌بر محسوب می‌شود.

فناوری چاپ سه‌بعدی؛ راهکاری نوین برای کاهش هزینه و زمان

در روش‌های سنتی ساخت‌وساز، ایجاد طراحی‌های پیچیده مستلزم استفاده از قالب‌های چوبی یا فلزی برای شکل‌دهی بتن است. این قالب‌ها معمولاً طراحی ساختمان‌ها را به اشکال مستطیل یا مثلثی محدود می‌کنند. اما چاپ سه‌بعدی، بدون نیاز به قالب‌های سنگین، امکان خلق اشکال پیچیده‌تر و سفارشی را فراهم می‌کند.

شرکت Serendix Inc، که در زمینه‌ی خانه‌های چاپ سه‌بعدی تخصص دارد، مسئول تولید قطعات این ایستگاه خواهد بود. تمامی قطعات به‌صورت پیش‌ساخته تولید و در محل پروژه مونتاژ خواهند شد. عملیات ساخت از زمان حرکت آخرین قطار در شب ۲۵ مارس آغاز شده و پیش از رسیدن اولین قطار در صبح روز بعد، ایستگاه جدید کاملاً آماده بهره‌برداری خواهد بود.

به این ترتیب، در مدت زمانی کمتر از شش ساعت، ایستگاه قدیمی برچیده شده و ایستگاه جدید جایگزین آن می‌شود.

دلایل انتخاب ایستگاه هاتسوشیما برای اجرای پروژه

این ایستگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یعنی نزدیکی به ساحل، انتخاب شده است. JR West قصد دارد مقاومت این سازه در برابر شرایط جوی نامساعد، به‌ویژه تأثیرات هوای شور و رطوبت بالا را ارزیابی کند.

علاوه بر این، شرکت راه‌آهن غرب ژاپن در نظر دارد هزینه‌های ساخت، نگهداری و مدیریت این ایستگاه را بررسی کند تا در صورت موفقیت، این فناوری را در سایر ایستگاه‌های قطار نیز به‌کار بگیرد.

گامی به‌سوی آینده‌ای پایدار در حمل‌ونقل ریلی

JR West تأکید کرده است که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، نه‌تنها سرعت ساخت افزایش می‌یابد، بلکه هزینه‌های نیروی انسانی و مصالح نیز کاهش پیدا می‌کند. این روش، علاوه بر افزایش بهره‌وری، امکان ایجاد طراحی‌های متنوع و سازگار با محیط زیست را نیز فراهم می‌کند.

طراحی بیرونی این ایستگاه با الهام از ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه انجام شده است تا به بخشی از هویت محلی تبدیل شود و مورد استقبال ساکنان منطقه قرار گیرد. JR West همچنین اعلام کرده است که این پروژه به‌عنوان مدل پایه‌ای برای توسعه‌ی ایستگاه‌های آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آینده‌ی ایستگاه‌های قطار در دستان چاپ سه‌بعدی

پروژه‌ی اولین ایستگاه قطار چاپ سه‌بعدی جهان تنها گامی اولیه در مسیری نوآورانه است. با این روش، نه‌تنها ایستگاه‌های جدید با سرعت و هزینه‌ی کمتر ساخته خواهند شد، بلکه امکان بازطراحی و نوسازی ایستگاه‌های قدیمی نیز تسهیل می‌شود.

JR West با این اقدام، حمل‌ونقل ریلی را به سطحی جدید از پایداری، سرعت و نوآوری می‌رساند و گامی مؤثر در جهت ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل ایمن، مدرن و سازگار با محیط زیست برمی‌دارد. آینده‌ی حمل‌ونقل ریلی، روشن‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

منبع interestingengineering

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید