انواع پشم سنگ کدام است و خواص آن چیست؟

    کد خبر :1087280

یکی از مهمترین عایق های حرارتی که از برخی مواد طبیعی به دست می آید، پشم سنگ نام دارد. rock wool یا پشم سنگ در دسته بندی های متفاوت تولید و ارائه شده و بسیاری از نیازهای مصرف کننده را تامین می کند. ساخت و آماده سازی انواع پشم سنگ با استفاده از سنگ های سرباره یا بازالت و اضافه کردن برخی اکسیدها و مواد رزینی به آن انجام می شود. این محصول کاربردی با مزایا و خواص منحصر به فردی در صنایع امروزی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر به میزان فروش بالایی دست یافته است.

خواص و مزایای پشم سنگ

خواص و مزایای پشم سنگ چیست؟

برای خرید انواع الیاف پشم سنگ باید با خواص و مزایای این محصولات آشنایی داشته باشید. خواص پشم سنگ در همه بخش های صنایع امروزی مورد توجه قرار دارند. این الیاف برای حفاظت از محیط ساختمان و مصارف صنعتی بهترین گزینه محسوب می شوند. برخی از مهمترین مزایای استفاده از پشم سنگ را در این بخش مشاهده می کنید:

مقاومت پشم سنگ در برابر حریق و آتش

یکی از مهمترین خواص انواع پشم سنگ، مقاومت بی نظیر این محصولات در برابر حریق و آتش است. با وجود این قابلیت ها، ایمنی ساختمان عایق شده شما حفظ خواهد شد. متریال پشم سنگ آتش گیر نبوده و به سهولت مشتعل نمی شوند؛ به همین سبب در عرصه های صنعتی کنونی این محصول را به عنوان حفاظ در برابر آتش می شناسند. در زمان وقوع آتش سوزی سازه های فلزی ساختمان به تدریج داغ شده و در نهایت مقاومت مکانیکی خود را از دست می دهند. به موجب این امر ساختمان فرو می ریزد و سازه ها متلاشی می شوند. اما اگر در ابتدای کار برای احداث ساختمان، سازه ها را با الیاف عایق پشم سنگ پوشش دهیم، استحکام آن ها در برابر حریق به شدت افزایش می یابد.

با استفاده از این راهکار ساده حتی اگر آتش سوزی و حریق تا ساعت ها ادامه پیدا کند، دوام سازه های ساختمانی تضمین خواهد شد. این خواص پشم سنگ در بسیاری از صنایع امروزی مورد بهره برداری قرار می گیرند. امروزه از این الیاف در سکوهای نفتی استفاده می کنند تا در زمان وقوع آتش سوزی فرصت بیشتری برای نجات سازه ها داشته باشند.

مزایای استفاده از پشم سنگ در ساختمان

خواص بیولوژیکی پشم سنگ

یکی دیگر از خواص انواع پشم سنگ قابلیت های بیولوژیکی این متریال است که برای استریل کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف پشم سنگ محیط را در برابر قارچ ها و باکتری ها استریل کرده و بهداشت فضا را تضمین می کنند. این محصول برای مصون سازی هر محیطی در برابر رشد انگل ها و جانوران موذی بهترین انتخاب محسوب می شود.

خواص دفع آب 

پشم سنگ در برابر رطوبت به صورت دافع عمل می کند؛ این متریال جاذب آب نیستند و اگر به مدت طولانی در معرض آب قرار بگیرد، کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. با این وجود استفاده از آن ها برای حفاظت از سازه هایی که در محیط سرباز نصب شده اند، مزایای بی شماری دارد و از ساختار کلی سازه ها مراقبت می کنند.

قابلیت رسانایی پشم سنگ

خواص پشم سنگ در رابطه با رسانایی حرارتی سال های سال است که در صنایع کنونی مورد بررسی قرار می گیرند و این مزایا سبب افزایش شهرت این متریال شده اند. رسانایی حرارتی این عایق بسیار کمتر از سایر محصولات موجود در بازار است و سبب صرفه جویی در هزینه های انرژی در فصول مختلف سال خواهد شد. این الیاف برای گرم تر شدن محیط در فصل زمستان و خنک تر شدن فضا در فصول گرم سال بهترین انتخاب به شمار می روند.

خواص آکوستیک rock wool

یکی دیر از خواص انواع پشم سنگ در دنیای صنعت، آکوستیک سازی فضا با استفاده از این الیاف است. شما می توانید از قابلیت های جاذب صوتی این متریال برای استانداردسازی انواع فضاها استفاده کنید. کاهش آلودگی های صوتی یکی از اهداف ساختمان سازان امروزی به شمار می رود و برای رسیدن به آن از انواع متریال عایق استفاده می کنند. با به کارگیری الیاف پشم سنگ تا حد قابل توجهی از انتقال امواج صوتی بین طبقات و واحدهای یک ساختمان پیشگیری می شود.

انواع عایق پشم سنگ 

انواع عایق پشم سنگ 

با در نظر گرفتن خواص پشم سنگ به اهمیت استفاده از این محصولات در صنایع ساختمان سازی، صنایع نفتی، کارخانه ای و ماشین آلات مربوط به آن پی بردیم. برای استفاده بهتر از این محصولات باید حتما با انواع دسته بندی های آن ها آشنایی داشته باشید. برخی از مهمترین انواع پشم سنگ در صنایع امروزی به شرح زیر هستند:

1. پشم سنگ رولی؛ این محصول در سه دسته بندی رولی فویل دار، رولی با روکش کاغذ کرافت و پشم سنگ بدون روکش ارائه می شود.

2. پشم سنگ تخته ای در انواع فویل دار و بدون فویل یکی از کاربردی ترین محصولات در صنایع امروزی به شمار می رود.

3. انواع پشم سنگ توری دار که در ضخامت های بالا تولید شده و نیازهای صنایع امروزی را برآورده می کنند.

4. پشم سنگ فله ای که هیچ قالب و برشی ندارد؛ خواص پشم سنگ فله ای با سایر مدل های صنعتی آن یکسان است.

5. پشم سنگ هیدروپونیک با قابلیت های منحصر به فرد برای کشاورزی تولید شده و در گلخانه ها و باغ های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

6. پشم سنگ لوله ای که بیشتر برای تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این الیاف برای پیشگیری از نفوذ صوت، حرارت و… انجام می شود.

نتیجه گیری

در این بخش با انواع پشم سنگ آشنا شدیم و خواص و مزایای استفاده از هر مدل را بررسی کردیم. کارایی الیاف پشم سنگ در دنیای امروز بسیار افزایش یافته و این محصولات به تدریج جایگزین عایق های گران قیمت شده اند. شما می توانید این الیاف را بر اساس نیازهای مختلف خود در محیط های صنعتی خریداری کنید. این که انواع پشم سنگ کدام است و خواص آن چیست؟ مهمترین دغدغه صنعتگران ساختمانی است که از این محصولات برای حفاظت از سازه های ساختمانی استفاده می کنند. در این بخش به این سوالات پاسخ داده ایم و اطلاعات دقیقی در رابطه با این الیاف پرکاربرد ارائه کردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید