انواع جراحی چاقی کدامند؟

    کد خبر :1035847

چاقی یکی از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای بیماری‌های مختلف است و می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی افراد ایجاد کند. جراحی چاقی برای افرادی که نمی‌توانند به راحتی از این مشکل رهایی یابند یک تحول بزرگ ایجاد می‌کند. انواع جراحی چاقی نه تنها باعث کاهش وزن قابل توجه افراد می‌شوند،‌ بلکه می‌توانند سبک زندگی را ارتقا داده و کیفیت آن را افزایش دهند. در ادامه ویژگی‌ها و مزایای انواع روش‌های جراحی چاقی را بررسی می‌کنیم.

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی نوعی عمل تهاجمی اختصاصی است که با هدف کاهش سایز معده انجام می‌شود. جراحی چاقی روش‌های مختلفی دارد که در هر کدام از آنها با تکنیک خاصی حجم معده کاهش پیدا می‌کند. در پی این جراحی نه تنها اشتها کاهش می‌یابد و فرد قادر است غذای کمتری بخورد،‌ بلکه جذب غذا نیز کمتر می‌شود و به همین دلیل افرادی که استعداد چاقی دارند خیال آسوده‌ای خواهند داشت.

با انجام جراحی چاقی فرد راحت‌تر می‌تواند رژیم غذایی مناسب را رعایت کند و با تغییر سبک زندگی بخش قابل توجهی از چربی اضافه بدن خود را از دست می‌دهد. توجه داشته باشید که این عمل توسط پزشک متخصص و با استفاده از تجهیزات تخصصی کامل انجام می‌شود.

چه زمانی باید به فکر انجام جراحی چاقی باشیم؟

تمام افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند کاندید مناسبی برای جراحی چاقی نیستند. زمانی باید برای انجام جراحی اقدام کرد که به آن نیاز داشته و نتوانیم با سایر روش‌های غیر تهاجمی نتیجه مناسب دریافت کنیم. در جلسات مشاوره با دکتر ناصر ملک پور فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته میتوانید تمامی سوالات خود را در این زمینه مطرح کنید.

افرادی با شرایط زیر می‌توانند برای جراحی چاقی اقدام کنند:

♦ افرادی که چاقی شدید دارند (BMI بیشتر از 40)

♦ افرادی که چاقی متوسط (BMI بالاتر از 35) دارند و برای درمان مشکلات زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون،‌ آرتروز،‌ اختلال خواب و … باید وزن خود را کاهش دهند.

♦ افرادی که از طریق ورزش و رژیم غذایی نمی‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند.

♦ افرادی که می‌توانند بعد از جراحی چاقی سبک زندگی خود را به مدت طولانی تغییر دهند.

بنابراین جراحی چاقی در شرایطی توصیه می‌شود که اضافه وزن مقاوم به درمان وجود داشته باشد و با روش‌هایی مثل ورزش و اصلاح رژیم غذایی نتوان وزن را کاهش داد. افرادی که ژنتیک مستعد چاقی دارند یا به دلایلی سوخت و ساز بدن آنها کمتر از حد نرمال است، می‌توانند بیشترین بهره را از این روش ببرند.

جراحی چاقی چه مزایایی دارد؟

این جراحی اگر توسط بهترین جراح چاقی انجام شود، مزایای اثبات شده فوق العاده‌ای دارد که باعث می‌شود زندگی فرد به طور کلی تغییر پیدا کند. برخی از مهم‌ترین مزایای این جراحی عبارتند از:

کاهش وزن

اولین مزیت جراحی چاقی کاهش وزن قابل توجه است. این جراحی می‌تواند بخش قابل توجهی از اضافه وزن را از بین برده و فرد را به وزن ایده آل و سالم برساند. خوشبختانه کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی به دلیل کاهش اشتها، پایدار خواهد بود و چربی‌های بدن به مرور ذوب می‌شود.

کنترل بیماری‌های مربوط به چاقی

بسیاری از بیماری‌ها با چاقی در ارتباط هستند و می‌توانند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کنند. بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت نوع 2،‌ اختلالات خواب،‌ درد کمر و … با جراحی چاقی کنترل می‌شوند و فرد پس از مدتی سلامت بیشتری احساس می‌کند. در این حالت نیاز به مصرف داروهای روتین کاهش می‌یابد. مزیت اصلی جراحی چاقی این است که بدون برش جراحی و صرفا با استفاده لوله و دوربین‌های لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

بهبود روحیه و اعتماد به نفس

چاقی تاثیر عمیقی بر سلامت روان دارد و می‌تواند مشکلات روحی مثل کاهش اعتماد به نفس،‌ افسردگی،‌ اضطراب و … در پی داشته باشد. جراحی چاقی تصویر شخص از فیزیک خود را بهبود می‌بخشد و روحیه را تغییر می‌دهد. بنابراین بعد از این جراحی فرد فراغت خاطر بیشتری احساس می‌کند و انگیزه بیشتری در زندگی خواهد داشت.

افزایش طول عمر

تحقیقات نشان داده است که چاقی می‌تواند با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها باعث کاهش طول عمر شود. کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی باعث لاغری شده و تاثیرات ناشی از چاقی بر طول عمر را کاهش می‌دهد.

انواع جراحی چاقی کدامند؟

روش‌های متعددی برای جراحی چاقی وجود دارد که هر یک از آنها با تکنیک متفاوتی سایز معده را کاهش می‌دهد. در ادامه با مهم‌ترین روش‌های جراحی چاقی آشنا می‌شویم.

اسلیو معده

اسلیو معده یک روش جراحی است که در آن بخش قابل توجهی از معده برداشته می‌شود تا حجم آن کاهش یابد. معمولا بین 30 تا 80 درصد از حجم معده که شامل محل ترشح هورمون‌های گرسنگی است برداشته می‌شود و بقیه آن بخیه زده می‌شود. در این حالت حجم معده برای گنجایش غذا کاهش یافته و فرد کمتر احساس گرسنگی می‌کند.

این روش با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌شود و معایب جراحی باز را ندارد. از آنجایی که حجم قابل توجهی از معده برداشته می‌شود، نتایج این جراحی بدون بازگشت و دائمی خواهد بود. حتما در انتخاب پزشک خود دقت کنید و به بهترین جراح اسلیو معده در تهران مراجعه کنید.

بای پس معده

بای پس معده یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار جراحی چاقی است که در آن معده به یک ناحیه خاص محدود می‌شود. در این روش علاوه بر معده، قسمتی از روده کوچک از سیستم جذب خارج می‌شود و جذب غذا نیز کمتر می‌شود. این روش به دلیل کاهش جذب غذا نتیجه سریع‌تری داشته و می‌تواند وزن‌های بالا را به خوبی کاهش دهد.

بالون معده

بالون گذاری معده بدون ایجاد هیچ برشی و از طریق دهان انجام می‌شود. در این روش یک بالن که از گاز یا مایع مخصوص پر شده است داخل معده کار گذاشته می‌شود تا بخشی از حجم آن را کم کند. بالن معده به دلیل ریسک بالا و تاثیرات کمتری که دارد، نسبت به سایر جراحی‌های چاقی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریسک بالون گذاری احتمال پاره شدن بالون و ایجاد ناراحتی معده مثل حالت تهوع و رفلاکس می‌باشد.

این روش بخیه و خونریزی ندارد،‌ و می‌توان با خارج کردن بالون آن را به حالت اول باز گرداند. زمانی که مواد غذایی ضروری به خوبی جذب نشود یا بالون عوارض زیادی به همراه داشته باشد، متخصص آن را از بدن خارج می‌کند.

پلیسه معده

پلیسه معده نیز با جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌شود و در آن چند قسمت از معده تا زده شده و بخیه می‌شود. صرفا با تا زدن بخش‌های مختلف معده حدود 50 تا 70 درصد از حجم آن کاهش یافته و اشتها کمتر می‌شود. از آنجایی که در این روش هیچ بخشی از معده برداشته نمی‌شود، عوارض کمتری داشته و برگشت پذیر است. با انجام این جراحی جذب غذا کاهش نمی‌یابد و صرفا با کاهش مواد غذایی دریافتی، اضافه وزن بهبود می‌یابد.

نتیجه گیری

جراحی چاقی یک روش جدید است که با کمترین عوارض امکان کاهش وزن را برای افراد ایجاد کرده است. اغلب افراد بعد از تجربه این جراحی کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می‌کنند و سلامت خود را بازیابی می‌کنند. داشتن رژیم غذایی سالم و دقیق متناسب با توصیه‌های پزشک و همچنین تحرک کافی می‌تواند به خروج از استپ وزنی و کاهش وزن سریع‌تر کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت دکتر ناصر ملک پور به آدرس dr-nassermalekpour.com مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید