انصاری: ایرادات شورای نگهبان به CFT به معنای ردّ آن نیست
روز گذشته، سخنگوی شورای نگهبان از رد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و اعاده آن به مجلس خبر داد. عباسعلی کدخدایی در صفحه توئیتر خود نوشت: شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
در همین رابطه، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من فضای مجمع تشخیص را برای بررسی این کنوانسیون مناسب ارزیابی میکنم و مطمئن هستم که حتی ممکن است نظر اعضای شورای نگهبان نیز وقتی موضوعات به عنوان مصلحت به مجمع ارجاع میشود، تغییر کند.
ایرادات شورای نگهبان به CFT به معنای رد آن نیست
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری درباره لایحه CFT گفت: ایرادات شورای نگهبان به این لایحه به معنای ردّ آن نیست. زیرا در سایر موارد هم که شوراینگهبان بر لوایح و طرحهای مصوب مجلس ایراد می گیرد، آن لوایح به مجلس بازمیگردند که اگر قابل اصلاح باشند و مجلس اصلاحات را بپذیرد، آن لوایح پس از اصلاح تصویب میشوند. اما اگر مجلس بر نظر قبلی خود اصرار کند، بر پایه قانوناساسی آن لوایح به مجمع تشخیصمصلحت نظام ارجاع خواهد شد.
وی افزود: من 22 ایراد شورای نگهبان را به دقت مطالعه کردم. اکثر این اشکالات به قسمت ب بند یک ماده 2 قانون CFT بازمیگردد. تقریباً اکثر اشکالاتی که گرفته شده به این قسمت مربوط میشود، هرچند که اشکالات دیگری نیز گرفته شده است. لذا ممکن است برخی از این اشکالات با اصلاحاتی جزئی در مجلس قابل رفع باشد و درباره بعضی از اشکالاتی هم که اساسیتر بوده، بستگی دارد که مجلس چه تصمیمی بگیرد.
نباید اقدامی کنیم که کشورها نتوانند طبق مقررات بینالمللی یا ملی خودشان با ما همکاری کنند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: با توجه به اینکه 200 کشور تابه حال به CFT پیوستند و کنوانسیون مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم قانونی است که به نفع جامعهجهانی و به نفع کشور ماست. زیرا ما بیش از هر کشور دیگری در جهان از ابتدای انقلاب از ناحیه تروریستها در معرض آسیب بودیم. اگر این قانون را با ملاحظات و تحفظاتی که در مصوبه مجلس پیشبینی شده و با رعایت منافع ملی، قانون اساسی و شرع بپذیریم، به نفع کشور است. به ویژه با توجه به اینکه پیوستن به این کنوانسیون یکی از لوایح چهارگانهای است که عضویت ما را در FATF تضمین میکند.
وی بیان کرد: پیوستن به اف ای تی اف نیز شرط لازم برای همکاری بانکی با جامعهجهانی است. به ویژه وقتی که اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر چین، روسیه و دیگر کشورها در مقابل یکجانبهگرایی و اقدام غیرقانونی ترامپ در خروج از برجام و تحمیل تحریمها ایستادند و دنبال راهحلی برای حل مسأله مبادلات بانکی و اقتصادی ما هستند، در چنین شرایطی ما نباید اقدامی کنیم که این کشورها نتوانند طبق مقررات بینالمللی یا ملی خودشان با ما همکاری کنند. به عبارت دیگر نباید به دست خود برای ترامپ و دشمنان جمهوریاسلامی که همان مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند، بهانهتراشی کنیم.
فضای مجمع تشخیص برای بررسی کنوانسیونCFT مناسب است
انصاری گفت: پیوستن به این کنواسیون و ملحق شدن به FATF در راستای منافع ملی است، لذا باید موانع را برطرف کرد. قطعاً اگر این لایحه میان شورای نگهبان و مجلس اصراری شود، موضوع به مجمع تشخیص خواهد آمد. من فضای مجمع تشخیص را برای بررسی این کنوانسیون مناسب ارزیابی میکنم و مطمئن هستم که حتی ممکن است نظر اعضای شورای نگهبان نیز وقتی موضوعات به عنوان مصلحت به مجمع ارجاع میشود، تغییر کند.
وی افزود: در موارد عدیده ای شاهد بودیم که وقتی شورای نگهبان در احکام اولیه مسأله ای را رد کرده، پس از آنکه موضوع در مجمع تشخیص با رعایت احکام ثانوی نظام مطرح شده، برخی از همان اعضای شورای نگهبان به تصویب آن رای دادند. لذا امیدوارم این موضوع در مجلس یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شود.
مصلحت نیست که راه را برای دشمنان هموار و زمینه تحریم بیشتر را با خودتحریمی فراهم کنیم
عضو مجمع تشخیص مصلحت ایران با بیان اینکه تمایلی به ورود ماهوی به ایرادات شورای نگهبان در این باره ندارد، گفت: من نظرات خود را قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کردم. اما در قانون اساسی، این از اختیارات و وظایف شورای نگهبان است که خلاف یا مطابق شرع بودن لوایح را تشخیص دهد. هر چند ممکن است برخی فقها و حقوقدانان نظری مغایر با آن تشخیصی داشته باشند که شورای نگهبان دارد؛ ولی به هرحال، در قانون اساسی آنچه در ارتباط با قوانین، معتبر و حاکم تلقی می شود، نظر شورای نگهبان است.
وی اظهار کرد: اگر مجلس توانست با اصلاحات در لایحه آن را به تصویب برساند که دیگر مشکلی وجود ندارد. اما اگر نتوانست با اصرار میتواند پرونده را به مجمع بکشاند تا در آنجا تصویب شود. آنچه مسلم است در شرایط فعلی به هیچوجه به مصلحت نظام و مردم نیست که با نپیوستن به FATF و تصویب نکردن لوایح چهارگانه مربوطه، به دست خود راه را برای دشمنان هموار و زمینه تحریم بیشتر را با خودتحریمی فراهم کنیم.
هیچ کس نباید از تجاوز ظالمانه به حقوق خودش استقبال کند
انصاری ادامه داد: متاسفانه در روزهای اخیر یکی از مسئولین گفته بود که ما باید از تحریمها استقبال کنیم، به این دلیل که باعث پژوهش و تحقیق جوانان ما و خودکفایی می شود. این حرف به هیچ عنوان صحیح نیست، به این دلیل که ما تحریم ها را تجاوز ظالمانه به حقوق اقتصادی ملت ایران میدانیم و هیچکس نباید از تجاوز ظالمانه به حقوق خودش استقبال کند. حتی شرعاً مجاز به چنین کاری نیستیم. به این دلیل که یکی از آموزههای دین اسلام این است که نباید به کسی ظلم کرده و نباید ظلم را بپذیریم.
وی افزود: پذیرش ظلم یا استقبال از آن، خود گناهی کبیره است. البته مردم ما مقاوم هستند و اگر ظلمی به آنها تحمیل شد، مقابله میکنند. همچنان که در دوران دفاع مقدس، وقتی به خاک ما تجاوز شد دفاع کردیم، ولی هیچگاه از جنگ استقبال نکرده و به دنبال آن نبودیم. امروز هم از هیچ تحریمی استقبال نمیکنیم و آن را ظالمانه میدانیم. به همین جهت است که تلاش میکنیم تحریم را برداشته و آمریکا را محکوم کنیم.
هیچگاه از تحریمها استقبال نکرده و آنها را ظالمانه میدانیم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس اگر قرار باشد از تحریم ها استقبال کنیم، باید به جای اعتراض به آمریکا، از آن تشکر کنیم. بنابراین این حرف درستی نیست و ما به هیچ وجه از تحریمها استقبال نمیکنیم. سیاستهایی را هم که رهبرمعظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و در سایر سیاستهای کلی به عنوان اسناد بالادستی کشور تصویب کردند؛ تعامل سازنده با دنیا، توسعه ارتباطات با جهان و اقتصاد درونزای بروننگر هست.
وی گفت: در اقتصاد مقاومتی در چندین مورد بر تعامل اقتصادی در حوزههای نفت و گاز و سایر حوزه ها با اقتصادجهانی و منطقهای تاکید شده است. بنابراین با آنکه ما هیچگاه از تحریم ها استقبال نکرده و آنها را ظالمانه میدانیم، ولی هیچ گاه در برابر تحریمها تسلیم نخواهیم شد و تلاش میکنیم راه های رفع تحریمها را پیدا کرده و جامعه جهانی را نسبت به ظلم آمریکا آگاه کنیم. خوشبختانه در این زمینه موفق هم بودیم، زیرا در همین مسأله برجام یکی از دستاوردها این بود که ما توانستیم منطق حقوقی خود را به دنیا نشان دهیم و ادعای دروغین حمایت از حقوقبشر و تبعیت آمریکا از مقررات بینالمللی را رد کنیم و این یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود که توانست ماسک را از چهره دروغین آمریکا بردارد.