انتقاد از فرودگاهسازی گسترده در کشور/ ایرتاکسی راهاندازی میشود
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با انتقاد از فرودگاهسازی گسترده در سالهای گذشته، گفت: از این رو به دلیل محدودیت ناوگان، بخش بزرگی از فرودگاهها دارای ظرفیت خالی هستند.
سیاوش امیرمکری در نشست خبری خود که (امروز جمعه اول شهریور ماه) در تبریز برگزار شد، از کاهش ۱۵ درصدی نشست و برخاست هواپیما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد.
امیرمکری ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۳۹۰ هزار نشست و برخاست در فرودگاه های کشور انجام شد که ۴۷ میلیون مسافر را جابجا کردند و کاهش ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر را در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ داشته ایم.
وی با بیان اینکه ۸۷ فرودگاه عملیاتی در کشور داریم که ۵۳ فرودگاه آن عملیاتی است، افزود: ۸ فرودگاه غیر مالکیتی متعلق به وزارت نفت، مناطق آزاد و نیروهای مسلح در کشور داریم که ناوبری هوایی آنها متعلق به شرکت فرودگاه ها است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با انتقاد از فرودگاه سازی گسترده در سال های گذشته گفت: از این رو به دلیل محدودیت ناوگان، بخش بزرگی از فرودگاه ها دارای ظرفیت خالی هستند که به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایرتاکسی را در دست اقدام داریم.
این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی، از وجود ۶۲ پروژه عمرانی توسعه فرودگاه های کشور به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان در ۲۶ فرودگاه کشور خبر داد و دو پروژه مهم عمرانی فرودگاهی را تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و نوسازی اتوماسیون فرودگاه مهرآباد به عنوان اولویت های فرودگاهی این شرکت اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: ۶۸ درصد درآمد این شرکت از محل اخذ عوارض پروازهای عبوری، ۲۱ درصد ارائه خدمات به شرکت های هواپیمایی در فرودگاه ها و ۵ درصد نیز به عنوان عوارض مسافری از فروش بلیت تامین می شود. ۵ درصد نیز از اجاره غرفه ها در فرودگاه ها حاصل می شود، این در حالی است که در دنیا ۵۰ درصد درآمدها از پروازهای عبوری و نیم دیگر از خدمات فرودگاهی است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره بالا بودن قیمت کالاهای قابل فروش در فرودگاه ها اظهار داشت: ما در شرکت فرودگاه ها نظارت بر قیمت ها را در دستور کار داریم اما با این حال برخی غرفه داران همچنان گران فروشی می کنند که برای رفع این مشکل، صندوق مشترک فروش را در غرفه ها راه اندازی کرده ایم که در آن هم قیمت ها کنترل شده و هم شرکت فرودگاه ها سهم خود از هر فروش را در اختیار دارد.
امیرمکری در خصوص هوانوردی عمومی و ایرتاکسی تصریح کرد: برای فعالیت های هوانوردی عمومی ۳۰ درصد تخفیف را برای تعرفه نشست و برخاست هواپیماهای سبک در نظر گرفتهایم.
هیچ محدودیتی بعد از برجام در حوزه فرودگاهی ایجاد نشده است
وی در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت های پروازی از آسمان ایران گفت: در سال های اخیر با نهادهای نظامی مذاکراتی داشته ایم که در حال حاضر تعدادی از مسیرها، مستقیم تر و اقتصادی تر شده است اما در خصوص آسمان خلیج فارس، من از اعمال محدودیت خبری ندارم و صرفا همان نوتام صادره از هواپیمایی فدرال آمریکا بوده که خودشان این فضا را ناامن کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: ما تمام تلاش خود را می کنیم که خدمات هوانوردی را به گونه ای در اختیار ایرلاین های خارجی قرار می دهیم که از آسمان ایران عبور کنند. همچنین پس از خروج آمریکا از برجام هیچ مشکلی میان فرودگاه های ما با دیگر کشورها پیش نیامده و حتی از فرودگاه های آمریکای شمالی درخواست همکاری با فرودگاه های ایران داشته ایم.