بازتاب ایران

المانیتور: مذاکرات ایران و عربستان پیشرفت داشته است/ رویترز: انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران هشدار دادند/ الجزیره: آمریکا و اروپا تولید فلز اورانیوم را محکوم کردند/ اسپوتنیک: در مذاکرات ایران و عربستان پیچیدگی ها باقی است

    کد خبر :825282

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل پایگاه خبری المانیتور، خبرگزاری رویترز، شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری اسپوتنیک با تأکید بر موضوعاتی چون مذاکرات ایران و عربستان پیشرفت داشته است، انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران هشدار دادند، آمریکا و اروپا تولید فلز اورانیوم را محکوم کردند، در مذاکرات ایران و عربستان پیچیدگی ها باقی است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

المانیتور: مذاکرات ایران و عربستان پیشرفت داشته است

مذاکرات ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری عراق شروع شد مدتی است که برون دادی از آن منتشر نشده است و برخی معتقد بودند به علت انتخاب در ایران متوقف شده است.

پایگاه خبری المانیتور در این باره نوشت: ایران از پیشرفت در مذاکرات با عربستان سعودی خبر داد.

ادامه می دهد: علی ربیعی سخنگوی دولت ایران گفت که گفتگوهای دو قدرت منطقه ای ادامه خواهد یافت.

افزوده است: ایران می گوید در مذاکرات با عربستان سعودی پیشرفت ایجاد شده است اما کنار گذاشتن اختلافات بین دو کشور زمان بر است.

همچنین افزوده است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران نیز اعلام کرده است رابطه با منطقه را در دستور کار خود خواهد گذاشت.

ایران و عربستان

در پایان این پایگاه خبری اشاره کرده است که مذاکرات ایران و عربستان سعودی در حالی ادامه دارد که جو بایدن برای بازگشت به برجام با ایران مذاکره می کند.

رویترز: انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران هشدار دادند

مذاکرات هسته ای در حالی جریان دارد که آمریکا از برجام خارج شده است و ایران نیز بخشی از تعهدات خود را کنار گذاشته است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته ای ایران براز نگرانی شدید کردند.

ادامه می دهد: انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه شنبه گفتند که آن ها نگرانی شدیدی نسبت به تصمیم ایران در مورد اعلام اقدامات جدی برای تولید فلز اورانیوم غنی شده تا خلوص 20% برای سوخت راکتور دارند.

همچنین افزود: سه کشور در بیانیه مشترک وزارت امورخارجه انگلیس اعلام کردند: ایران هیچگونه نیاز غیرنظامی به تحقیق و توسعه و تولید فلز اورانیوم، که گام اساسی در تولید سلاح هسته ای است، ندارد.

انگلیس، فرانسه و آلمان

در پایان این خبرگزاری از قول این سه کشور آورده است: ما شدیداً از ایران می خواهیم که بدون تاخیر، کلیه فعالیت های نقض کننده برجام را متوقف کند و به دنبال دریافت نتیجه سریعتر از مذاکرات وین باشد.

الجزیره: آمریکا و اروپا تولید فلز اورانیوم را محکوم کردند

جمهوری اسلامی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود قصد دارد تحقیق و تولید فلز اورانیوم را آغاز کند.

شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت: آمریکا و قدرت های اروپایی تصمیم ایران درباه فلز اورانیوم را محکوم کردند.

ادامه می دهد: ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطلاع داد که مراحل تولید فلز اورانیوم با خلوص 20% را شروع می کند.

افزوده است: اگر چه آمریکا و قدرت های اروپایی تصمیم ایران درباره تولید فلز اورانیوم را محکوم کرده اند اما همچنان پنجره دیپلماسی را باز می دانند.

هسته ای

در پایان این شبکه خبری آورده است که ایران با برداشتن این گام به توانایی تولید سلاح هسته ای نزدیک تر می شود، مدعی شده است نگرانی غربی ها از این است که ایران به سمت آزمایش هایی می رود که امکان تولید سلاح هسته ای را فراهم می کند.

اسپوتنیک: در مذاکرات ایران و عربستان پیچیدگی ها باقی است

مذاکرات ایران و عربستان در یک فضای آرام و بدون پخش شدن اخبار در حال پیش رفتن است، اظهار نظرهای مقامات رسمی تنها اطلاعاتی است که در رسانه ها منتشر می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره این مذاکرات نوشت: ایران از پیشرفت خوب در گفتگوهای دوم با عربستان سعودی استقبال می کند اما پیچیدگی ها همچنان باقی است.

ادامه می دهد: ایران و عربستان سعودی، که به ترتیب رهبران جوامع مسلمان شیعه و سنی جهان هستند، اخیراً دور دوم مذاکرات را در پایتخت عراق برگزار کردند.

افزوده است: این گفتگوها بیشتر بر مسئله یمن متمرکز بوده است، ایران از حوثی ها حمایت می کند و عربستان یمن را در محاصره قرار داده است و زیرساخت های آن را تخریب می کند برآرود می شود در این جنگ نیم میلیون نفر کشته شده باشند.

همچنین افزوده است: ایران مدعی است همچنان به حل مسائل از راه گفتگو در میان جوامع مسلمان معتقد است.

مذاکرات با عربستان

در پایان این خبرگزاری آورده است ایران به خوبی می داند ممکن است بخشی از اختلافات به دلیل پیچیدگی برای حل و فصل به زمان نیاز دارند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید