افزایش 11 درصدی قیمت ها در 4 ماه ابتدایی سال!

    کد خبر :1085473
تورم

شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های ایرانی در ماه گذشته برابر با ۲۵۵.۲ بود و این در حالی است که این آمار در ابتدای سال جاری برابر با ۲۳۰.۲ بود. این ماجرا نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت‌ها در چهار ماه نخست امسال نزدیک به ۱۱ درصد افزایش داشته است. به عبارتی تورم ۴ ماه اول امسال ۱۱ درصد بوده است.

به گزارش کاماپرس، این عدد در پایان سال تا سطح 40 درصد جلو می‌رود، مفهوم این رشد این است که 35 درصد هزینه مصرفی خانوارها نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد داشته است. در این میان دامنه تغییرات برای دهک‌های مختلف متفاوت است و در تیر ماه میزان تورم برای دهک اول 31.6 درصد بوده و برای دهک دهم 36.4 درصد شده است.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه این تفاوت را به دلیل مصرف سبد کالایی دهک‌های مختلف می‌داند: «در کالاهای مصرفی دهک‌های پایین که عمدتا کالاهای ضروری‌تری هستند رشد قیمت‌ها کمتر از رشد قیمت کالاهای پرمصرف است، به عنوان مثال، برای خانوارهای پرمصرف و دهک‌های بالا ممکن است سهم مصرف گوشت قرمز یا برنج ایرانی و برخی از میوه‌های لوکس سهم بیشتری داشته باشد یا در بخش آموزش مدارس غیرانتفاعی را برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند. این در حالی است که در دهک‌های پایین جامعه و افرادی که کم‌درآمدتر هستند سهم گوشت قرمز کمتر است و مرغ یا سویا جایگزین می‌کنند و مدارس دولتی را هم برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند یا میوه‌های ارزان‌تری تهیه می‌کنند.»

 این اقتصاددان تصریح کرد: «مسلما کالاهای لوکسی که خانوارهای پردرآمد انتخاب می‌کنند افزایش قیمت بیشتری هم داشته است و زمانی که بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید که رشد هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی بالا رفته است یا قیمت گوشت افزایشی شده یا اینکه قیمت برخی از میوه‌های لوکس بسیار بالا رفته است و می‌بینیم که سبد کالایی خانواده‌های کم‌درآمد و پر درآمد با یکدیگر فرق دارند.»

به گفته‌ی این اقتصاددان تجربه دو سال اخیر اقتصاد ایران نشان داد، افرادی که معتقد بودند مسیر بانک مرکزی بدون هماهنگی با سیاست‌های مالی و بخش واقعی اقتصاد در میان مدت و بلندمدت پاسخگو نیست، صحیح بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید