بازار خودرو پس از مذاکرات؛ جهش قیمت در پی سیگنال‌های سیاسی

    کد خبر :1137379

بازتاببا پایان دور تازه‌ای از مذاکرات ایران و ایالات متحده، بازار خودرو در نخستین روز هفته ـ شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ ـ واکنشی قابل‌توجه از خود نشان داد و شاهد رشد محسوس قیمت‌ها در اغلب مدل‌ها بود. این افزایش، گرچه برای تمامی خودروها یکسان نبوده، اما در مجموع نشانگر تاثیر مستقیم تحولات سیاسی بر رفتار بازار است.

شتاب افزایشی در بازار خودروهای داخلی

در بخش خودروهای داخلی، اکثر محصولات با افزایش قیمت همراه شدند. این روند افزایشی از خودروهای اقتصادی تا مدل‌های میان‌رده را دربرگرفت، گرچه در این میان استثنائاتی نیز مشاهده شد.

  • پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک با ثبت افزایش ۴ میلیون تومانی، اکنون به ۸۵۱ میلیون تومان رسیده است.

  • تارا اتوماتیک V4 مدل ۱۴۰۴ نیز با رشدی ملایم‌تر، تنها یک میلیون تومان افزایش یافته و به یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان نزدیک شده است.

  • در سوی دیگر بازار، شاهین اتوماتیک پلاس مدل ۱۴۰۴ برخلاف روند غالب، با کاهش ۱۲ میلیون تومانی مواجه شده و به یک میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان رسیده است.

  • همچنین کوییک S با رشدی ۲ میلیون تومانی به ۵۱۹ میلیون تومان معامله شد.

نوسان گسترده در بازار خودروهای مونتاژی

در بازار خودروهای مونتاژی که عمدتاً متاثر از نرخ ارز و عوامل بیرونی است، دامنه نوسانات امروز بیش از بازار داخلی بود و در برخی موارد به چند ده میلیون تومان نیز رسید.

  • تیگو ۸ پرومکس (IE) با افت ۳۰ میلیون تومانی، به سه میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان رسید؛ افتی که می‌تواند ناشی از رکود مقطعی در تقاضا باشد.

  • در مقابل، کی‌ام‌سی T9 روندی افزایشی داشت و با رشد ۴۰ میلیون تومانی، به دو میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان رسید.

  • فیدلیتی پرستیژ پنج نفره نیز یکی از بیشترین افزایش‌ها را به ثبت رساند؛ این خودرو با جهش ۷۰ میلیون تومانی به مرز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نزدیک شد.

  • در همین حال، لاماری هیبرید با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به دو میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد.

بازاری بی‌ثبات، واکنش‌پذیر و درگیر با سیاست

آنچه در معاملات امروز بازار خودرو برجسته بود، تأثیرپذیری آن از سیگنال‌های سیاسی به‌ویژه تحولات مرتبط با مذاکرات خارجی است. نوسانات قیمت‌ها، چه در بخش خودروهای داخلی و چه در حوزه مونتاژی، گواهی روشن بر شکنندگی فضای فعلی و نبود ثبات در مؤلفه‌های اقتصادی بازار است. به نظر می‌رسد که بازار خودرو، همچنان یکی از نخستین ویترین‌هایی‌ست که به تحولات سیاسی واکنش نشان می‌دهد؛ بازاری که در فضای انتظاری و بی‌ثباتی، بیش از آن‌که تابع عرضه و تقاضای واقعی باشد، تحت تاثیر جو روانی و خبرهای سیاسی شکل می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید