افزایش اختلاف سطح علمی دانشآموزان مدارس دولتی با غیردولتی
دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با انتقاد از وضعیت فعلی آموزشی ورود به دانشگاهها، روند فعلی را مغایر با عدالت آموزشی دانست و گفت: آمار و تحلیل ها نشان از عدم موفقیت نسبی دانش آموزان مدارس دولتی در آزمون سراسری نسبت به دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی می دهد که این موضوع جای تحلیل جدی دارد.
حسین تاریخی در این باره اظهار کرد: وقتی از میان برگزیدگان رشتههای مختلف، قریب به اتفاق ایشان فارغالتحصیل مدارس ویژه یا غیردولتی هستند، و دانش آموزان مدارس دولتی جایی در این بین ندارند، واضح است که اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش و پرورش عمومی جدی تر از سالهای قبل شده و باید فکری به حال وضع عدالت درمیان اقشار مختلف جامعه کرد. صراحتا باید بگوییم وضعیت فعلی کنکور، قتلگاه عدالت آموزشی است و اختلافات آموزشی فعلی در میان دانشآموزان مدارس دولتی و غیردولتی گواه این موضوع است.
وی افزود: اختلاف سطح علمی دانش آموزان مدارس دولتی با مدارس غیردولتی هر سال در حال افزایش است و این واقعیت تلخ کتمان ناپذیر است و مسئولان امر باید نسبت به اصلاح این روند فکر جدی کنند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه باید جستجو کرد مسئله کجاست که چنین بی عدالتی رخ میدهد؛ نظام آموزشی کنکور محور یا سطح علمی معلمان یا مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش؟ گفت: هر چه که هست، آنچه اکنون در فضای آموزشی رخ داده است روز به روز از عدالت آموزشی مطلوب فاصله بیشتری میگیرد و کنکور ۹۸ یک بورژوازی آموزشی را در فضای آموزشی کشور ترسیم کرده است، فضایی که در آن دانش آموزان معمولی که توان هزینههای میلیونی ندارند محکوم به شکست هستند و هرچه موفقیت هست برای دانش آموزان مدارس غیردولتی است.
وی ضمن ابراز نگرانی از تغییر سلایق دانش آموزان در عدم اقبال به رشتههای پایه نیز گفت: متاسفانه میزان اقبال دانش آموزان به رشتههای پایه در سالهای گذشته بسیار افت داشته که این موضوع هرچند برآمده از بازار کار این رشتهها در جامعه است، ولی به جهت اهمیت این رشتهها بسیار نگران کننده است و مسئولان باید فکر جدی برای حل این موضوع کنند، چرا که تضعیف این رشتهها، اثرات پیرامونی ناگواری برای فضای علمی کشور دارد.
تاریخی درباره میزان قبولی در آزمون سراسری نیز گفت: موضوع توزیع رشتههای دانشگاهی و دانش آموزان نیز نیازمند دقت نظر جدی است. اینکه داوطلبان دو رشته علوم انسانی و ریاضی فیزیک حدود ۱۰۰ درصد شانس قبولی داشته باشند ولی دانش آموزان رشته تجربی ۲۷ درصد شانس قبولی داشته باشند، وجه دیگری از عدم توزیع متناسب رشته در دانشگاهها و فقدان عدالت آموزشی است. مسئله این است که نباید گفتوگوها درباره اصلاح ساختار موجود به همین روزها محدود شود و برای اصلاح این وضعیت اقدامی عملی انجام شود.
به گزارش تسنیم،دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان ضمن ابراز خرسندی از وضعیت علمی دانش آموزان عضو اتحادیه گفت: اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی در آزمون سراسری بسیار موفق بودهاند و حدود ۱۰ تن از اعضای فعال فرهنگی تشکیلاتی اتحادیه موفق به کسب رتبههای زیر ۱۰۰ و بیش از ۱۲۰ نفر نیز موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ شدهاند که البته هنوز آمار نهایی نشده و بعد از بررسی نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.