اطلاعیه تکمیلی سامانه همتا در خصوص ثبت گوشی مسافری منتشر شد

    کد خبر :444152

طبق اطلاعیه‌ی جدید سامانه‌ی همتا تنها گوشی‌های مسافری مورد تأیید گمرک در این سامانه ثبت خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه‌ی فرد متقاضی به سامانه‌ی همتا نیست.

گمرک جمهوری اسلامی ایران، چند روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه‌ی همتا به حالت تعلیق درآمده است و متقاضیان باید اطلاعات کالای خود را در سامانه‌ی گمرک ثبت کنند. سپس این اطلاعات هر سه روز یک بار و بعد از تأیید گمرک به سامانه‌ی همتا فرستاده شده و گوشی‌ها رجیستر خواهند شد. همچنین اعلام شده بود در این شرایط دیگر نیازی به ثبت اطلاعات گوشی از سوی کاربران در سامانه‌ی همتا نیست.

سامانه‌ی همتا اطلاعیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده و نوشته است: «به اطلاع می‌رساند مطابق تصمیم اخیر کمیته‌ی راهبری طرح رجیستری، از تاریخ ۱۹ آذر ۹۷ درخواست ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه‌ی همتا متوقف گردیده است.

در حال حاضر پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، گمرک طبق قوانین و مقررات مربوطه، صحت اطلاعات ورودی و شرایط لازم برای ثبت دستگاه به صورت مسافری را بررسی می‌نماید. در نهایت اطلاعات دستگاه‌های واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص (بنا بر اطلاعیه گمرک هر سه روز یکبار) توسط گمرک در قالب یک فایل برای سامانه‌ی همتا ارسال می‌گردد.

لازم به توضیح است این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه‌ی همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه‌ی گمرک لزوما موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه‌ی همتا نمی‌گردد.

سامانه‌ی همتا پس از دریافت فایل ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه‌ی IMEI، موجود بودن هر دو شناسه‌ی گوشی‌های دو سیم‌کارت، موجود بودن شماره‌ی سیم‌کارت جهت ارسال کد فعال‌سازی و… را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعال‌سازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

ذکر این نکته ضروری است که از این پس در هیچ‌کدام از مراحل ثبت گوشی مسافری نیازی به مراجعه‌ی فرد متقاضی به سامانه‌ی همتا نیست و فرد متقاضی صرفا باید به سامانه‌ی اظهارنامه گمرکی مراجعه و حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه را پرداخت نماید.

متقاضیانی که از پرداخت حقوق گمرکی توسط ایشان مدت زمان زیادی گذشته است، می‌توانند جهت اطلاع از آخرین وضعیت درخواست خود از گمرک پیگیری نمایند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید