اشتباهات بسیار بد در مورد فرهنگ محیط کار
فرهنگ محیط کار برای موفقیت هر استارتاپی بسیار حیاتی است، زیرا فضای لازم برای آینده شرکت را با بهبود عملکرد و خروجی آن تعیین میسازد. علاوه بر این اعتماد به نفس و وروحیه کارکنان و بهره وری شرایط بهتری پیدا کرده و شما و کسب و کارتان را از رقبا متمایز خواهد ساخت.
اگر تاکنون کتاب «خون بد» (Bad Blood) نوشته جان کاریرو را نخوانده اید، اکیداً به شما توصیه میکنیم که این کار را بکنید. درسهای زیادی در این کتاب وجود دارد که کارآفرین و مدیران میتوانند در مورد عروج او فول الیزابت هولمز و ثرانوس در آن یاد بگیرند. چیزی که در این کتاب انسان به شدت جلب توجه میکنید فرهنگ کاری نامناسب و ناکارآمدی است که در محل کار دیده شده و پر از ترس و تهدید و ارعاب است. اگر تجربه مدیریت یک کسب و کار را داشته و خود کارآفرین باشید بدون شک تصور شرایطی مشابه این داستان را داشته اید.
فرهنگ محیط کار برای موفقیت هر استارتاپی بسیار حیاتی است، زیرا فضای لازم برای آینده شرکت را با بهبود عملکرد و خروجی آن تعیین میسازد. علاوه بر این اعتماد به نفس و وروحیه کارکنان و بهره وری شرایط بهتری پیدا کرده و شما و کسب و کارتان را از رقبا متمایز خواهد ساخت. به همان اندازه که فرهنگ محیط کار مهم است، یک موضوع مبهم و به خوبی درک نشده باقی مانده است. برای تضمین این که یک سازمان سالم و موفق را ساخته و حفظ کنید، در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ افسانه غیرواقعی در محیط کار و اینکه چگونه بر آنها فائق بیایید آشنا خواهیم کرد.
۱- فرهنگ محیط کار با شما شروع نمیشود
به وضوح مشخص است که شما به عنوان یک مدیر یا کارآفرین میخواهید که اطراف خود را از آدمهای بااستعداد و کارآمد پر کنید. همچنین شما نیاز دارید افرادی را بیابید که با فرهنگ شرکت شما سازگار و متناسب بوده و به کسب و کارتان نیز علاقه داشته باشند. قبل از این که این کار را بکنید، وظیفه شماست که فرهنگ سازمانی تان را تعریف کنید. بیایید فرض کنیم که شما انسان تند مزاج و کم حوصلهای هستید و به خاطر کج خلقیهای کوتاهتان شما میتوانید در یک نگاه از زیردستانتان زهر چشم بگیرید. بدین ترتیب منتظرید چه فضایی بر محیط کسب و کار و استارتاپ شما حکمفرما باشد؟ بدون شک محیط کاری پر از استرس و اضطراب، زیرا شما در محیط کارتان فرهنگ خشم یا ترس و یا هر دو را حاکم ساخته اید.
تیم کاری تان میتوانند سفیران برند شما بوده و به شما کمک کنند که فرهنگ آن را شکل دهید، اما درک آنها و روشی که محیط کار را تجربه میکنند در نهایت با شما آغاز خواهد شد. یک هدف تعیین کنید، ارزش هایتان را تعریف کنید و هنگام ساخت فرهنگ کاری تان خود را الگوی دیگران سازید. از همه مهمتر این که به سرمایه گذاری روی خود برای تبدیل شدن به رهبری که افراد پشت سر او خواهند ایستاد و او را دنبال خواهند کرد ادامه دهید.
۲- نوع درست و اشتباه فرهنگ وجود دارد
راه اندازی یک استارتاپ کار دشواری است و فرهنگهای متفاوتی نیز برای یک محیط کاری وجود دارند. فرهنگ یک محیط کاری میتواند بامزه و غنی باشد، اما یک فرهنگ حمایتی، لذت بخش و بسیار نرم نمیتواند در یک محیط کاری قدرت محور و رقابتی عملکرد خوبی داشته باشد. هیچ چیزی به عنوان فرهنگ درست یا اشتباه یا خوب یا بد وجود ندارد. صحبت در مورد این است که چه فرهنگی برای کسب و کار شما بهترین نتیجه را در پی دارد، اما شکاک بودن و ناامیدی ترکیب فرهنگی خوبی نیستند هر چقدر که برنامه کاری و استراتژی شما شدید و جدی باشد.
۳- فرهنگ محیط کار تنها در مورد دستمزدها و فعالیتهای مفرح است
شاید این مورد بدترین سوء تفاهم و کج فهمی در باب فرهنگ محیط کار باشد. بسیاری به این فکر میکنند که فرهنگ محیط کار تماماً در مورد مهمانیهای کاری، میزهای پینگ پنگ، ساعات خوش و سیاستهای با روی باز است. بالاتر از همه این فعالیتهای مفرح، این است که کارکنان دستمزدها و مزایای قابل توجهی دارند. در حالی که دستمزدها و مزایای خوب و فعالیتهای مفرح بسیار حیاتی هستند، اما با فرهنگ کاری یکی نیستند. فرهنگ محیط کسب و کار شما باید با باورها و اهداف اصلی شما متناسب و سازگار باشد. باورهای شما نیز باید برای تیم کاری تان مناسب باشد.
۴- محل کارهای باز باعث تشویق به همکاری میشود
در طول سالهای اخیر فرهنگ محل کار باز در اوج خود قرار داشته است. این ایده به معنای نبود هیچ مانعی مانند دیوارهای جدا کننده و اطاقکهای مجزاست که ظاهراً باعث بهتر شدن همکاریها خواهد شد، زیرا همه کارکنان میتوانند بدون مانع با یکدیگر تعامل داشته باشند. محققان دریافته اند که محل کارهای اینچنینی در واقع در جهت عکس عمل میکنند. در اینگونه محیطهای کاری، کارمندان ۷۲ درصد کمتر با یکدیگر تعامل شده و زمان بیشتری را به ایمیل زدن به یکدیگر اختصاص میدهند. علاوه بر این محل کارهای باز باعث کاهش بهره وری میشوند. همچنین باعث بالا رفتن استرس در بین کارکنان و افزایش غیبت از کار به هر دلیلی خواهد شد. به جای این سبک فرهنگ، بهتر است تنوع را وارد محیط کاری کرده و فضای کاری هر بخشی را با توجه به فعالیتهای آنان طراحی کنید.
۵- راندمان کاری باعث کاهش روحیه کاری میشود
اگر یک روز سر کار حاضر شده و متوجه شوید که برخی از همکارانتان اخراج شده اند چه حسی به شما دست خواهد داد؟ این روش یکی از سریعترین روشها برای قرار دادن شما و همکارانتان در نهایت استرس و اضطراب کاری خواهد بود. حتی بیشتر از آن، این روش مانند یک سیلی تند به صورت است و اعتماد به نفس و روحیه کارکنان را کاهش خواهد داد. البته مواقعی هست که نیاز دارید از اعضای تیم کاری خود بکاهید به خصوص اگر میخواهید بین تعداد کارکنان و بزرگی کسب و کارتان تعادل برقرار کنید. با استاندارد سازی فرهنگ محیط کار و موثر سازی فرآیند جذب نیرو که بر اساس فهرستی از ارزشها و ساختن تیم کارآمد ساخته شده باشد میتوانید هزینههای خود را کاهش داده و محیط کاری کارآمدتری داشته باشید.
۶- بازخورد کارکنان میتواند تمام مشکلات شما را حل سازد
آیا شما نیز حس میکنید که فرهنگ محل کار شما توسعه نیافته و غیرانگیزشی است؟ یک روش برای حل این مشکل جمع آوری بازخورد از کارکنان است. این روش، یک روش ساده و سرراست برای فهمیدن این است که آنها چه میخواهند و چگونه میتوانید فرهنگ محیط کارتان را بهبود بخشید. مشکل این روش این است که ممکن است همیشه بازخوردهای صادقانهای از تیم تان دریافت نکنید. آیا شما هم اگر جای آنها بودید به راحتی مشکل سبک مدیریتی یا رفتاری یا کاری رییس تان را به او یادآور میشدید؟ کمتر کسی قادر است صحبتهایی در مورد بازخوردهای منفی از محیط کاری که آنها ساخته اند شنیده و عکس العمل تندی نشان ندهد. اگر میخواهید بازخوردی واقعی از کارمندانتان دریافت کنید باید ابتدا بین خود و آنان اعتماد سازی کنید. علاوه بر این باید درک کنید که نظرات کارمندان شخصی نیستند بلکه پیشنهاداتی هستند که عملکرد هر جنبهای از کسب و کار شما را بهبود میبخشند.
۷- هیچ ارتباطی بین فرهنگ با اهداف و استراتژیهای کسب و کار وجود ندارد
شاید بتوانید منحصربفردترین محصول جهان را تولید کنید، اما کارهای زیادی باید کرد که بتوان آن را در معرض دید قرار داده و از آن محصولی سودآور ساخت. برای مثال شاید محصولی تولید کنید که همه جا پیدا شود و شاید هم مشتریان بتوانند با قیمتی مناسبتتر آن را از جایی دیگر خریداری کنند، اما خدمات مشتریان شما باعث شود که همه به سمت شما و محصولتان کشیده شوند. این موفقیت بدان دلیل است که در فرهنگ کاری شما همیشه مشتریان در اولویت قرار دارند. بین فرهنگ کاری و اهداف و استراتژیهای کسب و کارتان ارتباط بسیار قوی وجود دارد. برای رسیدن به اهدافتان باید فرهنگ کاری تان را با اهداف کسب و کار خود متناسب سازید.
۸- یک محیط کاری فوق العاده= کارکنان خوشحال، عدم وجود درگیری و اشتباهات کم
گفته میشود که وقتی افراد در حال و هوای روحی خوبی قرار دارند بسیار اجتماعی تر، نوعدوستتر و خلاقتر خواهند بود. در سمت مقابل وقتی که سرخوش هستیم کمتر مراقبت بوده، راحتتر گول میخوریم و نسبت به ریسکها تحمل بالاتری داریم. برای مقابله با چنین مشکلاتی، باید توازنی بین احساسات مثبت و منفی وجود داشته باشد. درگیریهای ارتباطی مانند درگیریهای شخصی در محیط کار بسیار مضر هستند. اما درگیریهای وظیفهای و کاری میتوانند بسیار مفید واقع شوند، زیرا به تصمیمات بهتر و نتایج قوی تری از لحاظ مالی منتهی میشوند. تحقیقات نشان داده است که اگر بخواهید به عملکرد بسیار خوبی دست یابید باید تیم کاری شما از شکست نهراسد. پذیرفتن شکست یکی از موثرترین روشهای برای یادگیری و رشد کردن است.
۹- هزینه فرهنگ کاری بسیار بیشتر از منافع آن است
وقتی که بودجه محدودی دارید، به نظر میرسد که سرمایه گذاری روی فرهنگ کاری ارزشش را ندارد. روشهای مقرون به صرفهای برای بهبود فرهنگ کاری مانند توسعه هوش عاطفی یا قرار دادن فرصتهای آموزشی در اختیار کارکنان وجود دارد. با این وجود یک ارتباط مستقیم بین فرهنگ و هزینههای شما وجود دارد. مطالعات نشان داده که ۴۰ درصد از کارمندان گزارش داده اند که وقتی اهداف آنها با اهداف سازمانی در یک راستان قرار داشته باشند احساس میکنند منافعشان برآورده شده است.
۱۰- فرهنگ فقط شرایط ذهنی است
در آخر اینکه، فرهنگ حس و حالی نیست که هروقت وارد یک فضای استارتاپی شدید با آن روبرو شوید. فرهنگ یک بیانیه هدف و ماموریت نیست که در وبسایتتان قرار داشته و آن بهره وری فوق العادهای که در کسب و کارتان وجود دارد نیست. فرهنگ در واقع رفتارها و سنتهایی است که به شما و تیم تان کمک میکنند که ماموریت خود را انجام دهید.