بازتاب ایران

اسپوتنیک: امنیت و روابط اقتصادی اولویت هند و ایران است/ رویترز: پنتاگون از حملات به پرسنل خود نگران است/ ایندیا تودی: طالبان گذرگاه مرزی ایران و افغانستان ار تصرف کرد/ اوراسیاریویو: ایران برای تسهیل گفتگوهای افغانستان آماده است

    کد خبر :825791

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپوتنیک، خبرگزاری رویترز، هفته نامه خبری ایندیاتودی و اندیشکده اوراسیاریویو با تأکید بر موضوعاتی چون امنیت و روابط اقتصادی اولویت هند و ایران است، پنتاگون از حملات به پرسنل خود نگران است، طالبان گذرگاه مرزی ایران و افغانستان ار تصرف کرد، ایران برای تسهیل گفتگوهای افغانستان آماده است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: امنیت و روابط اقتصادی اولویت هند و ایران است

روز گذشته وزیرامورخارجه هند به همراه هیئتی در یک سفر کوتاه به ایران با برخی از مسئولین ایرانی از جمله رئیس جمهور منتخب دیدار کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: رئیس جمهور منتخب به وزیر امورخارجه هند گفت: امنیت و روابط اقتصادی اولویت های اصلی روابط ایران و هند است.

ادامه می دهد: روابط اقتصادی بین هند و ایران، که در گذشته مهم ترین تامین کننده نفت خام دهلی بود، پس از خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته ای، ضربه بزرگی دید.

افزوده است: هند پس از روی کار آمدن بایدن در آمریکا سرمایه گذاری خود برای بندر چابهار را بیش از دو برابر کرده است و به 13.5 میلیون دلار در سال های 2021 و 2022 رسانده است.

رئیس جمهور منتخب

در پایان این خبرگزاری به همزمانی حضور وزیرامورخارجه هند و هیئت های طالبان و دولت افغانستان در تهران اشاره کرد است.

رویترز: پنتاگون از حملات به پرسنل خود نگران است

حملات انجام شده به نظامیان ایالات متحده در پاسخ به حملات هوایی ایالات متحده به گروه های مقاومت در عراق و سوریه، باعث نگرانی در مقامات آمریکایی شده است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: پنتاگون به شدت نگران حملات اخیر به پرسنل در عراق و سوریه است.

ادامه می دهد: پنتاگون روز پنج شنبه اعلام کرده است که به شدت در مورد حملات متوالی به پرسنل

آمریکایی در عراق و سوریه در روزهای اخیر نگران است.

افزوده است: دیپلمات ها و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه فقط در روز چهارشنبه در سه حمله موشکی و پهپادی هدف قرار گرفتند.

همچنین افزوده است دست کم 14 موشک به یک پایگاه هوایی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق اصابت کرده است که دو نفر در اثر این حملات زخمی شده اند.

پایگاه آمریکا

در پایان این خبرگزاری گروه های حمله کننده به نیروهای آمریکایی را تحت حمایت ایران دانسته است و اشاره می کند که ایران این مسئله را رد کرده است.

ایندیا تودی: طالبان گذرگاه مرزی ایران و افغانستان ار تصرف کرد

روز پنج شنبه طالبان توانستند نیروهای دولت افغانستان را در گذرگاه مرزی اسلام قلعه شکست دهند و این نیروها به نیروهای مرزبانی ایران پناه آوردند.

هفته نامه خبری ایندیا تودی در این باره نوشت: طالبان گذرگاه اصلی مرز افغانستان با ایران را تصرف کردند.

ادامه می دهد: طبق گفته مقامات افغانستان، طالبان و رسانه های ایران طالبان یکی دیگر از گذرگاه های اصلی مرزی افغانستان را در اختیار گرفته است.

افزوده است: این گذرگاه سومین گذرگاه مرزی است که طالبان تصرف کرده است و گذرگاه ها به تاجیکستان و ازبکستان طی هفته گذشته تصرف شده بود.

افغانستان

در پایان این هفته نامه خبری مسائل جاری افغانستان را در پاسخ به خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان می داند.

اوراسیاریویو: ایران برای تسهیل گفتگوهای افغانستان آماده است

حضور هیئت های دو طرف درگیر درافغانستان در ایران و گفتگو با آقای ظریف نکته مهمی در نقش آفرینی ایران برای موضوع افغانستان بود.

اندیشکده اوراسیاریویو در این باره نوشت: ظریف می گوید ایران همیشه برای تسهیل گفتگوهای داخل افغانستان آماده است.

ادامه می دهد: وزیرامورخارجه ایران با ابراز آمادگی ایران برای زمینه سازی برای ادامه مذاکرات طرف های درگیر در افغانستان خواستار پایان جنگ شد.

افزوده است: آقای ظریف به دو طرف تاکید کرد که شجاعت در صلح بیش از جنگ است و صلح نیاز به از خود گذشتگی دارد، وی خواهان پایان جنگ شد و مردم افغانستان را خسته از جنگ توصیف کرد.

طالبان در تهران

در پایان این اندیشکده اشاره کرده است که در پایان این گفتگو دو طرف طی بیانیه ای پذیرفته اند که راه حل مشکلات افغانستان جنگ نیست.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید