اسقاط خودروهای فرسوده؛ بازگشت ۳۴۰ هزار تن مواد به اقتصاد و صرفهجویی ۱.۱ میلیارد لیتر سوخت
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از اسقاط ۵۰۵ هزار دستگاه خودروی فرسوده طی ۲۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: این اقدام منجر به بازیافت حدود ۳۴۰ هزار تن انواع مواد و بازگشت آنها به چرخه اقتصاد کشور شده که ارزشی معادل ۹.۵ هزار میلیارد تومان دارد.
فرشاد مقیمی با اشاره به آثار مثبت اسقاط خودروها اظهار کرد: اسقاط خودرو علاوه بر کاهش آلایندگیها و بهبود شاخصهای زیستمحیطی، موجب بازگشت بخشی از ذخایر معدنی و صنعتی به اقتصاد میشود. به گفته وی، با اسقاط هر خودرو بهطور متوسط ۴۰۰ کیلو فولاد، ۲۶ کیلو شیشه، ۱۲۰ کیلو پلاستیک و پلیمر، ۶۸ کیلو لاستیک، ۱۶ لیتر سیالات و روغنها، پنج کیلو مس، ۳۰ کیلو آلومینیوم و مقادیری سرب و منیزیم بازیافت میشود.
مقیمی با تأکید بر نقش بازیافت در کاهش تخریب محیط زیست افزود: خودروهای فرسوده آثار مخرب بالایی بر محیط زیست دارند، در حالی که اسقاط آنها ضمن جلوگیری از برداشت ذخایر معدنی جدید، به تقویت اقتصاد چرخشی کمک میکند. وی خاطرنشان کرد که اسقاط خودرو در بسیاری از کشورها به یک منبع مهم بازیافت تبدیل شده و ایران نیز باید این مسیر را با جدیت دنبال کند.
رئیس ایدرو همچنین به فعالیت حدود ۲۰۰ مرکز اسقاط در کشور اشاره کرد و گفت: هر مرکز بهطور متوسط برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و در مجموع بیش از چهار هزار شغل مستقیم در این حوزه شکل گرفته است.
وی با اشاره به برنامههای نوسازی ناوگان در بودجه سال ۱۴۰۵ اظهار امیدواری کرد با تخصیص منابع و همکاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)، روند نوسازی ناوگان حملونقل با شتاب بیشتری ادامه یابد.
مقیمی از صرفهجویی قابلتوجه سوخت نیز خبر داد و گفت: سال گذشته از محل نوسازی ناوگان، ۱.۱ میلیارد لیتر و در هفت ماه امسال ۳۲۲ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی شده است. همچنین طی ۲۰ ماه گذشته، کاهش چشمگیری در انتشار گازهای آلاینده از جمله مونوکسیدکربن، هیدروکربنها، اکسیدهای نیتروژن و دیاکسیدکربن ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، او با رد ادعای تولید خودروهای غیراستاندارد تأکید کرد: خودروهایی که استانداردهای لازم را رعایت نکنند، اجازه شمارهگذاری ندارند. مقیمی در پایان با اشاره به ضرورت سیاستهای تشویقی و اعمال محدودیت برای خودروهای فرسوده، گفت: هماهنگی همه نهادهای مسئول و اجرای همزمان مشوقها و محدودیتها، شرط موفقیت نوسازی ناوگان و کاهش آلودگی هواست.











