استفاده از ایکس در برزیل ممنوع شد

    کد خبر :1089076
استفاده از ایکس در برزیل ممنوع شد

رگولاتوری مخابرات برزیل روز جمعه اعلام کرد که دسترسی به شبکه اجتماعی ایلان ماسک ایکس در این کشور را به تعلیق درآورده تا از دستور قاضی پیروی کند که درگیر اختلاف چند ماهه با این سرمایه گذار میلیاردر شده است.

بازتاب– پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب عصر پنجشنبه مهلت تعیین شده توسط دادگاه برای نام بردن نماینده قانونی در برزیل را از دست داد و باعث تعلیق شد. ماسک استدلال کرده است که الکساندر دو موراس، قاضی دیوان عالی تلاش می‌کرد تا سانسور غیرموجهی را اعمال کند، در حالی که قاضی اصرار داشت که رسانه‌های اجتماعی به مقررات سخنان تنفرآمیز نیاز دارند.

ماسک روز جمعه در پست X گفت: “آنها منبع شماره 1 حقیقت را در برزیل تعطیل می‌کنند.” رای قاضی می‌تواند باعث شود که X یکی از بزرگ‌ترین و پرطمطراق‌ترین بازارهای خود را از دست بدهد، در زمانی که ماسک با درآمد تبلیغاتی این پلتفرم دست و پنجه نرم کرده است. X اواخر روز جمعه در برزیل قابل دسترسی بود، اگرچه برخی از برزیلی‌ها در پلتفرم‌های دیگر پست کردند که دسترسی آنها به X پیشتر مسدود شده بود. بر اساس گزارش خبرگزاری محلی UOL، سه شرکت مخابراتی برتر کشور گفتند که از نیمه شب دسترسی را مسدود خواهند کرد.

این دشمنی منجر به مسدود شدن حساب‌های بانکی استارلینک ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای در برزیل طی این هفته شده است. استارلینک واحدی از شرکت موشکی اسپیس ایکس به رهبری ماسک است. موراس در حکم خود دستور داد که X یا همان توییتر، در برزیل تعلیق شود تا زمانی که با تمام دستورات دادگاه مرتبط، از جمله پرداخت بیش از 3 میلیون دلار جریمه و همچنین تعیین یک نماینده محلی، طبق خواسته برزیلی‌ها عمل کند.

موراس همچنین به آناتل رگولاتوری مخابرات دستور داد تا دستور تعلیق را اجرا کند. موراس دستور داد کسانی که به دسترسی به X از طریق VPN ادامه می‌دهند تا 50000 رئال (9000 دلار) در روز جریمه شوند. غول‌های فناوری اپل و گوگل آلفابت در ابتدا دستور گرفتند X را از فروشگاه‌های برنامه خود حذف کنند و موانع به اصطلاح ضد VPN را اجرا کنند که باز کردن برنامه X را برای کاربران سیستم عامل iOS اپل و اندروید گوگل دشوارتر می‌کند.

استفاده از ایکس در برزیل ممنوع شد

اما موراس بعداً آن بخش از دستور خود را تغییر داد و گفت که نیازی به آن نخواهد بود. دفاتر مطبوعاتی اپل و گوگل از اظهار نظر خودداری کردند. برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، قضات دیوان عالی برزیل قادرند از اختیارات گسترده‌ای برای اتخاذ تصمیمات یکجانبه استفاده کنند. اما در مناقشه بر سر X، موراس توسط اکثریت دادگاه 11 نفره از جمله روبرتو باروسو رئیس قاضی حمایت شده است.

ماسک علاوه بر مالکیت X و 40 درصد از SpaceX، مدیرعامل غول خودروهای الکتریکی تسلا است. مناقشه بر سر X ریشه در دستور موراس از اوایل سال جاری دارد که پلتفرم را ملزم می‌کرد تا حساب‌های مرتبط با تحقیقات مربوط به انتشار اخبار تحریف‌شده و نفرت را مسدود کند. ماسک این دستور را به عنوان سانسور محکوم کرد. او با بستن دفاتر شرکت در برزیل پاسخ داد، اما مطمئن شد که این پلتفرم همچنان در کشور موجود است.

او گفته استارلینک به خدمات رایگان به برزیلی‌ها، از جمله ارتش، ادامه خواهد داد تا زمانی که این موضوع حل شود. اوایل روز جمعه، استارلینک از دادگاه عالی خواست تا تصمیم خود مبنی بر مسدود کردن حساب‌های بانکی محلی خود را با این استدلال که از تمام دستورات قضایی تبعیت کرده، تعلیق کند. این درخواست عصر جمعه رد شد. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر، اصرار داشت که همه مشاغل فعال در این کشور باید به تعهدات قانونی خود عمل کنند.

رهبر چپ روز جمعه به رادیو محلی گفت: «فقط به این دلیل که یک مرد پول زیادی دارد به این معنی نیست که می‌تواند به قانون بی‌احترامی کند». ماسک در پستی که در روز پنجشنبه منتشر شد و در آن قاضی را “دیکتاتور” خطاب کرد، رئیس جمهور را مورد تمسخر قرار داد. موراس در رویداد روز جمعه هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی نشان نداد.

او گفت: “کسانی که دموکراسی را نقض می‌کنند، حقوق اساسی بشر را چه شخصاً یا از طریق رسانه‌های اجتماعی نقض می‌کنند، باید پاسخگو باشند.” حال باید دید این مناقشه بین ماسک و مسئولان برزیلی به کجا ختم خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید