از شرکت‌های دانش بنیان حوزه نقشه‌برداری مغز حمایت می‌شود

    کد خبر :389856

قدیری گفت: راه حل‌های مبتنی بر شناسایی مغز منجر به ارتقای کیفیت زندگی جوامع خواهد شد.
حسین قدیری‌ معاون اداری و مالی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در حاشیه‌های دومین سمپوزیوم تازه‌های نقشه برداری مغز که در دانشگاه علوم پزشکی در حال برگزاری است گفت: امروز یکی از رسالت‌های این مجموعه ترویج، توسعه و رشد توانمندسازی‌ پژوهش‌‌های کشور در حوزه علوم مغز و شناختی است، عرصه‌ای که یکی از حوزه‌های مهم و رتبه اول دنیا به حساب می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تأثیر حوزه مغز در حیطه‌های آموزشی‌، اجتماعی و روانی، افزود: مغز عضوی ناشناخته‌ است و بسیاری از معضلات‌ و بیماری‌های آن تاکنون‌ بی جواب مانده است، این در حالی است که راه حل‌های مبتنی بر شناسایی مغز منجر به ارتقای کیفیت زندگی جوامع خواهد شد.

قدیری‌ تصریح کرد: بر همین اساس، پروژه‌ای بزرگ در دنیا با عنوان شناسایی مغز در دستور کار قرار دارد، در ایران نیز با ایجاد ستاد علوم شناختی و آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، پروژه‌هایی در راستای شناسایی مغز در حال اجرا است.

معاون اداری و مالی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز اضافه کرد: برگزاری اولین سمپوزیم‌ نقشه‌برداری مغز از جمله اقدامات مهم در زمینه‌ آشنایی‌ با این دستاورد است و امروز نیز دومین دوره این سمپوزیوم برگزار شد.
حضور شرکت‌های دانش بنیان در سمپوزیم‌ نقشه‌برداری مغز
قدیری بیان کرد: این رویداد شامل کارگاه‌های آموزشی، سمینار‌های علمی و برگزاری نشست‌های تخصصی است که با حضور محققان داخلی و خارجی درحال برگزاری است.

وی تصریح کرد: در این جشنواره شرکت‌های دانش بنیان حوزه نقشه‌برداری مغز برای معرفی محصولات و فن‌آوری خود مورد حمایت این آزمایشگاه‌ قرار‌ می‌گیرند و با در اختیار داشتن فضای نمایشگاهی رایگان‌ می‌توانند ارتباط خود را با پژوهشگران‌ و اساتید‌ حوزه نقشه‌برداری مغز را نزدیک‌تر کنند و فن‌آوری‌های خود را با این پژوهشگران‌ به اشتراک‌ می‌گذارند.

حمید سلطانیان‌زاده مدیر آزمایشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه تهران در حاشیه دومین سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: مغز به عنوان شبکه‌ای از نواحی عملکردی، فعالیت می‌کند و اتصالات نواحی مغز نقش کلیدی در این فعالیت دارند.

وی ادامه داد: اتصالات مغزی شامل اتصالات آناتومیکی، ساختاری و همچنین عملکردی است که هر دو را می‌توان به نحو غیر تهاجمی با استفاده از مدالیته‌های تصویربرداری عصبی مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی کانفودیفیوژن، EEG، MEG و تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی، FMRI ارزیابی کرد.

مدیر آزمایشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: در این ارزیابی علاوه بر برآورد و روش‌های تشخیص الگو، به توسعه و استفاده از الگوریتم‌های مختلف پردازش سیگنال و تصویر نیاز است.

سلطانیان‌زاده افزود: بدین منظور از کاربردهای خاص اتصالات مغزی در آزمودن سابجکت‌های سالم و مبتلا و اختلالات عصبی و روانشناختی استفاده می‌شود و همچنین درباره داده‌های واقعی استفاده شده توسط این الگوریتم‌ها برای چنین کاربردهایی استفاده می‌شود و مسیر برای استفاده از اتصالات مغزی به عنوان یک ابزار عینی در فهم عملکرد مغز تشخیص و درمان بیماری‌ها هموار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید