در بررسی 10 ماده دیگر برنامه سوم توسعه شهر تهران تصویب شد

از توجه به باغات و میراث تاریخی تا رد پرداخت قیمت تمام شده بلیت حمل و نقل توسط مسافران

    کد خبر :469011

اعضای شورای شهر تهران 10 ماده از برنامه سوم شهرداری تهران را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

صبح امروز در ادامه جریان بررسی برنامه 5 ساله سوم توسعه شهرداری تهران، بررسی مواد دیگر این برنامه در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و اعضای شورا توانستند پس از سه ساعت بحث و تبادل‌نظر 10 ماده از این برنامه را به تصویب برسانند که به شرح ذیل آمده است:

براساس ماده 45 برنامه سوم توسعه شهرداری که در حال بررسی است ، شهرداری موظف است به منظور استقرار مدیریت هماهنگ بصری و ارتقای کیفی سیما و منظر شهر با رویکرد حفظ و احیاء هویت ایرانی – اسلامی نسبت به تکمیل برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران همچنین تهیه، تدوین و پیگیری دستورالعمل طراحی نمای ساختمان‌ها، تدوین و پیگیری دستورالعمل طراحی نمای ساختمان‌های شاخص، بازبینی سند جامع زیباسازی شهر، بازپیرایی و رفع زوائد بصری نماهای شهر، بازنمایی و گسترش هنر شهری اقدام کند که این ماده با رأی اکثریت آراء و با ایجاد یک تغییر به تصویب رسید.

براساس ماده 46 برنامه نیز شهرداری موظف است به منظور نظارت، کنترل و ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازهای شهری و ایمنی ساختمان‌ها نسبت به پیش‌بینی سازوکارهای تضمین کیفیت ساختمان در زمان صدور پروانه، تدوین ضوابط تشخیص ساختمان‌های بادوام، شناسایی و جلوگیری از وقوع تخلفات ساختمانی، امکان‌سنجی به کارگیری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در ساختمان‌های شهر و ایجاد محدودیت ساخت‌وساز در پهنه‌های خطرپذیر و حریم آن اقدام کنند که این ماده نیز بدون هیچ‌گونه تغییر با رأی اکثریت آراء به تصویب رسید.

براساس ماده 47 برنامه سوم شهرداری تهران شهرداری موظف است به منظور حفاظت و صیانت از حریم پایتخت نسبت به حل مشکلات قانونی حریم اقدام کند، همچنین کنترل و پایش مستمر بر حریم داشته باشد که لازم است از فناوری‌های نوین نیز استفاده کند که این ماده نیز با رأی اکثریت آراء بدون تغییر به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، در ادامه بررسی برنامه سوم توسعه شهرداری تهران ماده 48 برنامه مورد بررسی قرار گرفت و براساس آن شهرداری موظف شد در راستای پشتیبانی و تسهیل‌گری حفظ و احیاء آثار میراثی و تاریخی با همکاری سازمان میراث فرهنگی نسبت به بازنگری و ارائه‌ی لایحه سند جامع مدیریت و حفاظت بافت‌های تاریخی اقدام کند. همچنین باید شهرداری مقررات خاصی را برای طراحی و ساخت در بافت‌های تاریخی تهیه و تدوین کند و براساس این ماده برنامه‌های حمایتی برای حفظ، احیاء و تملک خانه‌های تاریخی ایجاد خواهد شد که این ماده نیز بدون تغییری به تصویب رسید.

بر اساس ماده 49 نیز شهرداری موظف است به منظور مناسب سازی شهر برای حضور همه اقشار جامعه از جمله افراد کم‌توان جسمی و حرکتی، سالمندان، کودکان و … نسبت به مناسب‌سازی اقدام کند که برهمین اساس می‌بایست برنامه جامع عملیاتی مناسب‌سازی را ارائه دهد و همچنین باید مناسب‌سازی در صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی مدنظر قرار گیرد و نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‌سازی شده نیز به روزرسانی و در اختیار عموم مردم قرار گیرد که این ماده نیز با رأی اکثریت آراء و تنها با اضافه کردن کلمه «معلولان» به این ماده به تصویب اکثریت آراء رسید.

براساس ماده 50 برنامه توسعه شهرداری نیز شهرداری موظف است به منظور توسعه عرصه‌های فرهنگی و فضاهای همگانی پیاده‌محور در راستای ارتقای زیست‌پذیر شهر اقدام کند که براساس آن باید نسبت به طراحی و تقویت عرصه‌های عمومی و یادمانی در مقیاس‌های مختلف اقدام کرده و همچنین نسبت به مکان‌یابی و احداث حداقل یک میدان‌گاه پیاده در هر یک از مناطق 22‌گانه اقدام کند و از این فضاهای عمومی نیز در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری، هنری و فرهنگی استفاده شود که این ماده نیز با رأی اکثریت آراء به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، براساس ماده 51 برنامه هم شهرداری موظف است برای حفاظت فعال از میراث طبیعی شهر همچون باغات بهم پیوسته، گسسته، روددره‌ها و گسترش فضای سبز با استفاده از روش‌های نوین اقدام کند و همچنین شناسنامه باغات را تا پایان سال اول برنامه تهیه و تکمیل کرده و اقدامات حمایتی در راستای استقرار فعالیت‌های مجاز در باغات را ایجاد کنند و تملک موردی باغ‌های دارای ارزش اکولوژیک در دستور کار قرار خواهد گرفت که این ماده نیز با رأی اکثریت آراء به تصویب رسید.

در ادامه براساس ماده 52 برنامه نیز شهرداری موظف شد به منظور تامین منابع پایدار و جلب مشارکت بخش خصوصی در انجام طرح‌های حمل و نقلی اقدام کند که براساس آن در بودجه سالیانه ایجاد و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های حمل و نقل همگانی در اولویت تخصیص قرار می‌گیرند و همچنین برای وصول کامل عوارض خودروهایی که مشمول پرداخت عوارض هستند نیز از مجاری ذیربط قانونی استفاده می‌کند.

در ادامه این ماده آمده است که مشارکت فعال بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، طراحی، اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های حمل و نقلی و کاهش آلودگی هوا می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه توسعه و ساماندهی مجتمع‌های ایستگاهی با کاربری مختلف و همچنین بازبینی سازوکارهای قانونی افزایش سهم حمل و نقل ریلی از تخصیص عوارض ترددکنندگان، واگذاری کلیه خطوط اتوبوسرانی به بخش خصوصی، واگذاری ساخت، تکمیل و یا بهره‌برداری حداقل یکی از خطوط جدید و یا موجود مترو به بخش خصوصی، واگذاری بهره‌برداری حداقل یکی از پایانه‌های برون‌شهری به بخش خصوصی، اصلاح فرآیندهای مدیریت تاکسیرانی و تقویت جایگاه بخش خصوصی از دیگر بندهای این ماده بود که با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید.

بنابراین گزارش، بند 10 این ماده در مورد اصلاح فرآیندهای موجود در مورد برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری بلیت حمل و نقل همگانی به گونه‌ای که تا پایان برنامه قیمت تمام شده بلیت توسط مسافران پرداخت شود بود که با پیشنهاد محسن هاشمی حذف شد و وی گفت در کشورها باید قیمت سوخت افزایش یابد تا میزان مصرف کاهش یابد و در عوض به حمل و نقل همگانی یارانه داده شود، اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد و برهمین اساس اگر این بند را تصویب کنیم همه اعتراض می‌کنند و حتی فرمانداری نیز آن را رد می‌کند که بهتر است خودمان حالا در شورا آن را حذف کنیم که با رأی اکثریت آراء این بند حذف شد.

به گزارش ایسنا، براساس ماده 53 برنامه هم شهرداری موظف است به منظور توسعه و ارتقاء بهره‌وری حمل و نقل همگانی نسبت به افزایش تعداد ناوگان قطار شهری، کاهش سرفاصله زمانی، تکمیل ایستگاه‌ها و هواکش‌های میان‌ تونلی اقدام کند و همچنین شبکه تغذیه‌کننده در سطوح مختلف سیستم‌های حمل و نقل همگانی انبوه‌بر را تا پایان سال دوم برنامه بازطراحی کند که این ماده نیز با رأی اکثریت آراء به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، بررسی ماده 54 برنامه سوم به دلیل اتمام زمان جلسه با آنکه در میانه راه قرار داشت، به جلسه بعد موکول شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید