ارتباط سطح نمرات دانشآموزان با میزان استفاده از گوشیهای هوشمند
یک روانشناس درباره مضر یا مفید بودن گوشیهای هوشمند میگوید: به طور کلی هر آنچه که سبب توانمندی فرد شود، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید است و نمیتوان با آن مخالفت کرد. براساس یک مطالعه که میزان تاثیر تلفن هوشمند بر نمرات دانشآموزان را بررسی کرده است، سطح نمرات دانشآموزانی که گوشی هوشمند را ترک کردهاند افزایش یافته است.
دکتر مسعود امینی مقدم- روانشناس و استاد دانشگاه درباره عواملی که میتواند سبب بروز حواس پرتی در دانشآموزان شود، اظهار کرد: درصدی از کودکان و نوجوانان به اختلالات روانشناختی مانند حواسپرتی، نقص توجه و عدم تمرکز روبرو هستند.
وی افزود: در ابتدا باید افراد را مورد ارزیابی قرار داد تا مشخص شود در کدام دسته جای میگیرند. علل مختلفی برای حواس پرتی وجود دارد. بیشتر دلایل این اختلال، درونی و ذهنی است و کمتر از محرکهای بیرونی و محیطی نشات میگیرد. به عنوان مثال دغدغههای ذهنی در دوران بلوغ، اضطراب و نگرانی، تعارضات میان احساس و عمل، گرسنگی، بیعلاقه و بیانگیزه بودن نسبت به دروس مدرسه، خواب ناکافی و سایر بیماریهای جسمی و روانی مانند خیالبافی میتواند در بروز حواس پرتی موثر باشد.
به گفته این روانشناس، از آنجایی که دانشآموزان در مدرسه اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارند در خانه تا پاسی از شب بیدار هستند، در حالی که بهترین زمان برای خواب و رمزگردانی اطلاعات مغز، ساعت ۱۱ تا یک شب است.
امینی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا گوشیهای هوشمند میتواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟، عنوان کرد: به طور کلی هر آنچه که سبب توانمندی فرد شود، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید است و نمیتوان با آن مخالفت کرد. بر اساس یک مطالعه که میزان تاثیر تلفن هوشمند بر نمرات دانشآموزان را بررسی کرده است، سطح نمرات دانشآموزانی که گوشی هوشمند را ترک کردهاند افزایش یافته است. البته نباید به دلیل اثر تلفنهای هوشمند بر حواس پرتی افراد، از ورود آن به مدارس ممانعت کرد چرا که این وسیله میتواند امکانی برای یادگیری بهتر باشد.
وی افزود: به نظر میرسد بهتر است این تکنولوژی در اختیار دانشآموزان باشد و در کنار آن سواد رسانهای را نیز آموزش داد.
در ادامه رحمان عیسیزاده-رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش نیز درباره چگونگی مدیریت مصرف تلفن همراه در فرزندان توسط والدین بیان کرد: نقش والدین در مدیریت مصرف تلفنهای هوشمند در تعطیلات تابستان بسیار پررنگ است. پدر و مادر باید این توانایی را داشته باشند که فرزندان را در مسیر درست هدایت کنند. مدیریت مصرف و کنترل فرزندان به معنای گرفتن گوشی از آنها نیست، بلکه باید در طول روز برای استفاده از این تکنولوژی، برنامه زمانی مشخص کنند. اگر منع در کار باشد نتیجه مطلوب حاصل نمیشود و فرزندان در فرصتهایی که والدینشان حضور ندارند دوباره استفاده افراطی خواهند داشت.
وی معتقد است: آنچه که والدین در مدیریت استفاده از تلفن همراه باید توجه داشته باشند، نخست میزان زمان و مسئله دوم برنامهها و نرم افزارهایی است که استفاده میکنند.
رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که آیا گوشیهای هوشمند میتواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟، گفت: بسیاری از کارشناسان این حوزه در داخل و خارج کشور معتقدند گوشیهای هوشمند می تواند برای یادگیری مناسب باشد، در عین حال برخی نیز بر این باورند که این وسیله و اپلیکیشنهای آن سبب حواس پرتی میشود. به نظر اگر بتوانیم از این ابزار در جهت یادگیری استفاده کنیم بسیار مفید خواهد بود.
به گزارش ایسنا، عیسیزاده که در یک برنامه رادیوی صحبت میکرد، تاکید کرد: هوشمند کردن مدارس با گوشی، یک بار مالی سنگین را به خانوادهها تحمیل میکند که در این وضعیت اقتصادی به صلاح نیست و اگر قرار باشد دولت این هزینه را پرداخت کند به اعتبارات زیادی نیاز دارد.
در ادامه نیز رقیه شکری، کارشناس مسائل فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و مدیر مدرسه نیز در پاسخ به اینکه آیا رویکردهای سلبی که در سالهای اخیر در مدارس وجود داشته، توانسته حواس پرتی را در کودکان و نوجوانان کاهش دهد؟، توضیح داد: ممنوعیت تلفن همراه در مدارس در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، ژاپن و استرالیا بر قرار است، اما به این گونه نیست که مردم را بلاتکلیف رها کرده باشند، به عبارت دیگر قوانین به صورت دقیق و مشخص بیان شده است.
بنابر اظهارات این کارشناس مسائل فرهنگی، اصرار بر ممنوعیت استفاده از تلفنهای هوشمند به دلیل حواس پرتی ناشی از آن برای دانشآموزان است. بر اساس یک پژوهش بینالمللی حتی صدای زنگ پیامک تلفن موجب حواس پرتی میشود. دلیل دیگر برای ممنوعیت استفاده تلفن هوشمند سوءاستفادههای احتمالی از آن است.
وی افزود: باید توجه کرد بهترین و طلاییترین لحظات عمر یک دانشآموز در مدرسه سپری میشود و معلم و مدیر باید برنامه مدون و مناسب برای او داشته باشند. اگر معلم در تدریس خود جذابیت و هیجان کافی داشته باشد و به طور کلی یک الگوی مناسب ذهنی برای دانشآموز خود باشد، فرصتی برای حواس پرتی ایجاد نمیشود. اگر این معلم که به عنوان الگو شناخته میشود، روش زندگی و مدیریت فضای مجازی او مورد قبول داشته باشد میتواند مانع کشش بیمورد دانش آموز نسبت به گوشی شود.