اختلالات مدیریتی و باندبازی در فرودگاهها دیده میشود
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اختلالات زیادی از جهت مدیریتی دیده میشود، گفت: نظام مدیریتی، حقوق، مزایا و نظام اداری این بخش دچار اختلال است به طوری که دسته بندی ها و باندبازی های مخرب در آن وجود دارد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم به نقل از خانه ملت، محمود صادقی در نشست علنی پنج شنبه مجلس در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که به عنوان فراکسیون امید و هم به عنوان اصلاح طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود اما این حمایت به صورت تعامل فعال است. یعنی ضمن اینکه از دولت حمایت می کنیم همکاری با دولت فعال است و هر جا که انتقادی از دولت وجود داشته باشد آن را با صراحت مطرح و به ضعف ها اشاره می کنیم و این هیچ منافاتی با همکاری و حمایت از دولت ندارد و به تعبیر امام علی(ع) که می فرماید: برادر تو کسی است به تو راست بگوید نه آن کس که تو را تصدیق کند.
وی با بیان اینکه بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی و عملکرد 4 سال گذشته وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاداتی به عملکرد وی دارم، تصریح کرد: در برنامه ارائه شده آخوندی توازن بین 2 حوزه مأموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی دیده نمی شود و به طور کلی سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی بسیار قابل توجه است در حالی که به شهرسازی و مسکن به طور متوازن و همسان توجه نشده است.
صادقی تصریح کرد: من این سوال را از آقای آخوندی دارم که آیا طبق لایحه دولت این دو وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شده بود و بنا بود جناب عالی به عنوان وزیر مسکن به مجلس برنامه بدهید، به همین مقدار به بخش مسکن توجه می کردید؟
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در برنامه پیشنهادی در بخش راه حتی تا آنجا به جزئیات پرداخته شده که برای روکش آسفالت معابر تا تعیین مبالغ مورد نیاز هم عدد و رقم داده شده است اما در بخش شهرسازی و مسکن بیشتر به ارائه کلیات و راهبردها پرداخته شده است و در گزارش عملکرد این وزارتخانه نیز همان وضعیت قابل مشاهده است در حالی که طرح های اجرا شده در حوزه راه و حمل و نقل بسیار چشم گیر و قابل تحسین است.
صادقی ادامه داد:اما در بخش مسکن البته اقداماتی انجام شده مانند سر و سامان دادن به وضعیت آشفته مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و همچنین تثبیت نرخ آن به افزایش سقف تسهیلات بانکی برای تحریک تقاضا در بازار مسکن هم باید توفیقات قابل توجهی در عملکرد در بخش مسکن دیده نمی شود که رئیس جمهور نیز به این ضعف عملکرد در نطق خود اشاره کرد.
وی با اشاره به موضوع مسکن اجتماعی افزود: در ابتدای دولت به عنوان یک آلترناتیو یا جایگزین برای مسکن مهر مطرح شده بود از آن اثر عملی ندیدم غیر از اینکه در گزارش عملکرد وزارتخانه مطرح شده است تدوین و تصویب برنامه مسکن اجتماعی در هیأت وزیران و گزارش عملکرد در همین حد است و همچنین در این گزارش آمده است تهیه طرح ساماندهی و توانمندی سکونت گاه های غیررسمی که همان حاشیه نشینی است برای 91 شهر که طرح آن تصویب شده اما از اجرای آن خبری نیست.
صادقی تصریح کرد: البته در طرح پیشنهادی صحبت از توسعه مسکن روستایی شده است و به تعداد 900 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن برنامه دارم که در 4 سال آینده مسکن روستایی ایجاد کنم ولی چندان به نظر نمی آید که اجرایی باشد و در خصوص اینکه این کار چگونه باید انجام شود و اینکه فقط این طرح وعید است توضیحی داده نشده است که امیدواریم دولت و این وزارتخانه به بخش شهرسازی و مسکن با نگاه متوازنی نگاه کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در خصوص بحث شهرسازی و معماری با توجه به اینکه جزو حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری است اختیارات و وظایفی را وزارت مسکن برای جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها و انحراف از طرح های جامع شهری و ساماندهی شهرسازی و همچنین بحث های مربوط به برج سازی ها و تغییر کاربری ها و افزایش تراکم های غیر قانونی وزارت مسکن در این زمینه از بعد حاکمیتی مسئولیت دارد که هم نظارت دارد و هم می تواند به این مسئله اجرا ورود کند اما متأسفانه امروز در شهر تهران شاهد هستیم با این افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری ها که تنفس را در شهر تهران و بسیاری از کلان شهرها دشوار کرده است اگرچه وزارت مسکن، شورای عالی شهرسازی و معماری اقداماتی در این زمینه انجام داده است اما این اقدامات هیچ یک در عمل ثمراتی نداشته اند.
صادقی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل توفیقات بزرگی وزارتخانه داشته و گزارش خوبی داده اند و به ویژه بحثی که در نتیجه اجرای توافق هسته ای در خرید هواپیماهای جدید همچون بوئینگ قرارداد بسته و در حال خریداری هستند که از آثار مثبت برجام است، افزود: ضعف هایی در این حوزه ناوبری دیده می شود،در فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از جهت مدیریتی اختلال های زیادی دیده می شود.
وی افزود: همچنین نظام مدیریتی این بخش دچار اشکال است و نظام حقوق و مزایا و نظام اداری آن دچار اختلال است به طوری که دسته بندی ها و باندبازی ها و رقابت های مخرب در آنجا وجود دارد به گونه ای که منجر به اتلاف منابع مالی و انسانی می شود و بدنه تخصصی این حوزه که داخل این دسته بندی ها نیستند از این وضعیت رنج می برند و به حاشیه رانده شده اند، ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد و به مسئله کلان حوزه هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم نامناسب پاداش و ارتقا و بی توجهی و بها ندادن به نیروهای متخصص و کارآمد موجب گسترش نارضایتی شده است که تداوم این وضعیت با توجه به حساسیت های این حوزه برای آینده صنعت هوانوردی بسیار خطرناک و مشکل آفرین است.
وی افزود: در خصوص انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی در تفریغ بودجه سال 94 رتبه تعداد واخواهی ها در خصوص وزارت راه و شهرسازی بعد از وزارت نیرو و قبل از وزارت کشاورزی با 637مورد رتبه دوم را دارد.