افزایش اختلاف نظر در نهادهای امنیتی اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران؛ حتی یک توافق بد، بهتر از توافق نکردن است

    کد خبر :911948
برنامه هسته ای یران

برخی از کارشناسان امنیتی اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بر این باور هستند که حتی یک توافق بد، نسبت به فقدان توافق بهتر است. آن‌ها معتقدند ایران حتی در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز از آن استفاده نخواهد کرد.

بازتاب «اورشلیم پست» از قول منابع اطلاعاتی اسرائیل اعلام کرده است که فقدان توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند یک خطر هسته‌ای قریب‌الوقوع را برای اسرائیل و متحدانش به همراه داشته باشد.

این دیدگاه از این جهت اهمیت دارد که هم در کابینه «بنیامین نتانیاهو» و در هم در «کابینه نفتالی بنت»، رهبران اسرائیل شدیدا با هر گونه توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ مخالفت کرده‌اند.

بر اساس یادداشت اورشلیم پست، برخی نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل فقدان توافق را حتی بدتر از یک توافق بد می‌دانند؛ زیرا بر اساس ارزیابی آن‌ها ایران قادر است طی چند هفته به اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد.

این نهادها معتقد هستند که با در نظر گرفتن میزان اورانیوم غنی شده با درصدهای مختلف در ایران، تهران در مجموع مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت چهار بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.

حامیان دیدگاه «یک توافق بد، بهتر از فقدان توافق است» در اسرائیل بر این باور هستند که هر چند ایران هنوز به برخی موضوعات در زمینه تسلیحات هسته‌ای همچون انفجار و پرتاب آن مسلط نشده است، در صورتی که توافقی وجود نداشته باشد، به سمت کسب دانش و فناوری این موضوعات خواهد رفت؛ حتی در صورتی که خطر حمله آمریکا یا اسرئیل به ایران وجود داشته باشد.

در مقابل، به باور این دسته از کارشناسان اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل، در صورت وجود یک توافق با هر کاستی و ایرادی، ایران سابقه روشنی از به تعویق انداختن موضوع تسلیحات هسته‌ای، با هدف جلوگیری از حمله آمریکا یا اسرائیل دارد.

این گروه در پاسخ به این انتقاد که توافق کنونی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را تنها کمتر از سه سال به تعویق می‌اندازد، معتقدند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، باید هر میزان که مقدور است، زمان خرید.

این دسته از کارشناسان اسرائیلی بر این باور هستند که رهبران ایران هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهند کرد و تنها برای کسب «هژمونی منطقه‌ای» در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند.

به نظر آن‌ها «ایران بازیگر بدی است»، اما می‌توان با ترکیبی از انگیزه‌های مثبت و منفی تهران را تشویق کرد که عبور از آستانه هسته‌ای را به طور نامحدود به تعویق اندازد.

اورشلیم پست در پایان تأکید کرده است که این گروه از کارشناسان اسرائیلی حامی «صلح‌طلبی ساده‌لوحانه» نیستند و اقداماتی مانند ترور «یکی از مقام‌های ارشد سپاه را که به اسرائیل نسبت داده می‌شود»، تأیید می‌کنند. آن‌ها تنها بر این باور هستند باید از سیاست ایالات‌متحده، هر چند به شکل موقت، سود برد؛ چرا که شکست دیپلماسی شرایط را بدتر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید