احتمال اخذ عوارض از بزرگراهها
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش صد تومانی قیمت گازوئیل، اثر چندانی روی قیمت تمامشده کالا نخواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: در بخش حمل و نقل مسافری جادهای، به الگوی قابل قبولی رسیدهایم که همان شبکه سیر همنام و یا برندسازی شرکتهای اتوبوسرانی جادهای است.
به گزارش مهر، داوود کشاورزیان افزود: در این طرح، بیش از هزار و ۶۰۰ شرکت مسافری که به عنوان شخصیت حقوقی مستقل ثبت شدهاند، ولی همکاری مستمر ندارند، قرار است به صورت تعداد محدودی شرکت فعالیت کرده و بغل نویسی نام شرکت بر روی اتوبوس، نام شرکت در مبدا و نام شرکت استانی در مقصد، همنام باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در زمینه حمل کالا به الگوی جدید نرسیدهایم که بتوان ادعا کرد در خصوص حمل و نقل جادهای کالا، مدرن تر شده ایم.
وی گفت: عملا الگوهای ما همان قبلیها هستند. امیدواریم با ورود استارتاپها، تحولاتی در بخش حمل و نقل کالا رقم بخورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سامانه کاهش هوشمند تردد ناوگان گفت: یکی از اعضای انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل گفت که با اجرای این سامانه که در اثر آن دوربین در داخل کابین کامیون نصب میشود، حریم شخصی رانندگان محدود شده است.
کشاورزیان افزود: از نظر ما کابین کامیون حریم شخصی نیست؛ ولی می پذیرم که وجود دوربین در کابین کامیون، رانندگان را معذب کرده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تأکید کرد: علت وجود دوربین در کابین کامیون به این دلیل است که قبلا رانندگانی که کارت صورت وضعیت به اسم آنها صادر میشد، این کارت را به فرد دیگری برای رانندگی کامیون می دادند که از نظر ما قابل قبول نیست.
وی گفت: به همین دلیل تنها راهی که برای مقابله با این وضعیت به ذهن ما رسید، نصب دوربین است. اگر به این اسناد برسیم که راه حلی برای هماهنگ بودن نام راننده با نام فرد دارنده صورت وضعیت یکسان است، پیدا کنیم، احتمال حذف دوربین از این سامانه وجود دارد.
کشاورزیان در خصوص افزایش قیمت سوخت تصریح کرد: قیمت سوخت باید منطقی باشد و درآمد آن، صرف حمل و نقل عمومی در شهرها مانند مترو و اتوبوس شده و در برون شهرها به صورت یارانه خرید اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر سرمایه گذار برای خرید اتوبوس، باید ۵۰۰ میلیون تومان آورده شخصی و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارائه کند که کمتر کسی حاضر به اجرای این کار است.
کشاورزیان گفت: به دولت پیشنهاد میکنیم عوارض گمرکی واردات اتوبوس و مالیات بر ارزش افزوده را حذف کرده و به خریدار اتوبوس یارانه بدهد که مجموع اینها به توسعه حمل و نقل عمومی کمک میکند.
وی افزود: قرار است قیمت گازوئیل به ۴۰۰ تومان افزایش یابد که ممکن است درصد بسیار جزئی روی کرایه ها بیفزاید.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اخذ کمیسیون سنگین از سوی شرکتهای باربری از رانندگان کامیون اظهار داشت: نرخ تعرفه کمیسیون شرکتهای حمل و نقل ۸ درصد و برای دارندگان پایانه های شخصی بار ۱۰ درصد است.
وی گفت: ۴ درصد نیز سهم سازمان راهداری از عوارض جابجایی کالا است؛ بنابراین نهایتاً ۱۳-۱۴ درصد به عنوان کمیسیون از راننده کسر شود و اگر رانندهای ادعا کند که شرکت حمل و نقل کمیسیون بیشتری از او گرفته، مستندات خود را به کمیسیون ماده ۱۲ سازمان راهداری ارائه دهد تا نسبت به آن اعمال قانون کنیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص تصادف اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در سفر به شیراز در شهریور ماه امسال، تصریح کرد: پرونده این شرکت به کمیسیون ماده ۱۲ راهداری ارجاع شد که حکم آن، تعلیق پروانه شرکت مسافربری به مدت یک ماه و محکومیت آن نیز طی شد.
وی افزود: از نظر من این شرکت تقصیر چندانی نداشت؛ چون هم سابقه خود شرکت خوشنام بود و هم راننده اتوبوس سانحه دیده فردی معتبر بود.
کشاورزیان گفت: علت تشدید این سانحه، نبستن کمربند از سوی دانش آموزان بود. اگر راننده و مربیان به دانش آموزان در خصوص بستن کمربند تذکر میدادند، تعداد تلفات بسیار کمتر بود. بعد از این سانحه در آئین نامه اردوهای دانش آموزی تجدید نظر کردیم.
وی در پایان درباره اخذ عوارض از بزرگراهها گفت: در حال حاضر جمع بندی درخصوص اخذ عوارض از تردد خودروها در بزرگراهها نداریم؛ ولی وزارت راه و شهرسازی قانونا اجازه واگذاری بزرگراهها به بخش خصوصی را دارد تا آن را به سطح خدمات آزادراه ارتقاء داده و بعد از این، سرمایه گذاری را از محل اخذ عوارض، مستهلک کند. این برنامهریزی در وزارت راه وجود دارد.