اثر استاد فرشچیان در یازدهمین حراج تهران
یکی از آثار استاد محمود فرشچیان، مشهورترین نگارگر معاصر ایران و خالق تابلوی ماندگار «عصر عاشورا» در یازدهمین حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» چکش میخورد.
محمود فرشچیان بنیانگذار مکتب خاص خود در نگارگری است که ضمن پایبندی به مبانی نقاشی سنتی ایرانی و با استفاده از تکنیکهای جدید و ترکیب آن با سهبعدنمایی غربی، تأثیر در خور توجهی در روند پیشرفت نقاشی ایرانی داشته است.
آثار فرشچیان در بیش از صدها نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سایر کشورها به نمایش گذاشته شده و شهرتی بینالمللی را برای او به ارمغان آورده است، به گونهای که موزهها، کتابخانهها و مجموعهداران شخصی و عاشقان هنر به داشتن قطعهای از آثار او مباهات میکنند.
محمود فرشچیان بیشک مشهورترین نگارگر معاصر ایران است. آثار او نه تنها نزد هنرشناسان بلکه نزد مردم نیز از مقبولیتی خاص برخوردار است. در ذهن هر ایرانی که به امام سوم شیعیان عشق میورزد و مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش را میستاید، تصویری از اثر «عصر عاشورا»ی فرشچیان وجود دارد. او این تابلو را به همراه ۱۶ اثر ارزشمند دیگرش با مضامین دینی و مذهبی به موزه آستان قدس رضوی هدیه کرده و پیش روی زائران حرم مطهر رضوی قرار داده است.
قیمت پایه تابلوی فرشچیان در یازدهمین حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» ۵/۱ تا ۲میلیارد تومان تخمین زده شده است
تابلوی «پیدایش» فرشچیان تیرماه سال گذشته در نهمین دوره حراج تهران با قیمت پایه ۸۰۰میلیون تومان تا یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان عرضه شد و روی رقم ۹۰۰میلیون تومان چکش خورد.
تیرماه سال ۱۳۹۶ اثر دیگری از این هنرمند با عنوان «بهار طرب انگیز» با قیمت پایه ۶۰۰میلیون تومان تا ۸۰۰میلیون تومان قیمت پیشنهادی اولیه روی میز حراج قرار گرفت که در نهایت با رقم ۷۰۰میلیون تومان خریدار خود را یافت.
تیرماه سال ۹۵ نیز تابلوی او با عنوان «تعالی» با قیمت پایه ۵۰۰میلیون تومان تا ۷۰۰ یلیون تومان توانست با فاصله بسیاری از قیمت اولیه روی رقم یکمیلیارد و ۲۵۰میلیون تومان بایستد.
قیمت پایه تابلوی فرشچیان در یازدهمین حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» ۵/۱ تا ۲میلیارد تومان تخمین زده شده است. این اثر بدون عنوان با تکنیک گواش و آبرنگ روی مقوا در سال ۱۳۸۵ خلق شده است و امضای محمود فرشچیان در قسمت وسط و پایین این اثر دیده میشود.
این تابلو که ماجرای به صلیب کشیدن حضرت عیسی (ع) را به تصویر کشیده است، میتوان ترجمان تصویری عروج عیسی به آسمانها دانست. در اکثر آثار غربی پیکر مصلوب مسیح بر دار نمایانده شده، اما فرشچیان تأکید دارد که مسیح او به آنچه در دنیا تصویر شده، شباهتی ندارد. در این اثر تنها عضوی که از مسیح دیده میشود، پاهایی است که در بالای کادر قرار گرفته، در حالی که به صلیب کشیده شدهاند و چوبه دار در مرکز تابلو مانند ستونی عمودی و قاطع از پایین به بالا رفته و بر جهت عمودی کادر تأکید میورزد.
فرشچیان بدین ترتیب عروج از فرش به عرش را به نمایش میگذارد. نقاش با برش تصویر در بالای کادر و عدم نمایش پیکر مسیح به دو نکته عرفانی اشاره میکند؛ اول آنکه خداوند در آیه ۱۵۷ و ۱۵۸ سوره نساء میفرماید: «و گفتارشان که ما مسیح عیسیبن مریم، پیامبر خدا را کشتیم در حالی که نه او را کشتند و نه بر دار آویختند.
لیکن امر بر آنها مشتبه شده و کسانی که درباره قتل او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و به آن علم ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند و قطعاً او را نکشتند بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد و خدا توانا و حکیم است» و دیگر اشاره به مقام حضرت مسیح است که روح مجرد بوده و مقامی بالاتر از فرشتگان دارد.
به گزارش جوان آنلاین،در این اثر، فرشتگان از زمین تا پاهای عیسی در ترکیبی اسپیرال، گرداگرد چوبه دار در گردشند و بعد از آن دیگر چیزی دیده نمیشود چراکه نقاش بر عروج حضرت عیسی به آسمانها و تجربه حضور در پیشگاه خداوند تأکید ورزیده و مخاطب را با صحنهای مواجه میکند که فرشتگان را بر خاک و عیسی را در افلاک مییابد.