اثربخشی معاینه فنی از راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هواست
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور در تشریح وضعیت کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال با اشاره به موضوعات گارانتی خودروها و سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی با بیان اینکه اثربخشی معاینه فنی از راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هواست گفت: مدت زمان گارانتی خودروهای نو با سن معافیت معاینه فنی، بایستی دارای تناسب باشد.
مهدی جمالی نژاد با بیان مطلب فوق در حاشیه جلسه کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور، اظهار کرد: در سایر کشورها به منظورحمایت از مصرف کننده و کاهش آلایندگی خودروها، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی، کمتر از مدت زمان گارانتی پیش بینی میشود تا در صورت وجود ایراد در خودرو که در مراکز معاینه فنی تشخیص داده می شود، راننده بدون نیاز به هزینه کرد مجدد گارانتی، قطعات معیوب را تعویض و ایرادهای خودرو را رفع نماید.
وی با بیان اینکه یکی از قطعات مهم در کاهش آلایندگی خودرو کاتالیست است که در صورت عدم تعویض آن در دوره گارانتی به علت بالا بودن قیمت آن، هزینه بسیار زیادی را به راننده تحمیل خواهد کرد، اضافه کرد: کاتالیست در مسیر اگزوز خودروها قطعه بسیار مهمی در کاهش آلایندگی تولیدی خودروست که در صورت سلامت کارکرد موتور خودرو عمری در حدود سه سال دارد و در صورت عدم تغییر سن معافیت و یا افزایش مدت زمان گارانتی توسط خودرو سازان بدیهی است هزینه بالای تعویض این قطعه بر عهده مصرف کننده خواهد بود.
جمالی نژاد با تاکید بر سه اصل “ارتقاء کیفیت تولید خودرو”، “همکاری رانندگان در نگهداشت صحیح خودرو” و “نظارت بر خودروهای در حال تردد در شهر” برای ساماندهی، مدیریت و کنترل وضعیت آلایندگی خودروها افزود: در حال حاضر بحث نظارت بر وضعیت خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه توسط دوربین در تمام شهرها با جدیت در حال انجام است و شهروندان نیز در خصوص رعایت دستورالعملهای شرکتهای سازنده خودرو و مراجعه به هنگام به نمایندگیهای خدمات پس از فروش برای بازدیدهای دورهای به خوبی همکاری می نمایند اما تنها قسمت مغفول مانده و شاید مهمترین موضوع کیفیت پایین و نامناسب تولید خودروها در کشور است.
رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه خودروهای تولیدی به رغم داشتن استاندارد یورو4 به هنگام تولید، به علت بکارگیری قطعات با کیفیت پایین به سرعت از استاندارد شرایط تولید خارج و چندین پله نزول می نمایند اعلام کرد: این مسئله اثربخشی سایر حوزه ها در بخش نظارت و نگهداشت خودرو را تحت شعاع قرار داده و نتیجه مورد نظر که کاهش آلایندگی ناشی از خودروها می باشد حاصل نمی گردد. بدیهی است جهت ساماندهی این بخش بایستی حداقل خودروهای آلاینده از چرخه تولید خارج گردند. چرا که براساس ارزیابی اطلاعات خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال 96، 50 درصد از وانت نیسان ها، 47 درصد از وانت پیکان ها و 43 درصد از پژوهای آردی با مدل بالاتر از 84 با سن میانگین 7 سال از تست آلایندگی مردود شده اند. این در حالی است که 38 درصد از وانت نیسان ها، 29 درصد از وانت مزداها و 24 درصد از وانت پیکان ها بیش از یک ایراد فنی داشته و در بعضی از موارد حتی تا 6 ایراد فنی نیز داشته اند.
جمالی نژاد اضافه کرد: ارزیابی فنی نشان می دهد این خودروها با گذشت 5 سال از تولید چه از لحاظ آلایندگی و چه از لحاظ ایمنی به سرعت از استانداردهای تولید فاصله گرفته و بایستی هرچه سریعتر از چرخه تردد خارج و با خودروهای با کیفیت جایگزین شوند.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، رئیس سازمان شهرداریها و دهیارهای کشور در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با توجه به نامگذاری سال جاری به نام حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری، ان شاء الله نه تنها کمیت کالاها، بلکه کیفیت آنها نیز مورد توجه بیش از پیش تولیدکنندگان قرار گیرد که این امر تنها با نظارت مستمر و جدی ستادهای نظارتی و مسئول همچون سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت ممکن خواهد بود.