آیا صنعت خودرو سازی اروپا در آستانه بحران قرار گرفته است؟

    کد خبر :1098355
آیا صنعت خودرو سازی اروپا آستانه بحران

یورونیوز در گزارشی به این موضوع پرداخته که آیا واقعاً صنعت خودرو در اروپا در معرض بحران و چالش قرار گرفته است؟!

این روزها وضعیت اسف‌بار صنعت خودروسازی اروپا- و پیامدها و تأثیرات آن بر اقتصاد و مشاغل دیگر- به یک موضوع داغ سیاسی تبدیل شده است. در این زمینه؛ مقامات منتخب اروپا زنگ خطر را نسبت به کاهش سرعت تولید خودروهای بنزینی و وسایل‌نقلیه الکتریکی به صدا درآورده‌اند و البته در این میان مقررات و قوانین سنگین اتحادیه اروپا را مقصر می‌دانند که به همراه سرسختی رقبای جهانی از قبیل چین وضعیت دشواری را برای خودروها و خودروسازان اروپایی رقم می‌زنند.

صنعت خودرو یکی از اصلی‌ترین بخش‌های صنعت اروپاست که ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد.اما خودروسازان اروپایی برای این که خودشان را با هدف‌گذاری اتحادیه اروپا مبنی بر توقف تدریجی تولید خودروهای موتور احتراقی تا سال ۲۰۳۵ انطباق دهند- ناچارند تولید خود را به خودروهای برقی با باتری تغییر دهند- که بخشی از تلاش‌های بلندپروازانه بروکسل برای تبدیل اروپا به اولین قاره بدون آلاینده‌های اقلیمی و آب و هوایی است.

یک گزارش رسانه‌ای به تازگی این موضوع را مطرح کرده که بلوک ۲۷ کشوری اروپا برای رقابت با رقبای سرسخت بین‌المللی خود و حمایت از تغییر خودروسازی و طی کردن مسیر انتقال به سمت انرژی پاک به یک افزایش ۸۰۰ میلیارد یورویی در بودجه نیاز دارد.داده‌های موجود نیز حکایت از همین موضوع می‌کنند.

دشواری‌های مسیر انتقال به تولید ماشین‌های الکتریکی

تولید خودرو در اروپا پیش از یک رشد جزئی و مقطعی در سال گذشته، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به طور مداوم در حال کاهش بود. ولی حتی اگر این افزایش جزئی سال گذشته را هم جدی بگیریم، باز هم کتمان نمی‌توان کرد که میزان تولید خودروهای اروپایی هنوز هم از سال ۲۰۱۹ یا همان یک سال پیش از کرونا کمتر است.

نکته نگران‌کننده هم در این میان این است که سهم خودروهای برقی در تولید خودروسازان اروپایی بسیار کم است و البته همین تولید اندک هم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

در ماه آگوست، ثبت‌نام برای خرید خودروهای برقی نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۴۳.۹ درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش حیرت‌انگیز ۶۸.۸ درصدی خریداران آلمانی بود که به عنوان نیروگاه صنعتی این بلوک نقش زیادی در صنعت و تجارت این قاره دارد.

به این مناسبت قرار است تعرفه‌هایی بر واردات خودروهای برقی ارزان‌قیمت ساخت چین وارد شود- که اخیراً با کاهش قیمت بازار اتحادیه اروپا را هدف قرار داده‌اند.

اتحادیه اروپا امیدوار است بتواند با این تعرفه‌ها- که حداقل برای پنج سال ادامه خواهد داشت- رقابتی منصفانه بین خودروسازان اروپایی با رقبای چینی‌شان به وجود آورد.

خیلی‌ها عقیده دارند که استانداردهای جدید انتشار کربن اتحادیه اروپا نیز- که در سال آینده آغاز خواهد شد- به افزایش تولید خودروهای الکتریکی در اروپا کمک خواهد کرد.

محدودیت قانونی انتشار دی‌اکسیدکربن خودروها از سال ۲۰۲۵ تقریباً یک پنجم خواهد شد و به حدود ۹۴ گرم در هر کیلومتر کاهش خواهد یافت. سازندگان خودرو هم‌چنین باید اهداف سالانه جدیدی را در زمینه آلایندگی خودروهایشان رعایت کنند- که بروکسل امیدوار است باعث ایجاد انگیزه برای فروش خودروهای کم‌آلاینده شود.

لوسین ماتیو، مدیر و کارشناس خودروسازی در این زمینه به یورونیوز می‌گوید: «صنعت خودروی اروپا در بحران یا حتی در آستانه بحران نیست، بلکه در واقع این صنعت در حال گذار است».

به گزارش شفقنا؛ درک این نکته مهم است که بازار خودروهای برقی در اروپا با اهداف مربوط به کاهش تولید و پخش دی‌اکسیدکربن در هم آمیخته است و این امر موجب شده انگیزه‌ای برای خودروسازان برای فروش بیشتر خودروهای برقی وجود نداشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید